Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Розита Еленова: Политическата реклама не е формулирана

Розита Еленова
Снимка: Ани Петрова

Розита Еленова, член на Съвета за електронни медии, подготви анализ на проведените през тази година в България избори за Европейски парламент и тяхното отразяване в традиционните медии.

"Мен ме интересуват изключително телевизиите, които са ангажирани с политическа партия. Това е едно интересно явление. То не е еднозначно в различните държави. Има държави, в които има телевизии, медийни доставчици, които се ангажират с партии. Има законодателства, в които това е забранено. Различни са вариантите. Ние обаче се фокусираме върху нашето общество“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Розита Еленова.

Проблем за България е, че политическата реклама не е формулирана и трябва да се намери регламентация, смята тя.

"Има такава необходимост от дефиниране. В настоящия момент тя не съвпада нито с понятието търговско съобщение, така както е в Закона за радио и телевизия, който съветниците съблюдаваме, нито с политическа агитация така, както е в Изборния кодекс, който се съблюдава от ЦИК", посочи Розита Еленова. По думите й е било интересно "това да бъде наблюдавано на фона на цялостната дезинформация".

Местните избори - по-колоритни от евроизборите

Местните избори бяха по-умерени, по-интересни, по-нестандартни, по-креативни в сравнение с изборите за депутати в Европейския парлймент, според Еленова.

"Давам ви веднага конкретен пример със старта на тази кампания. Двама от политиците, които проявяват своята изобретателност, са Марешки и Ангел Джамбазки. Марешки прави своите политически послания на фона на бензиностанции, на аптеки и впоследствие той беше глобен, защото прави своето политическо послание в търговска реклама, заради този микс. Ангел Джамбазки направи категорично политическа реклама. Тази политическа реклама, когато е извън тези 30 дни (на изборната кампания - бел. ред.), тя не влиза нито в търговско съобщение по ЗРТ (Закон за радиото и телевизията - бел. ред.), нито в политическа агитация и този политик не беше глобен, въпреки че той започна много рано своята политическа кампания", коментира Розита Еленова.

Партийните телевизии

В своето изследване Розита Еленова поставя специален акцент върху четири телевизии - Алфа ТВ, БСТВ, България 24 и СКАТ.

На местните избори не е установено в медиите, свързани с партийни централи, да има директна агитация от водещ кандидат за управленски пост, но това е присъствало по  време на изборите за депутати в Европейския парламент.

"Когато един кандидат, участник в изборите, стане водещ, той нанася своите послания върху зрителя по много по-силен начин и в този смисъл не е равностойно неговото поведение", изтъкна още Розита Еленова. Тя даде примери за медийното поведение на няколко кандидати за управленски  постове.

"Такова имахме с Ангел Джамбазки в "България 24", такова имахме с Велизар Енчев в БСТВ, такова имахме в СКАТ с Валентин Касабов, и такова - появява се другият доставчик, една интересна телевизия - Евроком, където беше господин Бареков".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Йордан Божилов

Йордан Божилов: Самите палестинци трябва да се разграничат от "Хамас"

"Мисля, че днес е ден на надежда, че могат да бъдат решени едни от най-сериозните проблеми на съвременния международен свят , а именно - войната, която се води в Близкия изток между терористични групи и Израел. Това може да доведе до нормализиране на цялата обстановка в региона, а оттам и подобряване на ситуацията в света ". Това отбеляза пред БНР..

публикувано на 13.10.25 в 18:02
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Нетните инвестиции за последните няколко месеца не са положителни

"Това, което  е най-сериозно в бюджета, е именно разходната част  и по-скоро това, че разходите влизат в едно такова увеличаване, което може да се сравни с принципа на снежната топка ". Това обясни пред БНР Любомир Каримански , член на Управителния съвет на Българската народна банка: "Колкото повече време минава, толкова повече тя се увеличава,..

публикувано на 13.10.25 в 17:02
Михаил Кръстев

Михаил Кръстев: Фискалната политика на България е сгрешена поне от пет години насам

"Категорично от доста години не виждаме воля за това да се пречупи негативният фискален тренд ". Това коментира пред БНР Михаил Кръстев , икономист от Съюза за стопанска инициатива: "Фискалната политика на България е сгрешена поне от пет години насам - от 2019 година, която беше последната нормална фискална година . Оттогава се взимат..

публикувано на 13.10.25 в 15:06
Стефан Софиянски

Стефан Софиянски: Проблемът в София е в липсата на добра комуникация между почистващите фирми и общината

" Не мога да кажа колко са зависими фирмите от политиците. Има очевидно неразбирателство ". Това каза пред БНР Стефан Софиянски , бивш кмет на София, във връзка с кризата с боклука в столичните райони "Люлин" и "Красно село": "Мисля, че проблемът е в липсата на добра комуникация между почистващите фирми и общината ", коментира Софиянски...

публикувано на 13.10.25 в 14:18
Даниел Стефанов

Даниел Стефанов: Частичните местни избори никога не изглеждат особено добре

"Частичните местни избори извън общия цикъл никога не изглеждат особено добре" . Това заяви пред БНР Даниел Стефанов , политолог и изборен експерт: "Обикновено даже има по-ниска активност от тази на вчерашните избори в Пазарджик. Местните избори по принцип в България са проблематични , защото разликите между спечелилия и загубилия са доста..

публикувано на 13.10.25 в 13:42
Ивайло Катерски

Ивайло Катерски: Да използваме нашата идентичност, за да се наложим като дестинация за винен туризъм

България може да използва инерцията след привличането на вниманието към страната ни като дестинация за винен туризъм . Това мнение изрази пред БНР Ивайло Катерски от Асоциацията на винените професионалисти. " Топката е в нашето поле . Трябва да използваме тази инерция и заедно всички – Министерството на туризма, Министерството на..

публикувано на 13.10.25 в 10:51

Къде отлитат прелетните птици?

"Трите групи птици, които мигрират у нас - това са грабливите птици, водоплаващите и пойните птици най-общо казано и на този ден се наблюдава как мигрират, разказа в "Нощен Хоризонт" д-р Асен Игнатов от НПНМ при БАН във връзка със Световния ден на прелетните птици - 11 октомври.  Всяка година на този ден в страни като САЩ и Западна Европа е да се..

публикувано на 13.10.25 в 09:52