Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Софтуер "лови" политическите послания, отправени през социалните мрежи

Снимка: архив

Интернет платформа помага да бъде спряна целенасочената политическа реклама по време на избори. Проектът „WhoTargetsMe“ е създаден след референдума във Великобритания през 2016 г., когато Обединеното кралство реши да напусне Европейския съюз. В интервю за „Хоризонт“ създателят на платформата Сам Джефърс обясни, че през социалните мрежи може да бъде получено персонално съобщение с политическа агитация.  

Платформата е създадена, тъй като много хора съжаляват за гласа си в полза на развода между Лондон и Брюксел. Благодарение нея хората могат да изтеглят определен софтуер и той да "лови" политическите послания, които се отправят към тях през социалните мрежи.

„По този начин самите хора могат по много по-прозрачен начин да се информират за политическите послания, а не да бъдат информирани единствено от насочени персонално към тях съобщения във Фейсбук например“, обясни  Сам Джефърс пред Марта Младенова.

- Като казвате „персонално насочени“ имате предвид, че избирателите са предварително проучени и профилирани по подобие на търговската реклама. Правилно ли ви разбирам?

- В Обединеното кралство ние имаме избирателна система, която се фокусира върху много малки региони. Често това означава и тесен кръг от избиратели. Знаете, че в крайна сметка 10 000 или 12 000 гласа могат да имат значение за резултата от вота. Разбирате, че наистина се хвърлят много усилия да се открият малки групи хора и да се фокусират специални съобщения за тях. Именно това е и целта на платформата, която създадохме. Да не допуска тези съобщения. Това е нещо, което е много трудно за разбиране. За традиционната журналистика не е практика да се достига до съвсем малка целева група от хора. Политическата реклама обаче го прави, а нашата цел е да предпазим хората от информация, която е поставена по начин, подходящ именно за тях. При предсрочните избори през 2017 година във Великобритания видяхме много ясно каква е разликата.

- Доколко персоналната политическа реклама има значение от вида на избирателната система?

- Мисля, че при различните избирателни системи, политическите послания се изпращат по различен начин. По-пропорционалните системи обикновено изискват и по-традиционни комуникационни канали или казано по друг начин - приличат повече на традиционните политически кампании, които се провеждаха преди десет години например. Посланията са по-общи, предназначени са за по-широк кръг от хора. Всичко зависи от условията, в които протича кампанията. Спомняте си, когато беше референдумът за разрешаването на абортите в Ирландия. Там хората се тревожеха за определени неща и политическите послания бяха насочени именно към тях. Често казано, тогава ми се струва, че те бяха толкова силни, че изобщо не бяха в духа на изборното законодателство и на страната като цяло. Мисля, че нашият натиск върху Гугъл и Фейсбук имаше резултат, защото в последните седмици преди референдума политическата реклама в социалните мрежи беше силно ограничена.

- Когато говорим за персонални съобщения, можем ли да очакваме, че избирателите се профилират по теми. Например - ако от моите профили в социалните мрежи става ясно, че аз съм изключително загрижена за околната среда например, то при мен ще бъде представена онази част от платформата на политическите партии, която е в областта на екологията и съдържа мерките им за ограничаване на глобалното затопляне.

- Това, което със сигурност сме установили, е, че партиите избират онази част от предизборните си платформи, която е подходяща за определен кръг от избиратели. Едната част от посланията отиват към дадена група потенциални привърженици, които се интересуват от конкретната тема. Другата част от посланията - към избиратели с друг кръг от интереси. Общо взето ситуацията е „тези послания отиват при тези хора, другите послания - при другите“. Всичко това обаче отива още една стъпка напред - при всеки избирател пристига като лично съобщение. Разбира се, в различните държави и при различните кръгове избиратели този процес може да е още по-усложнен или да се прецени, че няма необходимост от толкова много усилия. Да не забравяме, че и в различните държави изборното законодателство не е еднакво, така че кампаниите се съобразяват и с него. И отново ще подчертая - всичко зависи от това колко си голям, какъв ресурс може да вложиш в проучване на избирателите и какъв изборен резултат ти е необходим.

- Как изглеждаше тази ситуация по време на кампанията за референдума за Брекзит?

Ние, както много други хора, бяхме изключително разтревожени, че е била използвана много информация и това е станало с пари, които не са декларирани надлежно. Опасявахме се, че са изпращани послания, които съдържат неверни твърдения. Именно затова започнахме да търсим решение на този проблем. Особено сега, когато в Обединеното кралство може да имаме нов референдум или нови избори, ние се надяваме да имаме много по-честна кампания и хората да разбират много по-добре за какво в действителност става дума.

- Неверни твърдения и фалшиви новини - така ли ще изглеждат вече предизборните кампании?

- Не във всички случаи бих нарекъл „фалшиви новини“ най-голямото предизвикателство, което стои пред нас. Традиционните политически партии харчат стотици пъти повече пари, отколкото някакви анонимни хора, които може да разпространят някаква информация с неизвестен източник. По-големият проблем с фалшивите новини е, че хората напълно изгубиха доверие. Непрекъснато се чудят дали нещо не е разпространено, защото е в интерес на друга държава, платено е с пари от чужбина и какво ли още не. И всичко това се случва в момент, когато очевидно институциите не са си на мястото, изборното законодателство не е достатъчно добро. Накрая може да се стигне до ситуация, в която хората просто няма да гласуват, защото изобщо не вярват, че крайният резултат от вота ще е такъв, какъвто посочат избирателите. Те се страхуват, че вотът им ще бъде подменен.

- Доколко хората изобщо разбират процесите и правят информиран избор. Спомням си, че в деня, след като стана ясен резултатът от референдума, чак тогава много хора потърсиха в Гугъл какво е това Европейски съюз.

- Отново ще кажа, че в една идеална кампания, хората трябваше да се поинтересуват и да потърсят в Гугъл преди това. Аз не съм коментатор на политическите процеси и не мога да взема отношение по Брекзит, но истината е, че за последните две години и половина във Великобритания станаха ясни много неща, бяха зададени много въпроси и честно казано - има още много неща, за които хората ще търсят информация в интернет.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Рампата пред мола в Плевен

Полицаи спасиха дете, ударено от ток от инвалидна рампа

Деветгодишно дете и майка му са били ударени от ток от инвалидна рампа на входа на мол в центъра на Плевен.  Инцидентът е станал снощи, поясни говорителят на плевенската полиция Марияна Цветкова: "При слизане по стълбите на централен мол на площад "Свобода" деветгодишното дете се е хванало за електрическата рампа и е било ударено от ток...

публикувано на 30.07.25 в 12:00

Все още не е отстранена аварията в ел. подстанцията в Раковски

Все още не е отстранена аварията в електрическата подстанция в град Раковски, причинена от силната буря във вторник вечерта, придружена с градушка и проливен дъжд.  Токът в района се пуска на интервали. Освен Раковски, засегнати са общините Калояново, Марица и Брезово, общо 17 населени места, каза зам.-директорът на пловдивската областна..

публикувано на 30.07.25 в 11:43

Нови правила за конфискация на имущество, придобито от престъпна дейност

Депутатите приеха да се отнема в полза на държавата и имущество, придобито от престъпна дейност и притежавано или държано от трети недобросъвестни лица .  Промяната в Наказателния кодекс беше приета и на второ четене.  Ще се отнема в полза на държавата имущество, придобито от съпруг, лице, с което виновният се намира във фактическо..

публикувано на 30.07.25 в 11:26

Опозицията с остри критики срещу мерките на правителството за борба с пожарите

Опозицията критикува мерките, които правителството предприема за борба с пожарите и купуването на противопожарна техника.  Според лидера на "Възраждане" Костадин Костадинов държавата саботира борбата с пожарит е. Той припомни, че м.г. в бюджета са били предвидени 170 млн. лева за противопожарна техника, а вече година не е предприето нищо..

публикувано на 30.07.25 в 11:07

От "Величие" алармираха за масово и нерегламентирано избиване на селскостопански животни

От парламентарната група на "Величие" алармираха за масово и нерегламентирано избиване на селскостопански животни, определяйки го като злоупотреби, липса на контрол и дълбоко погазване на закона, маскирано като епидемични мерки. Депутатът Мария Илиева заяви, че в Пловдивска област за броени дни са избити хиляди здрави животни, включително..

публикувано на 30.07.25 в 11:01

Омбудсманът алармира пет институции за насилие над деца в интернат

По повод получени тревожни сигнали от УНИЦЕФ – България и Българския хелзинкски комитет, в които се твърди за тежко насилие на деца в Социално-педагогическия интернат (СПИ) "Христо Ботев" с. Варненци, община Тутракан,  омбудсманът Велислава Делчева сезира и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов, председателя на Местната комисия за борба с..

публикувано на 30.07.25 в 11:00

Кабинетът внася в НС доклад за закупуването на специализирана противопожарна техника

Утре правителството внася в Народното събрание доклад за предприетото до момента от изпълнителната власт по възложените действия от парламента през миналата година за закупуване на специализирана противопожарна техника. Това обяви премиерът Росен Желязков в началото на правителственото заседание. Той припомни, че в решението на..

публикувано на 30.07.25 в 10:49