От 12 юли колите ще имат екостикер, който ще указва на градските власти къде може да се движи автомобилът при определени от тях зони с ниски емисии на газовете. Това може и да е проблем, посочват специалисти. Но със сигурност е поредната стъпка към по-чистия въздух в големите градове.
Обособяването на „зони с ниски емисии“ е практика в Лондон от 2003-та година. Има ги в Германия, Нидерландия, Франция, Унгария, Италия. Най-пресният пример е от Румъния. От януари 2020-та в Букурещ има забрани за влизане на коли с Евро 1 и Евро 2 преди 1999 г. Притежателите на коли с Евро 3 плащат различно. Ако живеят в столицата – 30 лева месечно. Ако искат да влязат – към 800 годишна винетка. Въпреки замърсяването през зимата, властите в София се въздържаха да спират автомобилите. Защото през зимата я нямаше законовата база. Но нови разпоредби вече разрешават на общините да поставят ограничения за движението.
Екостикeрите пък са част от системата. Пред какво ще е изправена Столичната община (а и всяка една друга в България) става ясно от думите на Гуидо Ланзани от Милано. Той е началник отдел „Качество на въздуха“ в Регионалната агенция за опазване на околната среда в Ломбардия. На форум за чистия въздух той разказа наскоро за част от мерките, предприети за редуцирането на замърсяването от коли.
„Определили сме една малка зона в Милано, в която за да влезете, трябва да платите. Стимулираме използването на велосипеди и електромобили, обществен транспорт“.
Най-интересна е определената от властите „зона за ниски емисии“, която обхваща над три и половина милиона души в Милано и крайградските райони. Където през работните дни, в работно време е забранено да влизат, излизат или да се движат най-замърсяващите автомобили и камиони.
„Точно тези автомобили могат да участват в една програма, която е за наблюдение на замърсяването. Това е проект в региона на Ломбардия, който дава възможност на най-цапащите превозни средства да кандидатстват за изключение от забраната. Те могат да се движат един километър извън границите на забранената зона. За да няма злоупотреби, има нещо като черна кутия, която показва какво докъде могат да се движат автомобилите. А движението се следи със сателит. Разбира се, освен това трябва да платите и 5 евро, за да може да влезете в центъра на града. Ако имате дизелов автомобил, който е по-нисък от стандарта ЕВРО 4, не може да влезете в центъра на града. Резултатите показаха, че трафикът е намален с 30 процента.
Успяхме да постигнем значително намаляване на вредните емисии в тази зона. Освен това се опитахме да направим още нещо. По време на еднократни мерки, по време на епизоди със силно замърсяване, можем са спираме трафика. Извлякохме поуки“.
Гуидо Ланзани от отдела за „Качество на въздуха“ в „Ломбардия“ казва, че мерките в Милано са съчетани с информиране на хората за нуждата им. А лична проверка в сайта на общината на Милано показа, че мерките са доста подробно разписани на няколко езика.
Дори и преди официалният старт в България системата ще се натъкне на някои особености. Засега в София обявяват само намерение да въвеждат зони. А информацията в специализирания сайт „Urban достъп в Европа“ (https://bg.urbanaccessregulations.eu) отразява, но доста постно, само съществуващите изисквания. Влизащата в сила мярка за екостикери е за цялата страна. Знаем къде ще си поставим стикера с чип -в средата на предното стъкло зад огледалото.
"Българският екостикер е различен от еконормата, записана в документите на автомобила и може да създаде дори съдебни казуси", каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
„Може да има разминаване между категорията, дадена от производителя, а друг да даде друга – това ще е предпоставка за съдебни дела. Надявам се това да не обезмисли системата, дано да няма и корупционен модел тук", посочи още Русинова.
По думите й законодателните мерки и новите изисквания се провеждат при липса на политики за стимулиране на подмяна на автопарка. И затова дори поставянето на екостикери на колите ще бъде разглеждано не като полезна мярка, а като поредното ограничение.
Още по темата в звуковия файл.
" Тези ниски данъци , които не е ясно колко ще издържат в България, би трябвало всички да ги плащат и то с огромно удоволствие , защото България остана една от малкото държави в Източна Европа с плосък данък и с толкова ниско облагане, така че по-скоро би било абсурдно, ако някой се опитва да не плаща данъци". Това заяви пред БНР Иво Прокопиев ,..
Бургас от морски курортен град претендира да се превърне и в център на спа културата. Бургаските минерални бани са си поставили амбициозната цел на свой ред да потърсят формулата на дълголетието. По Южното ни черноморие можете са направите профилактиката при деменция и лечение на проблеми с тазовото дъно, казва Георги..
"Към настоящия момент назначените служители в болницата в Силистра са 505 души . Служителите, които са в пенсионна възраст, са 113 . Не ни достигат 23 лекари и 67 специалисти ". Това обясни пред БНР заместник-изпълнителният директор по административната дейност на болницата в Силистра Мирослав Тодоров : "По наредбата за финансиране на..
Близо 2000 студенти от 76 специалности ще имат право да учат безплатно наесен, ако изберат да сключат договор с работодател , при когото да бъдат на стаж по време на следването си и за когото ще са задължени да работят най-малко пет години след дипломирането си . Това предвижда нова наредба, качена за обществено обсъждане. Студентите,..
"Търси се не просто колело, а мечта" така незрящият ултрамаратонец Виктор Асенов призова в социалните мрежи за помощ, за да може да намери изчезналия си тандем велосипед в столицата и получи огромна подкрепа. Вече има и щастлива развръзка, защото колелото бе намерено . Незрящият Виктор Асенов вече е част от Залата на славата на Еверестиг..
75 процента от българите определят насилието между децата сред водещите обществени заплахи у нас . В същото време едва три процента от родителите търсят помощ от институции, когато детето им проявява агресия и само 1 на 10 подава сигнал , когато детето им е жертва на насилие. Полицаи и социални работници от Балчик обединиха сили срещу..
"Ако допуснем едно рязко задълбочаване на конфликта между Иран и Израел, няма да са добри последствията". Това каза пред БНР Владимир Иванов , председател на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата: "Аз не мога да се ангажирам да кажа колко точно няма да са добри, но няма да са добри и се надявам да се намери някакъв разум, да се..
Близо 4 години бизнесмен от Габрово води дело срещу Националната агенция за приходите с рекорден иск за 1 милиард лева . Мартин Стефанов твърди, че..
"Бих препоръчал шефовете на КЗК, КЗП и НАП да спрат да се появяват по телевизията в следващите месеци и да спрат да излъчват тези послания, които..
От 1 юли минималната пенсия за стаж и възраст ще бъде 630,50 лева, а социалната за старост е в размер - 333,48 лева. Това е ефектът от осъвременяването..