Преди две седмици турският президент Реджеп Ердоган подписа указ за превръщане на „Св. София“ от музей отново в джамия.
С тази стъпка Ердоган влезе в историята, нареждайки се до основателя и първи президент на нова Турция - Мустафа Кемал Ататюрк, разпоредил край на мюсюлманските молитви в храма през 30-те години на миналия век.
От едната страна на уравнението за Ердоган бяха влизане в историята със символичния във вътрешно- и външнополитически план ход, а от друга - очакваната негативна международна реакция. Отношенията с Европейския съюз обаче от години са обтегнати, а за Съединените щати и Русия въпросът не е стратегически. Така че Ердоган си позволи да рискува.
Какви са настроенията в Турция по въпроса? Репортаж на кореспондента на БНР в Истанбул Мариян Карагьозов от откриването на „Св. София“ за ислямски молитви вчера.
Болка от превръщането на „Св. София“ от джамия в музей е закодирана в творбите на цяло поколение ислямски интелектуалци в Турция от 30-те и 40-те години на ХХ век, сред които емблематични имена като Нихат Атсъз и Неджип Фазъл Късакюрек.
Въпросът обаче става неизменна част от политическите спорове в Турция по-късно. Влиянието на работническите и левите сили вследствие на индустриализацията и урбанизацията през 60-те започва да нараства. В отговор държавата започва да подкрепя националноконсервативното течение като контратежест на левицата.
На 5 юли 1967 година папа Павел VI посещава Истанбул и прочита молитва в „Св. София“. В отговор на това ден по-късно националистическо-религиозният Национален съюз на турските студенти (Milli Türk Talebe Birliği) провежда там масова ислямска молитва (намаз).
Първият политически лидер, който поставя въпроса за превръщането на „Св. София“ отново в джамия, е бащата на политическия ислям в Турция Неджметин Ербакан.
На площада вчера разговарях с негов поддръжник от главния град на Кападокия - Невшехир:
„От години покойният учител Неджметин Ербакан настояваше за отваряне за молитви и превръщане на „Св. София“ в джамия. Ние сме привърженици на движението му „Национален възглед“. Радваме се, че беше отворена като джамия. Султан Мехмед Завоевателя е спечелил битката, само тази църква е превърнал в джамия, другите не е докоснал. В Испания по време на нашия мюсюлмански халифат сме имали 1000 джамии, сега я има една останала, я не. Ние в Турция нито една църква не сме разрушили. В Невшехир има десетки църкви, така е и в Истанбул. Но „Св. София“ е символ на завоюването на Истанбул“.
Социологическите проучвания сочат, че около 2/3 от турците подкрепят превръщането на „Св. София“ в джамия.
Допускането на вярващите, желаещи да се помолят край храма вчера, започна в 10 сутринта. Само час по-късно валията на Истанбул обяви, че местата на площада са запълнени. Пристигналите бяха от цяла Турция, но и от по-далеч. Млад турски емигрант коментира символиката на момента:
„Живеем в Холандия. Специално дойдохме за откриването на нашата „Св. София“. С Божията воля, надяваме се след „Св. София“ джамията в Кордоба в Испания да бъде отворена и джамията „Ал Акса“ да бъде избавена от окупацията“.
Освен на площада пред храма хора се трупаха и на съседните улици от преди изгрев слънце. Президентът Ердоган, който беше сред молещите се вчера в „Св. София“, съобщи по-късно, че в района е имало около 350 000 души. Дори и опозиционни формации, като Добрата партия, Партията на щастието и новооснованата формация на Ахмет Давутоглу изразиха подкрепа за решението. Прокюрдската Демократична партия на народите призова въпросът да не се използва в политическите игри.
За мнозинството от турците обаче това е въпрос на национална идентичност и суверенитет. Турският емигрант в Нидерландия е категоричен:
„Един може да го разглежда като политически въпрос, друг - по друг начин. Ако някой дойде от чужбина и забие знамето си на вашата собствена територия, ще приемете ли това? Например, в Пловдив? Това не е политически въпрос, а въпрос, който носи мюсюлманската идентичност. Тук е турска територия.
Събеседникът ми от Невшехир е съгласен:
„Това е най-важният елемент от суверенитета на мюсюлманите в тази страна. Той ни е оставен от султан Мехмед Втори Завоевателя. Ако мюсюлмани управляват тази страна, това трябва да е джамия. Ако не я управляват мюсюлмани, може да е музей или нещо друго“.
Въпреки високата подкрепа за превръщането на „Св. София“ в джамия допитвания показват и че според над 44 процента от турците това е средство за отклоняване на вниманието от икономическите проблеми на страната.
Дали мобилизацията на ислямския електорат заради „Св. София“ ще бъде трайна и дали тя ще даде възможност на президента Ердоган да укрепи позициите си ще проличи през следващите месеци.
Репортажа можете да чуете в звуковия файл.
Минути след 13 ч. днес в "Света София" в Истанбул за пръв път след 86 години се проведе петъчна молитва. Ръководителят на Дирекцията по религиозните дела прочете петъчната проповед, озаглавена „Св. София – Символ на Завоюването, Завещанието на..
Със 118 гласа "за", 74 "против" и 6 "въздържал се" парламентът прие на първо четене внесения от Министерския съвет Закон за водоснабдяването и канализацията, с който се въвежда т.нар. "такса водомер" чрез нов модел за ценообразуване. Той ще включва не..
На коалиционния съвет, който тече в момента и на който се обсъжда проектобюджетът за следващата година, е взето решение представените искания на младите лекари като ниво на заплащане да бъдат удовлетворени. Намерени са и средства за това чрез бюджета..
В нарочна позиция синдикат "Образование“ към КТ "Подкрепа“ настоява за въвеждане на оценки за дисциплина на ученицитe, както и за правна и морална отговорност на родителите за поведението на децата им, за административни и финансови санкции спрямо..
Въвеждането на еврото в България е активирало киберкрадците. Зачестяват случаите, в които притежателите на популярни приложения за виртуално разплащане стават обект на искания за прехвърляне на сметка заради еврото . В София днес беше открита..
Районната прокуратура в Пловдив повдигна обвинение на 15-годишен младеж, нанесъл побой на 2 години по-малко момче от него. Побоят, който е квалифициран като лека телесна повреда, е извършен на 11 октомври. От прокуратурата подчертават, че..
Гръцката православна църква стартира православен помощник на вярващите като използва новите технологии. Светият синод одобри въвеждане на цифрово средство за духовно просветление, базирано на изкуствен интелект. Според коментарите на висши..
"За съжаление, насилието между деца, насилието от деца, насилието над деца са проблеми, които като че ли се задълбочават в последните десетилетия с голям интензитет. Просто обяснение няма ". Това заяви пред БНР Георги Еленков - юрист и..
Физиономиите, които се съревновават за властта в България днес, са безобразни - техните силуети деградират сами по себе си, техният политически език е..
Без яснота за постигнатите договорености приключи коалиционният Съвет за съвместно управление. На него партньорите в кабинета от ГЕРБ-СДС, БСП и..
Как осигуриха мнозинство за нещо, което го няма? Никой не знае какъв ще е Бюджет 2026, но го подкрепят! Шокирана съм от днешното изявление, освен, че..