Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образци на българската музикална култура:

Панчо Владигеров – "Класично и романтично"

Снимка: vladigerov.org

От творенията на всички български композитори музиката на Панчо Владигеров със сигурност е най-изпълняваната на българската и световната сцена. Когато български музиканти искат да представят родината си чрез звуковата ѝ памет, най-често избират произведения на Владигеров. Негови са първите български образци в много жанрове. Още на 50-тия му рожден ден големият български поет Николай Лилиев го нарича "един от най-изтъкнатите, най-живите, най-темпераментните, най-личните представители на българската музикална култура" и отбелязва, че името му отдавна е преминало границите на страната ни. "Няма симфоничен оркестър, няма прославен диригент през последните 30 години, който да не се е почувствал изкушен да включи в своя репертоар композиции на Панчо Владигеров" – казва Лилиев в речта си за честването на юбилея на композитора в Народния театър през 1949 г.

Клавирният цикъл "Класично и романтично" е създаден през 1931-ва в Берлин, където Владигеров е завършил Висшето държавно училище по музика и Академията по изкуствата с пиано и композиция. В столицата на Германия той създава няколко първи образци на определени жанрове в българската музика: клавирно трио, вокален цикъл, концерт за цигулка и оркестър. Както и емблематичната Българска рапсодия "Вардар". От 1920 до 1932 година Владигеров работи в берлинския Deutsches Theater по покана на легендарния режисьор Макс Райнхард и пише музика за внушителен брой театрални постановки, сред които "Много шум за нищо", "Венецианският търговец" и "Дванайсета нощ" на Шекспир, "Сънна игра" на Стриндберг, "Цезар и Клеопатра" на Шоу, "Тебеширеният кръг" на Клабунд. Работи и за други театри като Grosse Schauspielhaus, Kammerspiele и  Komödie в Берлин и Theater in der Josefstadt във Виена.

Проф. Панчо Владигеров и студенти

В разгара на експерименти и авангардни идеи във всички изкуства, германският културен живот е повече от интензивен. Владигеров общува с най-ярките личности от интелектуалния елит: Рихард Щраус, Стефан Цвайг, Томас Ман, Хуго фон Хофманстал. Талантът му искри, музиката, която създава за театъра и извън него, е високо ценена, формират се уникалният му стил и естетика. Част от театралната музика влиза в състава на други произведения. В "Класично и романтично" също присъстват театрални епизоди. Първоначално клавирният цикъл се състои от шест пиеси: три в неокласически стил ("Ригодон", "Сарабанда" и "Менует" са традиционни танцови части в инструменталната сюита от епохата на барока) и три – в романтичен ("Северна песен", "Страница от албум" и "Малък марш"). "Ригодон" е от музиката към "Много шум за нищо" на Шекспир, "Сарабанда" и "Менует" – от "Пантомима", поръчана от Райнхард на Хуго фон Хофманстал и Владигеров за постановка в САЩ, която остава незавършена.

Оригиналната клавирна версия на ''Класично и романтично'' в изпълнение на италианската пианистка от български произход Виктория Терекиев

През януари 1933 г. в родния Шумен Владигеров изпълнява за първи път в България клавирния цикъл "Класично и романтично". През 1940 г. той прави транскрипция за оркестър и добавя още една неокласическа пиеса – "Куранта", от музиката към пиесата на Карло Голдони "Ветрилото", поставена в Народния театър в София през 1935 г. Но най-популярната и най-често изпълнявана пиеса от цикъла остава пищната, могъща, царствена "Сарабанда".

Сарабанда в запис от фестивала ''Зимни музикални вечери ''Проф. Иван Спасов''. Изпълнява оркестърът на Симфонично-оперетното дружество ''Маестро Георги Атанасов'', диригент – Григор Паликаров

Един от най-известните записи на оркестровата версия е този на сина на Панчо Владигеров – именития диригент и композитор Александър Владигеров, с оркестъра на Българското национално радио от средата на 80-те години на ХХ век. И въпреки че Александър Владигеров е безспорният еталонен интерпретатор на творчеството на великия си баща, в рубриката, посветена на образците на българската музикална култура, избираме по-ново, по-модерно, съзвучно със съвремието изпълнение. То отново е на Радиооркестъра, но от 13 март 2009 г. Звучало е в зала "България" под палката на Емил Табаков точно на 110-тата годишнина от рождението на големия български композитор и е включено в престижния албум Tune In – The Music Of Europe, издаден от Полското национално радио (Polskie Radio) със съдействието на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU).

 


Снимки: vladigerov.org, Facebook /Къща музей "Панчо Владигеров" - София, НМА „Проф. П. Владигеров“  

По публикацията работи: Марта Рос

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Рок певецът Тома събира своите "Белези" във втори солов албум

Още с появата си на българската музикална сцена преди почти 20 години, рок музикантът Тома Здравков ни спечели с автентичното си присъствие. Макар и посветен основно на рокендрол, пънк и кънтри звука, Тома винаги е бил далече от образа на лошо момче –..

публикувано на 11.11.25 в 10:15

С концерт на Ars Nova Napoli София чества 2500 години от основаването на Неапол

Вълнуващо преживяване предлага Европейският музикален фестивал на столичните меломани на 10 ноември. 2500 години от основаването на легендарния с красотата си италиански град Неапол ще бъдат отбелязани със специално събитие – концерт на формацията Ars..

публикувано на 09.11.25 в 10:05

Марин Големинов - "Нестинарка"

Завършена през 1940 г., танцовата драма е представена за първи път на 4 януари 1942-ра в Софийската опера под диригентството на Асен Найденов. Либретист и режисьор е Хрисан Цанков, хореографията е на изключително талантливата Мария Димова,..

публикувано на 07.11.25 в 10:15