Употребата на цигари намалява и у нас, и в Европа. България обаче продължава да държи първото място по ежедневна употреба на цигари. Това са част от резултатите от Европейския училищен изследователски проект за алкохол и други наркотици ESPAD, публикувани от Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА). Данните са от България и още 34 европейски страни.
„Ако за Европа от 1999 година до 2019-а употребата е паднала с 14%, ежедневната, от 24%, което на практика значи всеки четвърти ученик, е докарана до 10%, което значи десети ученик, при нас тя е била почти всеки втори – 39% през 1999-а година, а сега е между всеки четвърти и всеки пети – 22%. С 12% пушачи, повече от двойно ги водим. В България има толерантно отношение към пушенето и употребата на алкохол от страна на възрастните“, поясни пред БНР експертът Анина Чилева от НЦОЗА.
Нараства употребата на електронни цигари. Над 40% от младежите в Европа са пушили някога електронни цигари, над 14% го правят ежедневно. Съществено е да се отбележи, че голяма част от младежите, които употребяват електронни цигари, никога не са започвали да пушат традиционните.
„Тютюнопушенето спира да бъде модерно. Не е cool вече – и в Америка, и в Европа, и в България. Въпросът е, че компаниите са хитроумни и успяха да намерят нови методи, с които практически да успяват да си продават изделията“, коментира Чилева.
Относно алкохола тя отбеляза, че не сме в челните места, но при тежката епизодична употреба („пет питиета едно след друго, обичайно в уикендите или в специални дни“), България е на 8-о място.
Момичетата в България пушат повече от момчетата, подчерта Чилева в предаването „Хоризонт до обед“. „И за съжаление се сближават трендовете за момичета и момчета – момичетата започват да пият почти толкова, колкото момчетата“.
Спрямо изследването от 2015 година има значително намаляване на употребата на наркотици сред младежите. България е в средата на класацията по употреба на канабис. Значително е участието в лотарийни и хазартни игри. Нашите младежи средно по-малко влизат в социалните мрежи спрямо връстниците им в Европа.
Още за изследването можете да чуете в звуковия файл.Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..