Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Подготвят се стандарти за качество и оценка на обучението в градините и яслените групи

Проект на УНИЦЕФ – България с фокус върху приобщаваща среда и по-ефективна работа в предучилищното образование

Снимка: unicef.org

Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма разработен стандарт за качество. Създаването му е задача на Министерството на науката и образованието, която би трябвало да бъде реализирана в най-скоро време. Междувременно, с подкрепата на ЕК и партньорски организации, преди 2 години ведомството стартира процес за изработване на Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст от 0 години до постъпване в училище. Тя е базирана на европейските стандарти. "Рамката беше създадена и пилотирана, но не беше въведена като част от нормативната уредба, тъй като липсваше система за оценка на качеството. Затова МОН инициира втора фаза и Европейската комисия възложи на УНИЦЕФ да е изпълнител на проект в рамките на две години. Той е насочен към повишаване на качеството на образованието и грижата в ранна детска възраст чрез засилване на управлението, мониторинга и оценката" – пояснява  Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ–България:

Мария Янкова

"Към момента в България нямаме единни междусекторни стандарти, които да гарантират качеството на грижата и обучението за деца. Целта е до юни 2026 г. да създадем концепция за цялостна система за управление и оценка на качеството в детска възраст, която правителството след това да  приеме. Предизвикателствата в България са, че имаме разделена, или както казваме – споделена система на ранното образование и грижа. Яслите са под управление на Министерството на здравеопазването, докато детските градини и яслените групи към тях, са под управлението на МОН. Министерство на труда и социалната политика също е част от проекта.


Важно е трите министерства да се съгласят около целите и разбирането какво трябва да развиваме у детето в тази възраст,  така че то да постига успех и положителни резултати впоследствие."


Мария Янкова изброява петте основни  компонента в Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст. На първо място е равният достъп на децата до образователните институции. Следва учебната програма и образователно съдържание. На трето място е подготовката на специалисти /педагози, учители/ и тяхното професионално развитие. Следва оценка на постигнатите резултати в работата с децата в тази възрастова група, и накрая – финансовата обезпеченост на услугите,.

"Когато говорим за това, че трябва да имаме качествено обучение и квалифицирани учители, не трябва да се ограничаваме в това учителите да имат магистърска степен, а да насочим вниманието към тяхната квалификация, която да отговаря на нуждите на децата, които те обучават" – казва Мария Янкова и продължава:


"Ако преподавателите работят на място с повече деца от уязвими групи, трябва да видим дали учителите преминават такива специфични обучения, за да могат да адаптират преподаването адекватно спрямо нуждите на тези деца. Ако работят с повече деца със специални потребности, дали обученията, които преминават са специфични за това. Т.е. искаме да измерим ефекта, който носи цялата ни инвестиция в образованието и как това рефлектира вече върху резултатите на децата. Тъкмо те са крайният измерител на качеството в образованието. За съжаление всички международни изследвания показват големите неравенства по отношение на качеството на ученето и резултатите на децата в България. А те дори се задълбочават, за жалост. Затова е важно да имаме единен стандарт за качество и той трябва да бъде гъвкав и да позволява да се подобряват областите, където има нужда, или да се поддържа добро ниво там, където вече са отчетени добри резултати."


Снимки: УНИЦЕФ–България, Гергана Манчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Институтът за пазарна икономика: От днес работим за себе си

Според Института за пазарна икономика днес настъпва т.нар. Ден на данъчната свобода, информира репортерът на БНР Наталия Ганчовска. Това означава, че данъкоплатците са изработили всички разходи за данъци и осигуровки и започват да работят за себе..

публикувано на 03.06.25 в 13:49

Николай Кандиларов за чая като преживяване, което създава общност

Нестабилното и непредвидимо време тази пролет с множество резки температурни амплитуди принуди столичани, наред с необичайно плътното за сезона облекло, да предпочетат топлите напитки. Така попаднахме на чайната на Николай Кандиларов, сгушена в една..

публикувано на 03.06.25 в 10:40

България се обяви за по-голяма фискална свобода по отношение на разходите за отбрана

Страната ни ще се стреми да използва механизмите на Европейския съюз за разкриване на по-голяма фискална свобода по отношение на разходите за отбрана като същевременно се придържа към консервативна финансова политика предвид очакваното..

публикувано на 03.06.25 в 10:05