Приемането на пакета „Мобилност“ не беше първа новина в новинарските емисии във Франция. Това далеч не е първа новина в дневния ред на френското общество. Това каза пред БНР Стефан Манов, който следи обществения живот във Франция. Той е категоричен, че названието на пакета „Макрон“ е некоректно, тъй като директиви за пръв път са вкарани в процедура едва две седмици след избирането на френския парламент.
„Когато говорим за този пакет „Мобилност“ трябва да сме наясно, че България проспа момента, в който можеше да повлияе върху тези процеси – 2015-2017 година“.
Некоректни са и внушенията за разделяне на Европа на център и на периферия заради пакета, коментира той в предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“:
„Основен докладчик на единия от трите проекта за директива е финландски депутат, а по-периферна от Финландия едва ли има. Във вота вчера, ако погледнем гласуванията по групи, също нямаме такова разделение – периферия - център, каквото се опитват някои наши политици да представят. Депутати от френската десница подкрепиха отхвърлянето на пакетите, тоест гласуваха „против“. Нека гледаме малко по-реалистично. Трябва да знаем, че последните предложения за изменения на българските депутати към тези пакети дойдоха на 22-ри март - преди две седмици. Нали разбирате, че не се работи така в институции, които имат дълъг ход. Това не е българското Народно събрание, когато в 12.00 през нощта може да промените коренно преференциите и избирателната система в страната, ако направим намигване към господин Кирилов“.
„ЕС е доброволен съюз на държави, които са се събрали, с цел засилване на икономическото, социалното и териториалното сближаване“, припомни той.
„Когато по-бедна страна стане член на ЕС, по-богатите изливат в тези държави помощи като кохезионни фондове и фондове за укрепване на конкуренцията, защото целта на ЕС е хората живеят по-добре“, каза Манов и даде за пример Португалия, Испания и Гърция.
Според Манов в транспортния сектор е имало „шмекерувания, тарикатлъци и откровени измами“ и с битките срещу пакета се защитават правата на работодателите, а не на работниците:
„Много е просто да разберем, че когато една фирма има да пренесе стока от Франкфурт до Барселона, примерно, и при нея се явят двама превозвачи - единият немски, а другият източноевропейски, и двамата карат един и същи тип камиони, наливат един и същи дизел на една и съща цена, разликата е работната заплата и времето за работа. Разликата в себестойността не идват тук оттук. Достатъчно е да видите в сайт какви са офертите за международни превозвачи - шофьори 3000 до 5000 лева или около 2600 евро. Средната заплата във Франция е 1700 евро. 2600 евро е началната заплата на инженер в „Еърбъс“ или крайната заплата на учител в средното образование след години трудов стаж. Значи не е проблемът в заплатата! Къде е проблемът? Ами, че тези 5000 лева заплата, която ще получи този шофьори, не са заплата. Това са командировъчни, върху които работодателят не отделя социални начисления в България. Ощетените са тези, които очакват здравеопазване, пенсии детски надбавки, безработица. Проблемът е, че тези работници се осигуряват за смешно ниски заплати – 800-1000 лева. Това е социалният дъмпинг. Той не е спрямо френските транспортни фирми, а спрямо българските пенсионери, безработни и здравеопазването. В една солидарна система, каквато е българската, е важно колко се внасят в НОИ. Това е ощетяването“.
Много македонски и албански фирми са регистрирани в България от хора, получили българско гражданство от ДАБЧ и оперират само на европейския пазар:
„Заобикалят се смисъла и духа на европейските правила чрез такива фирми. Това не го казвам аз, а депутат от ВМРО в стенограма на Комисията по политики за българите в чужбина в НС“.
Манов изтъкна, че е имало българско предложение за промени в пакета - когато камионът се движи с под 25 км в час, това да не се брои за работно време:
„Разбирате ли за какво става дума! И това е депозирано от български евродепутати преди две седмици. Значи човек, когато е в задръстване в някой център на голям европейски град или виси на границата, това да не му се начислява за трудово време. Очевидно е, че е тук елементарните права на хората зад волана не са изобщо в обекта на битките в момента в ЕП“.
Манов не очаква да пакетът „Мобилност“ да бъде гласуван в ЕП на второ четене преди края на мандата му.
Богата програма с театрални постановки, литературни вечери, изложби и музикални събития обещава продуцентът на фестивала " Арт поток" в Царево и Лозенец Димитър Тодоранов. "На 18 юли т. г. ще ни Мариус Куркински, който прави нещо специално за фестивала , на 19 гостуват "Комиците" с нов формат. Здрава Каменова ще участва в театралната..
Русия атакува Украйна със стотици дронове късно снощи и рано тази сутрин. Местните власти съобщават за една жертва и повече от 20 ранени от мирното население, както и за значителни материални щети. Парламентът в Киев гласува оставката на правителството начело с Денис Шмигал и чувствително увеличение на военния бюджет. Кремъл: Новите..
Летата стават по-горещи, но дали са по-дълги е спорно. Ако сравняваме сега летата с тези преди 30 години, сега са с 2 градуса по-високи. Август в София е с 2 градуса по-топъл и като п рибавим повечето бетон, настина картината става по-гореща отпреди, каза климатологът Симеон Матев в интервю пред БНР. В предаването "12+4" той съобщи, че..
Таксите на студентите за платено обучение да бъдат намалени с 40%. Това решиха депутатите от парламентарната просветна комисия с приети на второ четене промени в Закона за висшето образование, предложени от ИТН, ГЕРБ и БСП. Намалението на таксите е в отговор на недоволството от страна на студентите срещу високия им размер. Протести срещу..
Стартира ремонт за близо 3,8 милиона лева европейски средства на дома за стари хора "Свети Николай" в бойчиновското село Владимирово. Двойно повече ще станат стаите, което ще позволи възрастните хора да има по-добри условия на живот. "Ще запазим капацитета от 54 места, но при още по-добри условия", каза кметът на общината Светлин..
По 5000 евро е помощта за българите, които се завърнат от чужбина да живеят в България. Това само един от стимулите на програмата "Избирам България" по ОПРЧР, съобщи ръководителят на УО на оперативната програма Цветан Спасов в интервю пред БНР. В предаването "12+4" той разказа подробно за старта на новата програмата, финансирана от ЕС и..
Семействата в селата Воден и Крайново, които останаха без дом при опустошителния пожар преди една година, вече имат нови жилища. До края на септември те ще напуснат фургоните, които обитават вече 12 месеца. В пожара, пламнал в ранния следобед на 16 юли 2024 г., изгоряха десетки къщи, 13 домакинства останаха без подслон и покъщнина...
В "Нощен Хоризонт" гости по темата за отпуските на учителите, как почиват през лятото учителите - това коментират Дора Терзиева - старши учител в ДГ..
Обществената поръчка за десет нови автобуса до Витоша е провалена. Явили са се двама участници, като единият е бил отстранен по формални причини...
"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас..