"В днешно време почти всеки аспект от автомобила се контролира от софтуер, дори и отварянето на един прозорец не е както преди жичка - физически свързана с електромотор, който отваря прозореца. Сега става въпрос за електронен модул на копчето, който изпраща съобщение до електронен модул на мотора, който комуникира с главния контролен модул и той подава друг сигнал към мотора да отвори прозореца. Това им дава възможност да правят нещата конфигуруеми, дава им възможност да не опасват целите автомобили с толкова жици, колкото биха били нужни. Дава им възможност да внедрят системи, които не са възможни само с механичен контрол. Най-базовото нещо, с което са започнали да се внедряват компютрите в колите, това е електронно впръскване на гориво, т.нар. инжекцион".
Според експертите от доклада разработката за софтуер за новите модели автомобили ще се удвои през следващите 10 години. Значителна част, около 45% ще бъдат с автономно управление. Вече се говори за обединяването на сензорите в малко на брой, но по-мощни компютри, така наречените домейн-контролери. Софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, автомобилните производители трябва да се обединят, в резултат на което ще се появят една, две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Което пък дава шанс на изцяло софтуерни компании да влязат в бизнеса с автомобили. Това е логична посока на развитие, смята Тодор Калайджиев.
"Google от години се занимава със собствен проект - експериментален, за автомобил, който се управлява сам".
Тодор Калайджиев казва, че разработката на системите за електромобили е една от основните мотивации изобщо за софтуер в колите. Българските специалисти също са ориентирани добре в тази зараждаща се ниша за софтуер.
"Доказателство за това е самият факт, че в България се произвеждат доста компоненти за много от световните автомобилостроители, включително и софтуерът, и електрониката. И на друго ниво като нас - има фирми, които правят неща извън вградените в автомобила, правят неща, които или комуникират с автомобилите, или създават платформи, свързани с поддръжка на автомобили, менажиране на трафик, на паркоместа. До момента сме се опитали да се свържем с големите автомобилостроители, като цяло контактът с тях е труден, имаме успех при някои", разказва Калайджиев.
Тодор Калайджиев не вижда проблем с глобалния недостиг на чипове заради коронавируса:
"Софтуерът е много гъвкав като продукт, възможно е една и съща функционалност да се извършва от три различни модули или да се обедини в един модул. Ако имаме такъв лимит на брой чипове или на друг хардуер, съм сигурен, че програмистите ще измислят начин да ги внедрят всички тези функционалности в по-малък брой модули или в по-малък брой от нещо, което не достига".
Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.Снимки: Личен архив на Тодор Калайджиев
Най-голяма полза от влизането на Хърватия в еврозоната имат големите фирми, които имат внос и износ . За тях беше много положителна крачка, защото се избягват много технически проблеми при вноса и износа. Това коментира пред БНР журналистът Диана Гласнова - българка, която от години живее в Хърватия, също е и кореспондент на БТА. За..
Бела Бенова е фотограф и пътешественик по морските фарове на Европа. Автор на книгата "По пътя на пулсиращата светлина". Няколко изложби по темата. "Връщаме лентата" точно 18 години назад, когато Бела поема на първото си пътешествие, следвайки пулсиращата светлина на българските черноморски фарове, а светлината бързо я повежда към съседна..
УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти. Стажантска програма "Езиков приятел" е насочена към студенти, които желаят да допринесат за социалната интеграция и успешното развитие на деца мигранти в България. Инициативата се реализира в рамките на проекта Language Buddy. Програмата търси мотивирани и..
София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането . В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС. Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира..
Александруполис е най-големиятград в Западна Тракия с най-голямото пристанище в региона . Градът, разположен недалеч от българската граница, предлага съчетание от крайбрежна атмосфера, достъпни цени и богати възможности за активен отдих и забавления, посочи за "Пътувай с "Хоризонт" Петрос Кириакидис – заместник-председател на туристическия сектор в..
Германия е най-добрата културна дестинация за туристите в Европа по данни на Световната организация по туризъ м. За българските туристи тя се нарежда на трето място след Гърция и Турция. Какво поддържа интереса на българските туристи към Германия и какво предстои през тази година? За това разказа в "Пътувай с "Хоризонт" Кристиян Салай –..
Какви са основните жалби на потребителите, как се извършват проверките, и какви реални санкции могат да понесат туроператори, които работят "на тъмно", посочи за БНР Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП . Колко често се получават сигнали и жалби , свързани с туристически услуги и какви са тенденциите в броя им в последните..
На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София...
Репортаж на Латинка Светозарова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
" Видях транспортни работници, които бяха използвани от политиците. Бяха използвани от т.нар. икономическо мнозинство в Столична община, в което за мой..