Страната ни заема челно място в Европа в мрачната статистика за загинали и ранени водачи на автомобили и пътници. Много са проблемните пътни участъци в България, които крият риск. И макар да са известни причините за концентрация на произшествията, активни действия за отстраняването им рядко се предприемат.
Първенството сред опасните пътища у нас продължава да държи Кресненското дефиле. Живописната, но опасна пътна отсечка е основен маршрут за трафика към съседна Гърция. Един от завоите там е с голяма концентрация на катастрофи и то с фатален изход. Мястото може да бъде разпознато по множеството несъбрани части от автомобили. „Завоят е с намален радиус и оттам се променя пропускателната способност на този път", обясняват инженерите. Проблемът тук е нерешим, защото пътят е изграден така, че да се избегне голямо скално свлачище.
Повечето опасни пътни участъци в страната обаче подлежат на подобрения. Сред областите с най-голяма концентрация на катастрофи са Русе, Велико Търново, Стара Загора. Оттам преминава един от най-натоварените пътни участъци – първокласен път I-5, който пресича вертикално България и свързва северния град Русе с граничен пункт „Маказа“, на южната ни граница. Точно в района на Стара Загора пък се пресичат няколко изключително натоварени пътя – автомагистрала, първокласен и второкласен път.
Пътят Русе – Бяла е наричан „отсечка на смъртта”, защото от години там има най-много произшествия. По него минава тежкотоварен трафик и множество чуждестранни водачи, които пресичат граничния пункт и преминават през Дунав мост в северната ни съседка- Румъния. Многото завои са предпоставка водачите да предприемат рискови изпреварвания – сочи анализ на най-опасните пътища, направен от "Пътна полиция" за 2019 г.
От началото на 2020 година, до края на месец август, на територията на България са настъпили 3712 пътно-транспортни произшествия, при които са загинали 269 и са ранени 4654 участници в движението, сочат данните на МВР. За щастие числата са по-малки в сравнение с 2019 година, но започва есенно-зимният сезон и опасностите на пътя се увеличават – мокри и хлъзгави настилки, чести мъгли, особено в планинските участъци. Основната грижа за безопасността е в ръцете на шофьорите.
„Ако трябва да бъдем честни, в момента – през есенно-зимния период, абсолютно нищо не може да се направи за подобряване на пътната безопасност” – смята Богдан Милчев, директор на Института за пътна безопасност:
„Цялата администрация пропусна възможността, когато нямаше движение по време на изолацията да предприеме адекватни действия, с които сега да ни бъде по-лесно. Това, което в момента се наблюдава по пътищата е, че след обилните дъждове те се превръщат в езера. Наши експерти извършиха инспекции в някои направления и установиха, че банкетите не са почистени, пълни са с пясък, с клони, с наноси. Водата няма къде да се оттече и ние буквално се движим в езеро. Не е почистена растителността, знаците не се виждат, маркировката не е оправена. Шофьорите само могат да се надяват на късмета си. Единственото, което прави държавната администрация е контрол, те смятат, че като поставят няколко камери и вече всичко ще е наред, но това го правят вече десета година, а резултатът е същия.
„Само за София от началото на годината сме подали около 400 сигнала за несъответствия, дефицити и проблеми с инфраструктурата” – казва Богдан Милчев:
„Другото, което ще направим скоро е да извършим оценка на цялата транспортна система и ще покажем реалните проблеми. Искаме така да предизвикаме тези, които управляват транспортната система да дадат отговор – защо харчат парите на едно място, а не на друго, където реално има опасност за живота на хората. И още нещо – не е тайна, че в България контрол върху транзитно преминаващите автомобили няма. Тези, които всяка седмица преминават транзитно през страната знаят това. Знаят, че има и корупция и че могат с 10 евро да продължат напред. Така те не спазват правилата нито за почивка, нито за ограничение на скоростта, нито пък за превишени товари. Нашите органи осъществяват нечовешки натиск върху българските шофьори – за скорост, документи, включително за неплатени глоби, а за чужденците, които преминават транзитно ние въобще нехаем. Изследванията на Института за пътна безопасност показват, че над 90% от санкционираните чужденци у нас не си плащат глобите.
Снимки: БГНЕС
Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии към Софийския университет “Св. Климент Охридски” предостави за безплатно ползване чат приложението BgGPT с изкуствен интелект от последно поколение, достъпно на адрес bggpt.ai...
За едно работно място се състезават средно по седем безработни в цялата страна при шестима незаети през 2023 г., показват данните на Агенцията по заетостта. Най-силна конкуренция има в областите Габрово, Разград, Силистра и Търговище, където за..
София ще посрещне коледните и новогодишните празници с блестяща украса във всички райони на града. Основен акцент в преобразяването на столицата ще бъдат красивите елхи, разположени на ключови места. Най-високата сред тях със своите 15 метра ще се..
На Терминал 2 на софийското летище днес бяха открити нови паркинги с над 1000 паркоместа, включително специални зони за хора с ограничена подвижност и..
В програмата на 27 ноември поставяме фокус Ньойския договор, от чието подписване се навършват точно 105 години. Ноември е месецът, в който е учредена и..
Борислав Сарафов отговаря на всички изисквания и има качества да бъде избран за главен прокурор. С тази позиция излязоха комисиите по атестирането и..