Лошите климатични условия са основната причина за изключително слабата реколта от акациев мед тази година. По отношение на останалите видове мед, реколтата е различна като добив в зависимост от това, какво е било времето и как се е е отразило на пашата в различните райони на страната. На фона на агресивния внос от трети държави, миналогодишната продукция залежава по складовете. Разходите на пчеларите постоянно растат и се налага пчелните семейства да бъдат редуцирани. Всичко това рефлектира върху цената на меда и пчелните продукти, която въпреки това, не се очаква да бъде повишена.
„Има една притча, че непродаден мед няма, но все пак той трябва да се реализира навреме. От една страна, имаме залежала продукция, от друга страна, безмитният внос от Украйна и от други страни, влияе изключително негативно на пазара, изкривява условията на пазара. Затова, още не се знае дали ще има повишение в цената на меда от новата реколта. Базовите цени към момента, най-вероятно ще бъдат запазени“, коментира за Радио Благоевград инж. Михаил Михайлов, председател на Обединения пчеларски съюз.
Изкупните цени на меда в момента варират от 3.80 лв. до 5.20 лв. за килограм акациев мед, като миналата година цената за този мед е стигнала нива над 11 лв. Но, цените на едро са традиционно ниски, а цените на дребно са в рамките на 10 - 20 лева. От 10 до 12 лева струва, така наречения полифлорен мед, между 15 и 17 лева се продават монофлорните медове акация и липа, а цената на мановия мед е в интервала 18 – 20 лева.
Един от основните проблеми, който продължава да тревожи българските пчелари, е вносът на мед от Китай, а напоследък и от Украйна. Поради тази причина, производителите настояват към ограничителния безмитен внос на зърнени и други храни от Украйна, да бъде прибавен и медът.
„Засега няма развитие по този въпрос. Притеснението ни е, дали при този безмитен внос, се правят лабораторни анализи или всичко минава само по документи през митниците, дали се проверяват тези количества, които се внасят и от там идват съмненията за качествата на меда. Гражданите станаха изключително чувствителни на тема качество на пчелния мед и ние съветваме потребителите да купуват само от познати пчелари и по възможност, директно от кошера. Има инициатива, която е в процес на развитие - „От фермата до трапезата“. Хората идват на място, на пчелини и купуват директно от производителя. Пчеларят, в случая, гарантира своята продукция, вижда се къде се произвежда меда и това е допълнителна гаранция за качеството, което се предлага“, допълни инж. Михайлов.
По думите му, липсата на подпомагане за пчеларите и многобройните проблеми в сектора, са причина все повече производители на мед да се отказват от поминъка и да продават пчелините. Само за една година над 400 хиляди пчелни семейства за загинали. Това води до намаляване на пчеларите не само у нас, но и по света. За съжаление, тенденцията се запазва трайно през годините.
Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева с Михаил Михайлов:
България е навсякъде, когато има кой да предава любовта към Родината и българския език. Това е благородната мисия за учителите с голямо сърце. Сред тях е Снежина Цветанова- познат глас в радиоефира, журналист, който от няколко години не само се връща към учителството, но преподава на българчета, живеещи извън нашата страна. Тя..
В търсене на решения с отпадъчната пластмаса графичният дизайнер Георги Балинов организира мини работилници за собственоръчно рециклиране на пластмаса, превръщайки боклука в полезни предмети. Всичко започва преди няколко години, когато Георги се запознава с движението „Ценна пластмаса“ и разбира, че много други хора по света рециклират..
Езиков приятел за деца мигранти - това е новата инициатива, обединяваща български студенти, които да помагат на деца бежанци да учат български език. Проектът се реализира от екипа на „Мулти култи колектив“ и цели да подаде ръка на мигрантите, които идват да живеят в нашата страна. Това каза за Радио Благоевград председателят на..
Платформата „Ела си у дома“ цели да върне над 1 000 000 българи от чужбина, като им покаже, че в България има възможности и бъдеще. Създателят на инициативата е Ленко Кабаиванов, социален предприемач и творец. Той подчерта, че проектът е насочен към вдъхновяване чрез личен пример и практическа подкрепа. „Много хора искат да се върнат, но им..
„Кризата в отношенията между България и Северна Македония може да бъде преодоляна единствено чрез диалог и взаимно уважение“, заяви Калоян Ханджийски в интервю за Радио Благоевград. Ханджийски е член на Клуба за българо-македонско приятелство и разказа за дейността на организацията, която вече две години събира на една маса политици, общественици и..
Младите планинари от Петрич продължават благотворителната си кампания „Опаковано с любов“. Една от последните им акции бе по повод Деня на християнското семейство, когато те дариха чаши за чай, купички и съдове за хранене на Хижа „Беласица“. Младите природолюбители вярват, че добрината, „опакована с любов“, стига далеч - до планинарските сърца и до..
На 3 декември България се включва в #ЩедриятВторник - движение, което вдъхновява хората по целия свят да променят обществата със силата на щедростта. Да накараш някого да се усмихне, да помогнеш на съсед или непознат, да се застъпиш за кауза, да дариш – всеки има нещо, което може да даде на другите. Идеята за #GivingTuesday (Щедрия вторник) се..