До 2019 г. София да се сдобие с около 150-200 км велоалеи – това планира Столична община. Но дали този проект е осъществим в условията на съществуващата градска среда? Кои са слабите звена в сегашната велосипедна инфраструктура? Как да се стимулират гражданите да ползват велосипед? По тези въпроси търсим мнението на арх. Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция“:
На първо място, на сегашната инфраструктура й липсва поддръжка. Тя почти отсъства от кръстовищата, а всъщност те са едно от най-опасните места за велосипедистите и там те имат най-силна нужда от защита и яснота откъде минават – категорична е арх. Петрова. Когато от велоалея тръгне начинаещ велосипедист и стигне до кръстовище бeз инфраструктура, той се оказва в рисково положение. Другото слабо място са тесните велоалеи.

За щастие от октомври месец миналата година Министерство на регионалното развитие и благоустройството предвижда в нормативните си актове по-широки велосипедни пътища.
Според измененията, ще има зони за споделено пешеходно, велосипедно и автомобилно движение, както и на обществения транспорт за превоз на пътници. В тези зони не се допуска преминаване със скорост по-висока от 30 km/h. Навсякъде, където е възможно, велосипедните трасета ще се осигуряват като самостоятелни велосипедни алеи, отделени от автомобилното движение. Самостоятелни велосипедни алеи се проектират и на местата, където велосипедните трасета не съвпадат с направлението на уличната мрежа, като при паркове и градини.

От „Велоеволюция“ препоръчват обособяване на пешеходни зони с частична забрана за каране на велосипеди, както е в много западноевропейски градове.
„В жилищните зони, налагането на успокоен трафик с ограничение от 30 км/ч ще благоприятства безопасността на пешеходците най-вече“, смятат от неправителствената организация.
Според последните данни, които са от 2010 г., велосипедистите са около 1% от всички участници в движението. Целта, която си е поставила Столична община, е този процент до 2019 г. да се увеличи поне три пъти. Реалистични ли са подобни очаквания?

Това е един голям скок, който изисква стабилна политика – отговаря арх. Петрова. – Освен качествена инфраструктура, трябва да се обмислят и други мерки, с които да се стимулират деца и възрастни да ходят на училище и работа с колело, да се насърчат пътуванията на кратки разстояния с велосипед. Множество неинфраструктурни мерки могат да спомогнат значително да се увеличи този процент, но на първо място според мен е посланието, което отправя Столична община към гражданите. Качественото изпълнение на тротоарните скосявания, удобни кръстовища – всичко това е послание, че велосипедистите са желани в града.
Лили Иванова ще пее за втори път в зала "Олимпия" в Париж. Концертът е насрочен за 24 май 2026 г. и е под патронажа на президента Румен Радев, информират от екипа на най-голямото име в българската поп музика. Лили Иванова отправя специални благодарности на..
Силен вятър в понеделник вечерта доведе до отклоняване на шест полета до Летище София и отмяната на други пет. Рейсовете от Малта, Франкфурт, Виена и Мюнхен се приземиха в Скопие, а от Бергамо и Варшава - във Варна. Полетите за София от Варшава,..
На 18 ноември от 17,30 часа в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" в София ще бъде представен сборникът "Нова чуждестранна българистика". Той е разработен и издаден в рамките на Националната научна програма "Развитие и утвърждаване на..
В събота минималните температури ще са от 9 до 14°, в София ще е около 9°. Сутринта ще има мъгла и влошена видимост над котловините и полетата в Западна..
В "България днес" на 21 ноември слушайте: 05:40 Актуално за България и сънародниците по света 15:25 Църковен Календар – честваме..
Доказаната във вековете толерантност на българския народ е гаранция срещу ксенофобията и антисемитизма, които нямат корени в нашето общество. Това заяви..