Централно място в програмата на Миланската Скала този месец заеха две вълнуващи премиери - на оперите “Лучия ди Ламермур” на Доницети и “Трубадур” на Верди.
В гостуващата продукция на Метрополитън на "Лучия ди Ламермур" на диригентския пулт застана възпитаникът на Консерваторията “Джузепе Верди” в Милано и главен гост диригент на Стокхолмската опера маестро Пиер Джорджо Моранди. Дебютирал в Ла Скала с “Макбет” през 2013-а г., наричан от музикалната критика познавач на италианската традиция, маестро Моранди ни очарова със своето блестящо дирижиране, темперамент и заслужи нашите аплодисменти. Положителна беше и оценката за режисьорския поглед на Мери Цимерман. Именно с тази опера носителката на Tony Award за 2002-ра г. дебютира в Метрополитън преди 7 години. Този път медиите и публиката бяха снизходителни и към сценографския избор на Даниел Остлинг, както и костюмите на Мара Блуменфелд, изключително ценена в САЩ, чийто талант е особено търсен в света на мюзикъла.
В ролята на Лучия имахме удоволствието да видим руския сопран Албина Шагимуратова, която отново ни очарова със силно сценично присъствие и прецизна вокална техника след блестящата си изява в Ла Скала преди 3 години като Царицата на нощта във “Вълшебната флейта” на Моцарт. В ролята на Лучия ще гледаме и младия австралийски талант Джесика Прат, известна на италианската публика с изявите си в Teatro La Fenice във Венеция, San Carlo в Неапол и Ла Скала.
След великолепни изпълнения в “Риголето” на Верди и “Бохеми” на Пучини през 2012-а г. на Миланска сцена се завърна тенорът Виторио Григоло в ролята на Едгардо. Усещаше се една прекалена експресивност в изпълнението му, но ни завладя с прекрасния си и мощен глас. Отлична изява и за италианския баритон Масимо Кавалетикато Лорд Хенрих. В ролята на Раймондо бяхме в трепетно очакване да проследим изявата на българския бас Орлин Анастасов. За съжаление, поради неразположение, той отмени участието си и бе заместен от възпитаника на Московската Консерватория Сергей Артамонов, който не блесна с изпълнението си.
На 15-и февруари на Миланска сцена се завърна операта “Трубадур” на Верди под диригентството на маестро Даниеле Рустиони, в постановката, открила сезона 2002/2003-та. Голям бе интересът към Хуго де Ана, едновременно режисьор, сценограф и автор на костюмите. Създал над 60 продукции за световната музикална сцена, дебютирал в Ла Скала през 1998-а г. с “Лукреция Борджия”, носителят на наградата "Опера" за 2000-та г. напълно заслужи овациите в залата за изключително елегантната си сценография, с акцент върху античните испански стени.
Дни преди премиерата от Миланската скала съобщиха, че високоцененият баритон Лео Нучи, когото очаквахме да видим в ролята на Граф ди Луна, отказва участието си, като се оттегля изцяло от тази роля в своя репертоар. Лео Нучи бе достойно заместен от Франко Васало. Възпитаничката на българската оперна прима Райна Кабаиванска Мария Агреста бе една великолепна Леонора, която заслужи високата оценка на публика и медии. И още едно завръщане - след една плаха Амнерис през 2013-а г., в Ла Скала имахме удоволствието да видим Екатерина Семенчук и нейната експресивна Азучена. Несъмнено силно беше представянето на Марсело Алварес в ролята на Манрико. Обичайните освирквания, долитащи от ложата, заглъхнаха при появата на сцената на аржентинския тенор и бяха напълно заглушени от 10-минутни аплодисменти.
Оставаме в очакване на мартенския афиш на Ла Скала и премиерата на операта "Царска годеница" на Римски-Корсаков под диригентството на маестро Даниел Баренбойм и с участието на голямата българска оперна певица Анна Томова-Синтова.
Всички сме виждали икони, всички сме виждали стенописите в църквите. Но някога замисляли ли сте се какви хора правят всичко това. Какво е нужно, за да пресъздадеш библейските сцени, светци и светици, да разкриеш цял един свят от едни други времена дали на човечеството мъдрост, отчяние, разкаяние, мъст, гняв и смирение. Едно изкуство, което..
В 27-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикални желания на слушателите - Интервю на Димитър Сотиров с главния диригент на Операта в Лимож Павел Балев по повод новата, много успешна постановка на операта “Тоска“ от Пучини във френския..
В предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" отбелязваме 140-годишнината от рождението на Стефан Македонски - големия оперен и оперетен певец от първата половина на ХХ век, артист, режисьор и педагог, един от първостроителите на българската опера и радетел за превръщането на Българската оперна дружба (предшественик на Софийската народна опера) в..
Суджоу е град в Китай, недалеч от Шанхай, с близо 13 милиона жители. Градът е популярна туристическа атракция, известен с каменните си мостове, пагоди и красиви градини. Със сигурност в него има и богат културен живот, но за нас е особено интересно, че на 11 април Симфоничният оркестър на Суджоу изпълни в концерта си произведения от Рихард..
Тази година носител на наградата за диригентско майсторство "Проф. Венета Вичева" е Славил Димитров. Отличието му беше присъдено по време на 28-ите по ред Международни детско-юношески хорови празници "Добри Войников", които се проведоха от 3 до 6 април в Шумен. В журито бяха хоровите диригенти проф. д-р Теодора Павлович, д-р Ваня Монева, Ганчо..
Фестивалът в Добрич има дългогодишна традиция и носи името на основателя си - диригента и композитор Константин Илиев. Това издание ще бъде юбилейно и ще отбележи началото през 1975 г. На 22 април Седмицата на камерната музика ще бъде открита с концерт на домакините от Българския камерен оркестър - Добрич, ръководен от Арто Чифчиян. Диригентът..
Стенописи върху фасадите на производствени сгради създават в Дряново група художници от страната и чужбина . Това е поредната артистична намеса, за която авторите избират запустели места и сгради или промишлени райони като този в Дряново, за да ги превърнат в галерии на открито. Този път с интерпретациите си творците искат да..
Божият кръст беше издигнат вчера - на Велика събота, в разрушеното ромско гето в столичния квартал "Захарна фабрика". В началото на седмицата..
Група доброволци откриха и възродиха за вярата забравена скална килия, обитавана от монаси още през Средновековието. Това се случва в русенското..
Изкушенията на великденската трапеза са много и това крие риск от претоварване на храносмилателната система. Особено чувствителна към тежката и..