За втора поредна година Коалицията за медийна грамотност организира кампания, свързана със сигурността на децата в дигитално-медийното пространство. Дните на медийната грамотност 2019 (4 февруари-10 март) са насочени към разпознаването на фалшивата информация чрез различни инициативи и специално разработени обучения, които да формират критичното мислене сред учениците в гимназиите и студентите по журналистика. В процеса по медийно ограмотяване в рамките на кампанията са включени и родителите. Благодарение на специална академия за родители, те ще разберат например как да въведат децата си в интернет и коя е най-подходящата възраст за това. Всеки участник ще може да научи как се създава безопасно пространство в интернет и какви предпазни мерки да вземе, преди да пусне детето си във виртуалния свят. Доброволците от Червения кръст заедно с експертите от Центъра за безопасен интернет пък ще подготвят видео “5 факта за лъжата”, което ще бъде разпространено в социалните мрежи. Интерактивната програма включва и различни конкурси, които насочват вниманието към основната тема – проверка на фактите и техните източници.
Всеки би могъл да отсява информацията, стига в него да бъде формиран критичен поглед – казва Кристина Христова, координатор на Коалицията за медийна грамотност. – Децата са толкова податливи, колкото и възрастните. Основното е те да бъдат възпитани да мислят и да разсъждават върху информацията, която ползват, така, както биха разсъждавали върху дрехите, храната или техниката, които си избират и купуват. По същия начин, както искат да знаят откъде идва стоката и кой е производителят, така трябва да се научат да разпознават източниците на информация.
Според Кристина Христова в образователните програми анализът и формирането на критично мислене не са застъпени достатъчно. Именно затова целта на Коалицията за медийна грамотност е да обедини различни експерти, които със знанията и опита си да участват в разработването на методики, които след това да предложат на Министерството на образованието.
Темата за фалшивите новини става все по-актуална в световен мащаб, а в интернет пространството децата са особено уязвими, особено ако им липсват елементарни умения да плуват във виртуалния океан от информация. По данни на УНИЦЕФ 87 на сто от българските деца сърфират редовно в интернет пространството, затова от коалицията се надяват медийната грамотност да залегне в образователния процес не като отделна дисциплина, а като допълнителен инструмент към всички учебни предмети:
Това е възможност за критичен анализ на информацията, боравене с нея и творчески подход, предотвратяване на рисковете в интернет. Всички тези елементи трябва да бъдат разглеждани постоянно и под различни форми, категорична е Кристина Христова.
А рисковете в интернет отдавна са известни. Само през 2016 и 2017 г., по данни на Министерството на образованието, са били регистрирани 8000 случая на тормоз в училище. Случаите на тормоз в интернет през 2016 г. са 38 процента от общия брой, което според министерството е огромен скок от 25 на сто в сравнение с 2010 г.
Снимки: gramoten.li
Учениците от Поколение Z, които в момента са в училище (родени между 1995 и 2012 г.), масово използват в учебната си практика изкуствен интелект. По наблюдения на учителите, става въпрос за над 85% от учениците у нас, които пишат домашни и учат уроци..
Тази година Коледа та "пристигна" в София още през ноември с аромат на греяно вино, канела и празнична магия. Радио България ви препоръчва да посетите някои коледни кътчета в столичния град: За най-нетърпеливите да посрещнат..
Първият музей на инвестиционното злато посреща в Пловдив посетители, които искат да научат повече за историята на парите и тяхната връзка със златото – от раждането на златото, неговия космически произход и пътя му до Земята, до това как този..
Първият музей на инвестиционното злато посреща в Пловдив посетители, които искат да научат повече за историята на парите и тяхната връзка със златото –..
Тази година Коледа та "пристигна" в София още през ноември с аромат на греяно вино, канела и празнична магия. Радио България ви..
Учениците от Поколение Z, които в момента са в училище (родени между 1995 и 2012 г.), масово използват в учебната си практика изкуствен интелект. По..