От 12 юли колите ще имат екостикер, който ще указва на градските власти къде може да се движи автомобилът при определени от тях зони с ниски емисии на газовете. Това може и да е проблем, посочват специалисти. Но със сигурност е поредната стъпка към по-чистия въздух в големите градове.
Обособяването на „зони с ниски емисии“ е практика в Лондон от 2003-та година. Има ги в Германия, Нидерландия, Франция, Унгария, Италия. Най-пресният пример е от Румъния. От януари 2020-та в Букурещ има забрани за влизане на коли с Евро 1 и Евро 2 преди 1999 г. Притежателите на коли с Евро 3 плащат различно. Ако живеят в столицата – 30 лева месечно. Ако искат да влязат – към 800 годишна винетка. Въпреки замърсяването през зимата, властите в София се въздържаха да спират автомобилите. Защото през зимата я нямаше законовата база. Но нови разпоредби вече разрешават на общините да поставят ограничения за движението.
Екостикeрите пък са част от системата. Пред какво ще е изправена Столичната община (а и всяка една друга в България) става ясно от думите на Гуидо Ланзани от Милано. Той е началник отдел „Качество на въздуха“ в Регионалната агенция за опазване на околната среда в Ломбардия. На форум за чистия въздух той разказа наскоро за част от мерките, предприети за редуцирането на замърсяването от коли.
„Определили сме една малка зона в Милано, в която за да влезете, трябва да платите. Стимулираме използването на велосипеди и електромобили, обществен транспорт“.
Най-интересна е определената от властите „зона за ниски емисии“, която обхваща над три и половина милиона души в Милано и крайградските райони. Където през работните дни, в работно време е забранено да влизат, излизат или да се движат най-замърсяващите автомобили и камиони.
„Точно тези автомобили могат да участват в една програма, която е за наблюдение на замърсяването. Това е проект в региона на Ломбардия, който дава възможност на най-цапащите превозни средства да кандидатстват за изключение от забраната. Те могат да се движат един километър извън границите на забранената зона. За да няма злоупотреби, има нещо като черна кутия, която показва какво докъде могат да се движат автомобилите. А движението се следи със сателит. Разбира се, освен това трябва да платите и 5 евро, за да може да влезете в центъра на града. Ако имате дизелов автомобил, който е по-нисък от стандарта ЕВРО 4, не може да влезете в центъра на града. Резултатите показаха, че трафикът е намален с 30 процента.
Успяхме да постигнем значително намаляване на вредните емисии в тази зона. Освен това се опитахме да направим още нещо. По време на еднократни мерки, по време на епизоди със силно замърсяване, можем са спираме трафика. Извлякохме поуки“.
Гуидо Ланзани от отдела за „Качество на въздуха“ в „Ломбардия“ казва, че мерките в Милано са съчетани с информиране на хората за нуждата им. А лична проверка в сайта на общината на Милано показа, че мерките са доста подробно разписани на няколко езика.
Дори и преди официалният старт в България системата ще се натъкне на някои особености. Засега в София обявяват само намерение да въвеждат зони. А информацията в специализирания сайт „Urban достъп в Европа“ (https://bg.urbanaccessregulations.eu) отразява, но доста постно, само съществуващите изисквания. Влизащата в сила мярка за екостикери е за цялата страна. Знаем къде ще си поставим стикера с чип -в средата на предното стъкло зад огледалото.
"Българският екостикер е различен от еконормата, записана в документите на автомобила и може да създаде дори съдебни казуси", каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.
„Може да има разминаване между категорията, дадена от производителя, а друг да даде друга – това ще е предпоставка за съдебни дела. Надявам се това да не обезмисли системата, дано да няма и корупционен модел тук", посочи още Русинова.
По думите й законодателните мерки и новите изисквания се провеждат при липса на политики за стимулиране на подмяна на автопарка. И затова дори поставянето на екостикери на колите ще бъде разглеждано не като полезна мярка, а като поредното ограничение.
Още по темата в звуковия файл.
В Силистра работят за свят без насилие над децата , но пътят към него минава през трудни въпроси и откровени признания. Проучване на Женско сдружение "Екатерина Каравелова“ показва, че три от четири деца не познават добре правата си , а повечето родители не знаят към кого да се обърнат при насилие. Институциите полагат усилия, но липсата на..
"Особеният управител съществува в законодателството вече може би над две години и нищо не пречи, ако управляващото мнозинство е решило да процедира с особен управител , той да бъде назначен и да гарантира непрекъснатостта на доставките на горивата, но ситуацията и това, с което ни занимава управляващото мнозинство от няколко седмици, е основно..
Конференция , посветена на Желю Желев, първия демократично избран президент на България, ще се проведе във Френския културен институт в София на 10 ноември . Френският културен институт организира конференция за президента Желю Желев "Днес се намираме в ситуация, която е доста притеснителна, един притеснителен геополитически контекст -..
"Става дума за това да не може да се мине годишен технически преглед (ГТП), ако има влезли в сила глоби, тоест такива, които са връчени, а и за които собственикът на автомобила, който трябва да мине ГТП, знае и не ги е платил ". Това заяви пред БНР aдвокат Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Не говорим за случаи, в..
"Част от исканията на синдикатите бяха удовлетворени, затова в крайна сметка те седнаха на масата и се превърнаха в едни умерени защитници на бюджета, който бе внесен". Това коментира пред БНР политологът Калоян Велчев : "Част от недоволството към бюджета идва и поради поне два факта, отвъд самите политики, които са заложени вътре. От една страна..
"Сеизмичните събития носят и двата типа усещане - и хоризонтално, и вертикално , тъй като вълната има и двете раздвижвания на земните пластове - и хоризонтално, и вертикално, но за усещането зависи колко близо са хората до епицентъра ". Това каза пред БНР доц. д-р Пламена Райкова от департамент "Сеизмология и сеизмично инженерство" към..
"Параметрите на бюджета за следващата година не ми харесват , както и предполагам на повечето от слушателите". Това заяви пред БНР доц. Григор Сарийски от Института за икономически изследвания на БАН: "Всъщност нямахме много време да се запознаем с параметрите на бюджета. Основният параметър беше времето, което беше предоставено на..
Всеки трети българин изразява готовност да изложи на риск личния си живот, за да защити демокрацията, а всеки пети е готов да се запише като доброволец..
Нас, българите, ни чакат много, много тежки моменти, купуване на коли на лизинг и апартаменти на кредит - ще вием, предупреди в интервю пред..
"Става дума за това да не може да се мине годишен технически преглед (ГТП), ако има влезли в сила глоби, тоест такива, които са връчени, а и за които..