"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".
Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.
"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".
Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.
"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.
Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:
"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига".
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев
"Събудих се с мисълта "Честит Евровден", така го усетих и много се вълнувах за това, което се случи вчера, защото знаем колко са усилията през годините на десетки различни организации и хора". Това отбеляза пред БНР Деян Василев , управител на Moitepari.bg: "Представих си Васил Левски с неговата мисъл, че можем да бъдем равни на всички..
"Ще се опитаме предварително да направим някакъв доклад или форма на доклад - страничка с няколко основни предложения, преди започването на бюджетния цикъл и приемането на бюджета. Ние нямаме право да го правим от гледна точка, че това е право на правителството и политиците, които управляват". Това обясни пред БНР Любомир Дацов , икономист, член на..
" Определено имаше по-голямо напрежение във вчерашната сесия на Европейската комисия". Това коментира Ангелина Пискова , кореспондент на БНР за евроинституциите: " Ако досега сме плували в сравнително спокойни води, вече те не са толкова . Не бих казала, че е толкова опасно, че да се удавиш, но определено трябва да се внимава повече . Някак..
"Примерът с Хърватия е много важен, защото по същото време, когато имаше инфлация след приемане на еврото в Хърватия, в съседна Унгария , където си остана флоринтът и не е прието еврото, имаше по-голяма инфлация , което означава, че тази инфлация към този момент е била не вследствие на това, че Хърватия е влязла в еврозоната, а на..
Днес и утре седмокласниците могат да подават документи за участие в първо класиране за прием в гимназиите . Преди три седмици се проведе Националното външно оценяване на учениците, а в края на миналата седмица Министерството на образованието и науката публикува обобщен анализ на резултатите. Съгласно изнесените данни тази година се забелязва леко..
Анета де ла Мар Икономова , дългогодишен преподавател в Университета Екстернадо де Колумбия в Богота, историк и международен анализатор на Латинска Америка, ще представи книгите "Грипната пандемия 1918 – 1920: исторически анализ от глобалното към локалното“ и "Трансгранични гледни точки между Колумбия и Венецуела: война, мобилност и териториалност“..
" Когато се случи нещо хубаво, политиците гледат да го присвоят , да обяснят, че те са причината за хубавото, което се е случило, така че можем да благодарим за членството в еврозоната на Борисов , който ни е завел в сърцето на Европа, както и на Пеевски . Те двамата са "бащите" на членството в еврозоната. Това е поне, което разбрахме от думите на..
Лято е. Слънцето не прощава – температурите в Силистра гонят 40 градуса. А пред Централната поща – опашки. Дълги, изнурителни, на жарещия..
Пазарджишката многопрофилна болница е предпочитано място за лекарите-специализанти , въпреки че работи в конкуренция с още 12 болници в града. В..
Българските лекари са желани в чужбина заради добрата си подготовка и солидните си знанията. В България има много за лекуване и една от..