„Кризата, която предизвика пандемията от COVID-19 е различна от досегашните. Тя се случи едновременно за всички. Случиха се промени в доверието към едни и към други. Промени се и начинът ни на пазаруване“ – това са основните изводи от проучване на потреблението по време на криза, направено през април, сред 174 души. То бе представеното неотдавна на форума „Отговорни производители“, в който участва и д-р Стоилко Апостолов председател на Фондация „Биоселена“.
Според него, все още е трудно да се направят категорични изводи за потребителското поведение в условията на кризата, породена от коронавируса, но със сигурност може да се каже, че хората пазаруват по-малко и си правят по-добре сметката.
„Това, което ние наблюдаваме на фермерските пазари, които организираме е, че възстановяването не се случва така бързо, както на повечето хора им се иска. Ние вече имаме два пъти в седмицата фермерски пазари в столицата и това, което виждаме е, че все по-малко хора пазаруват, потребителите си правят по-добре сметката, което е добре, защото всеки би трябвало да е по-внимателен във времена на криза, тъй като не знаем какво ни очаква. Това е тенденция, която наблюдаваме навсякъде, не само при нас“ – коментира за Радио Благоевград д-р Стоилко Апостолов.
Той е категоричен, че свитото потребление в условията на кризата се дължи на толкова на страха на хората от вируса, а от това, което предстои като икономически последствия. Хората са предпазливи и пазаруват предпазливо.
„Хората са объркани и ги е страх, но това е неоснователно. Мит е, че цените на фермерските пазари са по-високи, но това не е така. Напротив, скоро си правих експеримент да сравнявам цените в магазините и на фермерския пазар, мога да кажа, че с 20 % е по-евтино, в сравнение с еднакво качество. Затова призовавам всички, които се чудят, първо – да пазаруват от наистина проверени пазари, хора, които са проверени, регистрирани и спазват правилата. Второ – да не се притесняват и за хигиената, а още по-малко и за цените, те са наистина по-изгодни на фермерските пазари“ – уточни д-р Апостолов.
Според него, се очертава тежка година, особено за малките производители, на фона на новините за не добра реколта от пшеница, домати и пчелен мед, поне такива са данните към момента. Тоест, заради по-малкото производство, се очертават по-малко продажби, което прави нещата много трудни.
„Много важно е обаче, ние да бъдем отговорни потребители и да избираме повече българските продукти, за да подкрепяме родните производители“ – категоричен е експертът.
Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева със Стоилко Апостолов:
Усукването на бели и червени конци е запазена традиция в България. Първият ден на пролетния март месец е посветен на мартеницата и Баба Марта. Има много поверия и предания за образа й, каза Тоьо Христов от Националния етнографски музей. Баба Марта е женски митичен персонаж от българския фолклор. В народните вярвания тя е..
В самоковското село Драгушиново Тодоровден се отбелязва и с приготвянето на курбан от речни раци - т. нар. "рачник". Историята на рачника е тясно свързана с историята на черквата „Св. Теодор Тирон“ в селото. Храмът е съграден през далечната 1868 г. и на няколко пъти е отнасян от бурните води на Искъра. Това разказа кметът на селото Георги..
За десета поредна година фолклорният фестивал „Зимна приказка в Пирин" дава сцена на самодейци от цялата страна, както и от Сърбия, Северна Македония и далечно Мароко. Събитието, което е чакано, се организира от Български фолклорен център „Нестия". В читалищата на Банско и Добринище на 7 и 9 март ще се съберат десетки народни изпълнители,..
Четвърти бойкот на големите търговски вериги е обявен за днес. За втори път ще има бойкот и срещу банките. Според организаторите на събитието, при последния бойкот на 27 февруари, големите хранителни вериги са „бойкотирали „бойкота на българите“ с промоциите, които пуснали в тези дни“. В останалите дни без бойкот, цените са били повишени видимо...
Финансовата децентрализация за общините, финансовото обезпечение на инфраструктурните проекти по места и готовността на местните власти за въвеждане на еврото. Това са част от темите, поставени от кметовете на общото събрание на Националното сдружение на общините в България. „България е една от малкото държави, в която няма финансова децентрализация..
През месец март отбелязваме прехода от зима към пролет и събуждането на природата с връзването на мартенички. Легендата зад мартениците и Баба Марта е богата на символика, която отразява вярванията на древните и тяхната дълбока връзка с природата. Но освен тази символика съществуват и много забавни народни приказки за баба марта и сърдития й..
Българи и сърби ще посрещнат заедно 1 март, празника, посветен на Баба Марта и Деня на самодееца в България, с голям концерт в сръбския град Бабушница. Организатори са Пътуващо читалище "Бащино огнище", Фондация „Македония“ и Домът на културата в град Бабушница. В събитието ще участват местни самодейци и музикантите от българския оркестър..