Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: В очакване на по-добър туристически сезон през 2021 година

Туризмът безспорно е един най-засегнатите икономически отрасли в условията на пандемията от коронавируса. Съгласно данни на Евростат за Европа в периода януари-септември 2020 г. е регистриран спад в туристическите пътувания от 49% спрямо 2019 г., като през месеците март-юни 2020 г. този процент е достигал до 90 на сто. Нагласите за предстоящия летен туристически сезон коментира доцент д-р Гергана Ангелова от Стопанския факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“-Благоевград:

“Съгласно едно проучване, направено от огромния онлайн посредник „Трип Адвайзър“ през месец януари, проведено сред пътуващи от страни като Великобритания, Германия, Италия, Австралия, Япония и САЩ, се очертават няколко основни тенденции относно пътуванията през 2021 година. На първо място хората споделят, че планират да пътуват след втората половина на 2021 година, като най-нетърпеливи се оказва това да бъдат туристите от Германия и Великобритания. На второ място като тенденция се откроява ключовият фактор за увереността и спокойствието на пътуващите и това ще дойде от ваксинациите, както от страна на пътуващите, така и от страна на приемащата дестинация. Вътрешният туризъм или т.н. „домашен“ туризъм отново ще има значителен дял и през тази година. И последната тенденция, която се откроява в това проучване е свързано със заведенията за хранене. Потребителите споделят, че са нетърпеливи  да се хранят отново навън, но въпреки това търсенето на заведения от типа „takeaway” (тейкъуей) , предоставящи храна за вкъщи ще остане високо и през 2021 година.“


Очакванията на туристическия бизнес у нас за предстоящия летен сезон са да бъде по-добър от 2020 г., но да остане по-слаб от този през 2019 г., като разликата ще бъде 20-23%. В ситуация на пандемия се очаква българинът да предпочете пътувания и почивки у нас. Вътрешният туризъм отново ще получи значителен тласък.

„На ниво настаняване се предпочитат къщите за гости и самостоятелните места за настаняване. Това , разбира се, е тенденция, която се наблюдава не само в България, но и в международен план. Дори Германия регистрира 56% активност във вътрешния туризъм за миналата година в сравнение с едва 36% през 2019 година.“

Освен България, другите две предпочитани дестинации за българите са Гърция и Турция. Гръцките власти вече дадоха яснота относно мерките и условията за посрещане на туристите с откриването на летния сезон на 14 май.

„Това, с което Гърция изпреварва и България и Турция като конкурентни дестинации е, че в нея протича много активно ваксиниране на персонала на заетите в туризма, което е много успокояващ фактор за всички туристи, които смятат да пътуват до Гърция. И това ваксиниране ще приключи до началото на сезона. Дори интересното е там, че дори към настоящия момент вече има цели острови, които се определят като свободни от COVID. Това, разбира се, са малки острови с местно население около хиляда души.“


Това явление се наблюдава и в Хърватия и в някои райони на Турция. В случай на заразяване, туристите в Гърция ще бъдат хоспитализирани, като разходите ще бъдат изцяло поети от държавата. Според доцент Ангелова, прогнозите са Гърция и Турция да поддържат по-високи цени на туристическите пакети. Причината е, че местата за настаняване ще работят с по-малък капацитет и повече персонал. Заведенията извън хотелите ще бъдат с капацитет до 30%, като престоят за чай или кафе ще бъде ограничен до 20 минути, а за основно хранене – 40-45 минути.

„В България цените също остават увеличени, но пък от бранша ни уверяват, че това ще бъде ма сметка на едно доста по-високо качество. Това, което България трябва да направи този летен сезон ,е да запази имиджа на здравословна и безопасна дестинация, тъй като тя получи печат за здравословна и безопасна дестинация от Световния съвет по пътувания и туризъм. А кризата колкото и неблагоприятно икономическо  явление да е, тя се явява и възможност за промяна, за един ребрандинг на България или за изграждане и задържане на нов, положителен имидж на бранд „България“.

Чуйте в звуковия файл репортажа на Димитър Джаджаров.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Богдан Милчев: Промените в закона не дадоха резултати

Промените в закона не дадоха резултати досега -  това показват данните, изнесени от Института за пътна безопасност. Институтът извърши анкетно проучване за влиянието върху безопасното движение по пътищата при използването на технически средства. Анкетирани са 192-ма българи в Северозападна България. Според  86% от анкетираните основният фокус на..

публикувано на 18.10.24 в 16:36

Когато пънкът беше млад

Назад във времето, някъде  в началото на 80-те години на миналия век, в епохата на късния социализъм, в град Кюстендил, в едно пространство наречено „СтайчЕто“ няколко приятели слушат чужди радиостанции. Там, в онези по-неприветливи времена за свободолюбивите младежи, докато слушат тайно забранените от официалните власти радио честоти, се..

публикувано на 18.10.24 в 15:24

„Да спасим една гора лист по лист“ в ПГИ в Благоевград

Мащабна акция  по събиране на хартия за рециклиране организираха днес ученици и учители от ПГИ „Иван Илиев“ в Благоевград. В инициативата се включиха и родители. Целта е младите хора да живеят отговорно, да рециклират, да съхраняват природата и да опазват околната среда. С това екосъбитие започват проявите, свързани с отбелязването на  75 години..

публикувано на 18.10.24 в 14:36

Магазин за вещици и още нещо…

В света на приказките – на феи, вещици, метли и шапки, там ни пренасят екип от дългогодишни приятели, съидейници, художник и музикант - Мадлен и Моисей. Имало едно време…, така започва всяка история, като някъде по средата главните герои са осенени от гениална идея, от която, вместо да им поникнат крила, в този случай, се появяват летящи..

публикувано на 18.10.24 в 12:59

Хатидже Сирачка: Всички сме „В скута на времето“

Хатидже Сирачка е на 46 години, майка на две деца и баба. Родом е от якорудското село Черна Места, но е учила в Белица, където среща и любовта, в лицето на своя съпруг и остава там със семейството си. Имала е собствен бизнес, после е работила като рецепционист, но писането винаги е било неразделна част от живота й. Така се стига и до издаването на..

публикувано на 18.10.24 в 12:23
Снимка: Кети Тренчева

Георги Касапинов: Вярата е единственото, което ни обединява да си помагаме в трудните моменти

Доброволци обединиха усилията си и обновиха емблематичната за Банско камбанария на църквата „Света Троица“. С доброволен труд и безвъзмездни дарения, само за три дни, те смениха вече разпадналите се керемиди на 30-метровата кула, които не са подменяни от 1994 година насам. Екипът от доброволци, воден от иконом Георги Касапинов, успешно..

публикувано на 18.10.24 в 12:01

Стартира програмата „Дигитални деца“

Рекордни близо 300 хиляди сигнала за онлайн злоупотреби над деца е обработил Националният център за безопасен интернет за периода януари-септември 2024 г. „ За съжаление, основна част от сигналите са свързани със сексуална онлайн експлоатация и изнудване на деца. Имаме сигнали за финансови измами и на двете линии, които управляваме –..

публикувано на 18.10.24 в 11:43