Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Професорът по история Джеймс Рентън пред БНР:

Хаосът след сгромолясването на Османската империя - причина за израелско-палестинския конфликт

Снимка: ЕПА/БГНЕС

За израелско-палестинския конфликт много хора погрешно смятат, че се корени векове назад в историята. Но всъщност между двете общности в Светите земи не е имало значими сблъсъци преди края на Първата световна война. Основната причина за израелско-палестинския конфликт е хаосът след сгромолясването на Османската империяТя властва в Близкия изток четири века и когато настъпва краят ѝ през 1918 година, британската и френската империи са искали да вземат тези територии. Трябвало е да го направят в съответствие с тенденциите в геополитиката тогава - с идеята за национално самоопределение. Така се е появила обърканата картина, че с поемането на контрола върху Палестина британците е трябвало да са поборници за еврейския, но и за арабския национализъм. И от този момент насетне двете общности водят битка за контрол върху тези земи“. Това обобщи пред БНР професорът по история Джеймс Рентън - директор на Международния център за изследване на расизма към университета Edge Hill, графство Ланкашър. 

Историята на конфликта между израелци и палестинци неминуемо се свързва с името на Великобритания, тъй като британците на практика са били гарант за създаването на две държави в древните библейски земи между река Йордан и Средиземно море. 

„Една от най-важните части от световната система на Британската империя през Първата световна война е бил Египет - заради Суецкия канал с изключителното му значение за световните търговски пътища и за прекия достъп до Индия. Палестина е като входна точка към Египет и затова във възникналия властови вакуум там британците са били решени да поемат контрола. Те пристигат с цялата си военна мощ в края на Първата световна война и окупират Палестина. Но в тогавашния нов световен ред империите не са могли вече просто да нахлуват в земите на други народи и да си ги присвояват. Това е можело да става само от името на международната общност. Обществото на народите, след основаването си през 1919 година, решава, че народите в Близкия изток не са били готови за независимост и че е трябвало да бъдат направлявани от британската и френската империи до узряването си за това. Така британците получават временно Палестина, с мандат от Обществото на народите. В този мандат са били посочени няколко неща, но в основата му е било задължението на британците да осигурят създаването на „национален дом за еврейския народ“. По онова време този термин не е имал точна дефиниция, но до края на управлението си - за 3 десетилетия до 1948 година - британците създават политическа система, която да е в основата на такъв „национален дом“. Така става възможна огромната вълна от еврейски имигранти по време на фашизма в Европа. Ционистите успяват да купят значителни площи земя. Но и най-важното - нещо, което ционистите никога не биха могли да направят при управлението на Османската империя - те създават необходимите институции, които в крайна сметка ги правят независима нация. Това не е влизало в плановете на британците, но наложената система е позволила на ционистите да го направят. И това е включвало всичко - самоуправление, демократични институции, система на здравеопазване, образователна система, военна самоотбрана, която към 30-те години става и повече от самоотбрана“, припомни проф. Рентън историческите факти в предаването „Събота 150“. И допълни: 

Палестинският народ не е признат нито от британците, нито от Обществото на народите като обособена нация. И макар палестинците да са били близо 90 процента от населението на Светите земи по време на Първата световна война, в Мандата за Палестина те са били споменати просто като „нееврейска общност“. Затова мандатът не им е отреждал политически права. Имали са само граждански и религиозни такива. Така се е стигнало да взрив на напрежението през втората половина на 30-те години на ХХ век с арабското въстание. Британците са използвали военна сила срещу палестинското националистическо движение. 20-хилядна армия е хвърлена да разрушава домовете на замесени в съпротивата, да ги тъпче в лагери като добитък. Имало е екзекуции и масово избиване на невинни цивилни. В края на това въстание през 1939 година палестинското национално движение не само продължава да не бъде признато, но и военният му капацитет е елиминиран. Когато британците напускат през 1948 година, в Палестина вече има много добре изградени ционистки институции и огромен ръст на еврейското население. Остават и много евреи, които са служили в британската армия през Втората световна война и са много добре обучени да водят бойни действия. И освен това, заради Холокоста, ционистите се радват на съпричастност от цял свят за тежката си участ“.

Историкът подчерта, че не може да се каже, че Великобритания е предала Палестина на Израел

„Към навечерието на Втората световна война Британската империя вече възприема ционизма като опасен за нея. Причините за това са били няколко. Но основната е била, че с наближаването на войната за империята е било по-важно да съхрани съюзничеството си с различните държави в арабския Близък изток, отколкото да угажда на ционистите. Така през 1939 година Британската империя изоставя ционизма и започва да води изцяло нова политика, като през 1945-а вече е твърдо против създаването на еврейска държава. Това води до яростна съпротива срещу британците от въоръжени еврейски групировки в Палестина. На практика, еврейската държава се появява през 1948 година против волята на Британската империя. Тя се е страхувала да не бъде обвинена от арабските държави за създаването на Израел. А това би било особено опасно предвид започналата година преди това Студена война“.

Няколко поуки могат да се извлекат от британската политическа история в Палестина. 

„Една от тях е, че в израелско-палестинската ситуация трябва да се подхожда на принципа „добро за всички хора в тези земи“. И да не се правят сметки по отношение на целия регион или на други елементи на глобалната политика. Усилията трябва да са насочени към специфичните нужди на народите на Израел и Палестина. Вторият урок е, че трябва да разберем голямото влияние на Британската империя в историята на конфликта. Без британците еврейската държава нямаше да бъде създадена и съдбата на палестинците можеше да е много по-различна. Още от самото начало Великите сили са изиграли огромна роля за този конфликт. Сега е същото. Чиста фантазия са твърденията от Белия дом, от „Даунинг стрийт“ и от други центрове на властта, че решение трябва да намерят самите палестинци и израелци. Това е напълно погрешно. Конфликтът може да бъде решен само ако големите световни сили предприемат конкретни стъпки за това. През 1948-а имаше възможност за постигане на мир, защото ООН беше обявила година по-рано, че трябва да има две отделни държави в Светите земи - палестинска и еврейска. Британската империя избра да не приложи този план - от регионални геополитически съображения“.

Интервюто с проф. Джеймс Рентън можете да чуете в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Радост и Марая Пееви

Цветни гривни за четириноги приятели

В свят, в който добрината понякога се крие зад високите огради на ежедневието, две деветгодишни близначки от Силистра напомнят, че човечността няма възраст. Историята на Радост и Марая Пееви е истински лъч светлина – и пример, че децата умеят не само да мечтаят, но и да действат. В следващия репортаж ще ви срещнем с тяхната малка, но..

публикувано на 13.07.25 в 07:30
Божанка и Петър Ганеви

Божанка и Петър Ганеви за божествената музика на Дънов на неговия рожден ден

Инспектор на Симфоничния оркестър в Бостън, преди години, е оценил музиката на Петър Дънов като цитирам - "Божествена" .   "Имаме много такива случаи на усещане на окултната музика на Учителя като нещо изключително още първия път, когато я чуят. ", казва цигуларката Божанка Ганева, второ поколение последовател на Учението на Бялото братство ,..

публикувано на 12.07.25 в 06:00
Димитър Асенов

Димитър Асенов за живота през призмата на множествената склероза

Ще ви разкажем една лична история, в която има голяма емоционална болка и много сила, вяра и упоритост , за да продължи радостта от живота, да се укрепи волята и да се върне енергията.  Всеки един от нас преминава през периоди на големи изпитания в живота. За всеки това е различно време, а трудностите са от различен характер. Разбира се,..

публикувано на 10.07.25 в 10:07

Когато Саранда заблести като Лас Вегас: Кой е албанският Елвис Пресли?

Влиянието на Елвис Пресли е неизмеримо. Кралят на рокендрола е една от най-значимите не само музикални, но и културни икони на ХХ в. Всичко в неговата личност е култово. Толкова култово, че запалва мощната искра на обожанието в сърцето на един младеж от албанския крайбрежен град Саранда. Името му е Орести. Любовта му към Елвис Пресли продължава..

публикувано на 09.07.25 в 18:04

Лимонада с кауза - лавина от добрина

Глътка лимонада, усмивка и кауза, която стопля душата. Така може да се опише инициативата "Лимонада с кауза", зад която стоят не бизнесмени, а деца с големи сърца. На малка пъстра сергия, разположена на уличка в столичния квартал "Витоша", трима малки ентусиасти – Ерика, Гого и Александрина – продават домашно приготвена лимонада и ръчно..

публикувано на 09.07.25 в 09:42

10-годишната Десислава Костадинова изработва гривнички в помощ на болни деца

Десислава Костадинова и Зара Маринова през новата учебна година ще бъдат в пети клас. Те живеят в район "Аспарухово". По инициатива на Десислава бе създадена благотворителна кампания за събиране на средства за нейната съученичка Димана, която трябваше да бъде изследвана за предишното си заболяване в Турция. Десислава изработва гривнички..

публикувано на 06.07.25 в 07:00

Залите на Регионалния исторически музей в Русе се превръщат в занимални за децата

За поредна година залите на Регионалния исторически музей в Русе се превръщат в занимални за децата по време на горещите летни ваканционни дни. Първото издание за тази година на "Лято в музея" приключи, но следват още две - през юли и август. Това е едно от най-желаните занимания за децата от Русе. Идеята за еко обучението сред музейните..

публикувано на 06.07.25 в 05:30