Розита Еленова, член на Съвета за електронни медии, подготви анализ на проведените през тази година в България избори за Европейски парламент и тяхното отразяване в традиционните медии.
"Мен ме интересуват изключително телевизиите, които са ангажирани с политическа партия. Това е едно интересно явление. То не е еднозначно в различните държави. Има държави, в които има телевизии, медийни доставчици, които се ангажират с партии. Има законодателства, в които това е забранено. Различни са вариантите. Ние обаче се фокусираме върху нашето общество“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Розита Еленова.
Проблем за България е, че политическата реклама не е формулирана и трябва да се намери регламентация, смята тя.
"Има такава необходимост от дефиниране. В настоящия момент тя не съвпада нито с понятието търговско съобщение, така както е в Закона за радио и телевизия, който съветниците съблюдаваме, нито с политическа агитация така, както е в Изборния кодекс, който се съблюдава от ЦИК", посочи Розита Еленова. По думите й е било интересно "това да бъде наблюдавано на фона на цялостната дезинформация".
Местните избори - по-колоритни от евроизборите
Местните избори бяха по-умерени, по-интересни, по-нестандартни, по-креативни в сравнение с изборите за депутати в Европейския парлймент, според Еленова.
"Давам ви веднага конкретен пример със старта на тази кампания. Двама от политиците, които проявяват своята изобретателност, са Марешки и Ангел Джамбазки. Марешки прави своите политически послания на фона на бензиностанции, на аптеки и впоследствие той беше глобен, защото прави своето политическо послание в търговска реклама, заради този микс. Ангел Джамбазки направи категорично политическа реклама. Тази политическа реклама, когато е извън тези 30 дни (на изборната кампания - бел. ред.), тя не влиза нито в търговско съобщение по ЗРТ (Закон за радиото и телевизията - бел. ред.), нито в политическа агитация и този политик не беше глобен, въпреки че той започна много рано своята политическа кампания", коментира Розита Еленова.
Партийните телевизии
В своето изследване Розита Еленова поставя специален акцент върху четири телевизии - Алфа ТВ, БСТВ, България 24 и СКАТ.
На местните избори не е установено в медиите, свързани с партийни централи, да има директна агитация от водещ кандидат за управленски пост, но това е присъствало по време на изборите за депутати в Европейския парламент.
"Когато един кандидат, участник в изборите, стане водещ, той нанася своите послания върху зрителя по много по-силен начин и в този смисъл не е равностойно неговото поведение", изтъкна още Розита Еленова. Тя даде примери за медийното поведение на няколко кандидати за управленски постове.
"Такова имахме с Ангел Джамбазки в "България 24", такова имахме с Велизар Енчев в БСТВ, такова имахме в СКАТ с Валентин Касабов, и такова - появява се другият доставчик, една интересна телевизия - Евроком, където беше господин Бареков".
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
"Мисля, че днес е ден на надежда, че могат да бъдат решени едни от най-сериозните проблеми на съвременния международен свят , а именно - войната, която се води в Близкия изток между терористични групи и Израел. Това може да доведе до нормализиране на цялата обстановка в региона, а оттам и подобряване на ситуацията в света ". Това отбеляза пред БНР..
"Това, което е най-сериозно в бюджета, е именно разходната част и по-скоро това, че разходите влизат в едно такова увеличаване, което може да се сравни с принципа на снежната топка ". Това обясни пред БНР Любомир Каримански , член на Управителния съвет на Българската народна банка: "Колкото повече време минава, толкова повече тя се увеличава,..
"Категорично от доста години не виждаме воля за това да се пречупи негативният фискален тренд ". Това коментира пред БНР Михаил Кръстев , икономист от Съюза за стопанска инициатива: "Фискалната политика на България е сгрешена поне от пет години насам - от 2019 година, която беше последната нормална фискална година . Оттогава се взимат..
" Не мога да кажа колко са зависими фирмите от политиците. Има очевидно неразбирателство ". Това каза пред БНР Стефан Софиянски , бивш кмет на София, във връзка с кризата с боклука в столичните райони "Люлин" и "Красно село": "Мисля, че проблемът е в липсата на добра комуникация между почистващите фирми и общината ", коментира Софиянски...
"Частичните местни избори извън общия цикъл никога не изглеждат особено добре" . Това заяви пред БНР Даниел Стефанов , политолог и изборен експерт: "Обикновено даже има по-ниска активност от тази на вчерашните избори в Пазарджик. Местните избори по принцип в България са проблематични , защото разликите между спечелилия и загубилия са доста..
България може да използва инерцията след привличането на вниманието към страната ни като дестинация за винен туризъм . Това мнение изрази пред БНР Ивайло Катерски от Асоциацията на винените професионалисти. " Топката е в нашето поле . Трябва да използваме тази инерция и заедно всички – Министерството на туризма, Министерството на..
"Трите групи птици, които мигрират у нас - това са грабливите птици, водоплаващите и пойните птици най-общо казано и на този ден се наблюдава как мигрират, разказа в "Нощен Хоризонт" д-р Асен Игнатов от НПНМ при БАН във връзка със Световния ден на прелетните птици - 11 октомври. Всяка година на този ден в страни като САЩ и Западна Европа е да се..
Шести блок на АЕЦ "Козлодуй" спира за планов годишен ремонт . Блокът има проблем с един от парогенераторите. Предвиждат се мерки да се установи какъв..
Има притеснение не само сред българските земеделци, но и сред европейските във връзка с общата селскостопанска политика. Това заяви пред БНР..