Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Марни" от киносезона на Метрополитън

„Марни“ е история за млада красива англичанка през 50-те години на миналия век, героиня от роман на писателя Уинстън Греъм, която ни се представя първоначално като безскрупулна лъжкиня и крадла – тя често и лесно сменя външността и името си, мести се от град на град, печели доверието на шефовете на различни фирми, но когато мъжете започнат да флиртуват с нея, тя изпразва сейфовете им и изчезва. Докато един ден насреща ѝ не застава Марк Рутланд, който вече я познава, и започва да я изнудва – или тя ще се омъжи за него, или той ще я предаде на полицията. Историята рязко придобива неочакван обрат. Междувременно разбираме, че Марни има психически проблем, насаден ѝ в детството от собствената ѝ майка, която продължава не само да я убеждава, че е виновна за смъртта на братчето си, но и че мъжете само искат да се възползват от нея, затова тя трябва да ги отблъсква по всякакъв начин.

Младият американски композитор Нико Мюли, за когото това произведение е втора поръчка от Метрополитън опера /през 2013 там е била премиерата на неговата опера „Две момчета“, а преди това е писал и една камерна музикално-сценична творба, а е само на 37 в момента/ обяснява, че е искал да изрази психическата обърканост на героинята със странни мелодически ходове, които обаче са доста трудни за изпълнение. Затова и мецосопранът Изабел Ленард – певицата, за която е мислена партията, получи бурни овации от публиката и адмирациите на критиката, за пълното си потапяне в ролята. От една страна, тя напълно владееше музикалния текст, от друга – удивително успешно го разполагаше в цялостното изграждане на образа на объркана – ту агресивна, ту неуверена красива млада жена, която има проблеми в общуването, особено с мъжете.

Мюли дублира всеки герой с определен музикален инструмент. Ансамблите също имат значимо участие в драматургичното развитие – на моменти на сцената се появяват „сенките на Марни“, нейните вътрешни гласове. А когато героинята е сама и осъзнава какво ѝ се случва, действието спира за момент и тя е соло – тези преходи са наречени от автора връзки, а не арии.

Впечатлена съм от цялостната постановка на режисьора Майкъл Мейър – всъщност той е вдъхновителят за създаване на произведението – докато гледал филма със същото заглавие на Алфред Хичкок от 1964 г., си помислил, че в този сюжет има всичко за една добра съвременна опера и веднага предложил на Питър Гелб, директора на Метрополитън опера, да я поръча на Нико Мюли – това научихме от самия него в антракта, който, както винаги беше запълнен със срещи с артистите.

Изчистеният стил в модата, в архитектурата и изкуството на 50-те години на ХХ век е възприет от сценографа Джулиан Крауч чрез идеята на сцената да има големи пана, които се сменят бързо и безшумно, а на тях могат да се прожектират и мултимедийни картини и образи. Като сенки, но част от действието бяха и няколкото сценични работници, които променяха декора. Същият изчистен стил показа и художничката по костюмите Ариана Филипс. Беше особено интересно да се запознаем в паузата и с асистентката на Изабел Ленард Сузи. За техния екип имаше построена специална съблекалня точно зад кулисите, защото певицата смени точно 15 пъти костюмите си – понякога го правеха за секунди, като магьосници.

Силно присъствие имаха баритонът Кристофър Молтман в ролята на влюбения изнудвач Марк Рутланд и контратенорът Йестин Дейвис като неговия белязан по рождение брат Тери. Като цяло спектакълът вървеше бързо и леко, със сигурност заслуга за това имаше и умелото ръководство на Робърт Спано – един от най-уважаваните диригенти в САЩ. Според надписа в началото, той дебютира в Метрополитън. И макар че някои критици смятат, че в музиката на Нико Мюли липсват малко повече ужасяващи елементи, за да е психотрилърът по-натегнат, на мен лично не ми липсваше нищо – излизайки от киното, установих, че с удоволствие бих гледала „Марни“ отново.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Документалното кино - бягство от клишетата на игралното

Започва фестивалът за документално кино "Master of Art". Откриването е от 19.00 часа тази вечер в кино "Люмиер". В специалната селекция са 50 документални филма . Ще бъдат раздадени 18 награди. За последните 10 издания са представени над 500 ленти , уточнява създателят на фестивала Найо Тицин. По думите му, дигитализацията..

публикувано на 07.02.25 в 09:24

Спомен за диригента Месру Мехмедов

На 4 февруари се навършиха 90 години от рождението на големия български диригент от турски произход Месру Мехмедов - изключителен талант, загинал трагично на прага на своята световна кариера, ненавършил 36 години. Той е роден във Велико Търново, в семейство на бръснар, което по-късно се премества в Дряново. В детските си години Месру свири на..

публикувано на 06.02.25 в 19:05

Емануил Иванов с дебютен албум за Naxos

Младият български пианист Емануил Иванов  гради успешна международна кариера. В момента специализира в Кралската академия за музика в Лондон. През 2023 г. той е поканен да участва в звукозаписен проект, в който си партнират Кралската Бирмингамска консерватория, където учи в продължение на шест години, и реномираната компания Naxos.  Интегралът има за..

публикувано на 06.02.25 в 18:41

Зимно издание на фестивала "Алегра" представя "Проектът Бетовен"

По идея на артистичния директор Петър Найденов Фестивал и академия "Алегра" ще има своето първо зимно издание с три събития под мотото "Проектът Бетовен". На 9,10 и 12 февруари публиката ще присъства на истински клавирен маратон в Балната зала на Военния клуб в столицата. Солистът е един - младият, но вече прославен у нас и по света пианист Емануил..

публикувано на 06.02.25 в 17:16
Лазара Златарева

Лазара Златарева или кака Лара, както с любов я познаваме: Театърът дойде при мен по естествен начин, както и телевизията

Лара, която е по-известна като кака Лара, е всъщност актрисата Лазара Златарева . Тя играе в театър "Българска армия", но е и PR на театъра. Златарева е гост в поредицата "Магия на театъра ". "Детската мечта не е била да съм актриса, защото от съвсем ранна възраст имах непрестанен досег с театъра и мислех, че е съвсем естествено , че това е..

публикувано на 05.02.25 в 14:48

Симфоничният оркестър на БНР ще изнесе концерта "Любов и драми"

В петък - 7 февруари, от 19 часа в зала "България" Симфоничният оркестър на БНР ще изнесе концерт, който носи вълнуващото наименование "Любов и драми". Диригент е Константин Илиевски. "Любовна магия" е една изключително драматична история. Ние я изпълняваме с присъствието на солист. Ще се пеят всички арии. Те са във фламенко стил...

публикувано на 05.02.25 в 10:03

“Макбет“ от поредицата “Опера в киното“

Продължават прожекциите от втория сезон на поредицата “Опера в киното“, в която имаме възможността да гледаме избрани нови продукции, представени през последните години на някои от най-престижните европейски оперни сцени. Ще напомня, че през първия сезон гледахме операта “Мадам Бътерфлай“ с Барно Исматулаева от фестивала в Брегенц, “Травиата“ със..

публикувано на 04.02.25 в 17:51