Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли да има проблеми с въвеждането на екостикери за колите

Снимка: Ани Петрова

От 12 юли колите ще имат екостикер, който ще указва на градските власти къде може да се движи автомобилът при определени от тях зони с ниски емисии на газовете. Това може и да е проблем, посочват специалисти. Но със сигурност е поредната стъпка към по-чистия въздух в големите градове.

Обособяването на „зони с ниски емисии“ е  практика в Лондон от 2003-та година. Има ги в Германия, Нидерландия, Франция, Унгария, Италия. Най-пресният пример е от Румъния. От януари 2020-та в Букурещ има забрани за влизане на коли с Евро 1 и Евро 2 преди 1999 г. Притежателите на коли с Евро 3 плащат различно. Ако живеят в столицата – 30 лева месечно. Ако искат да влязат – към 800 годишна винетка. Въпреки замърсяването през зимата, властите в София се въздържаха да спират автомобилите. Защото през зимата я нямаше законовата база. Но нови разпоредби вече разрешават на общините да поставят ограничения за движението.

Екостикeрите пък са част от системата. Пред какво ще е изправена Столичната община (а и всяка една друга в България) става ясно от думите на Гуидо Ланзани от Милано. Той е началник отдел „Качество на въздуха“ в Регионалната агенция за опазване на околната среда в Ломбардия. На форум за чистия въздух той разказа наскоро за част от мерките, предприети за редуцирането на замърсяването от коли.

„Определили сме една малка зона в Милано, в която за да влезете, трябва да платите. Стимулираме използването на велосипеди и електромобили, обществен транспорт“.

Най-интересна е определената от властите „зона за ниски емисии“, която обхваща над три и половина милиона души в Милано и крайградските райони. Където през работните дни, в работно време е забранено да влизат, излизат или да се движат най-замърсяващите автомобили и камиони.

„Точно тези автомобили могат да участват в една програма, която е за наблюдение на замърсяването. Това е проект в региона на Ломбардия, който дава възможност на най-цапащите превозни средства да кандидатстват за изключение от забраната. Те могат да се движат един километър извън границите на забранената зона. За да няма злоупотреби, има нещо като черна кутия, която показва какво докъде могат да се движат автомобилите. А движението се следи със сателит. Разбира се, освен това трябва да платите и 5 евро, за да може да влезете в центъра на града. Ако имате дизелов автомобил, който е по-нисък от стандарта ЕВРО 4, не може да влезете в центъра на града. Резултатите показаха, че трафикът е намален с 30 процента.

Успяхме да постигнем значително намаляване на вредните емисии в тази зона. Освен това се опитахме да направим още нещо. По време на еднократни мерки, по време на епизоди със силно замърсяване, можем са спираме трафика. Извлякохме поуки“.

Гуидо Ланзани от отдела за „Качество на въздуха“ в „Ломбардия“ казва, че мерките в Милано са съчетани с информиране на хората за нуждата им. А лична проверка в сайта на общината на Милано показа, че мерките са доста подробно разписани на няколко езика.

Дори и преди официалният старт в България системата ще се натъкне на някои особености. Засега в София обявяват само намерение да въвеждат зони. А информацията в специализирания сайт „Urban достъп в Европа“ (https://bg.urbanaccessregulations.eu) отразява, но доста постно, само съществуващите изисквания. Влизащата в сила мярка за екостикери е за цялата страна. Знаем къде ще си поставим стикера с чип -в средата на предното стъкло зад огледалото.

"Българският екостикер е различен от еконормата, записана в документите на автомобила и може да създаде дори съдебни казуси", каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. 

„Може да има разминаване между категорията,  дадена от производителя, а друг да даде друга – това ще е предпоставка за съдебни дела. Надявам се това да не обезмисли системата, дано да няма и корупционен модел тук", посочи още Русинова.

По думите й законодателните мерки и новите изисквания се провеждат при липса на политики за стимулиране на подмяна на автопарка. И затова дори поставянето на екостикери на колите ще бъде разглеждано не като полезна мярка, а като поредното ограничение.

Още по темата в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Никола Бакалов

Никола Бакалов: Всеки ще може да изтегли евро от банкоматите на 1 януари

"Зареждането на банкоматите с евро ще стане в нощта на 1 януари. На сутринта всеки ще може да изтегли евро банкноти" , увери в интервю за "Преди всички" Никола Бакалов , главен изпълнителен директор на една от водещите банки у нас и член на Управителния съвет на Асоциацията на банките в България.  Той припомни и призива на банковите институции..

публикувано на 10.11.25 в 09:26
СУ

СУ "Христо Ботев" във Враца с кампания за събиране на средства за паметник на своя патрон

Едно от най-старите светски училища у нас - СУ "Христо Ботев" във Враца, организира мащабна кампания за събиране на средства за паметник на своя патрон в двора на втория учебен корпус. Намерението е паметникът да бъде открит в деня на рождението на гениалния поет и революционер на 6 януари догодина.  През 2026 година се навършват и 150 години от..

публикувано на 10.11.25 в 08:09

БЛС, МЗ и пациентски организации с информационна кампания за безопасни естетични операции и процедури

Представители на Българския лекарски съюз, Министерството на здравеопазването и пациентски организации започват национална информационна кампания за безопасни естетични операции и козметични процедури.   Организаторите съветват, първо, да се проверява дали салоните за красота са лицензирани и какви специалисти правят процедурите. Над 20 000..

публикувано на 09.11.25 в 06:05
проф. Троянова

Нов метод за "виртуална биопсия" на кожни тумори се тества у нас

Нов неинвазивен метод за диагностика на кожни тумори се тества в България. Оптичната „виртуална биопсия“ позволява анализ на кожата в реално време, без болка и без риск от белези Нов оптичен метод за диагностика на кожни тумори, известен като „виртуална биопсия“, вече се прилага към университетската болница „Царица Йоанна - ИСУЛ“ в София. Това съобщи..

публикувано на 09.11.25 в 05:15
Людмила Зафирова

Роботика и виртуална действителност подпомагат възстановяването след инсулт

Терапия с роботика и виртуална действителност подпомага възстановяването след инсулт Терапия с роботизирани устройства и виртуална действителност се използва у нас като съвременен метод за възстановяване на пациенти след инсулт. Това обясни физиотерапевтът Людмила Зафирова. Последиците от инсулта често включват затруднено движение, пареза на крайници,..

публикувано на 09.11.25 в 05:10

Професор Маразов представи новата си книга "Тракийски мистерии и владетели”

Историкът проф. Иван Маразов представи новата си книга "Тракийски мистерии и владетели”.   Той е проучил вярванията на древните траки, валидни и днес.   "Най-актуално сигурно е вярата, увереността в бъдещето. За съжаление ние живеем в един такъв свят, който дава много малко надежди. Аз съм на тая възраст и съм уплашен, че мога да преживея две..

публикувано на 09.11.25 в 05:05
Андон Балтаков

Андон Балтаков: Мамдани се фокусира върху икономиката и благосъстоянието на американците

"Зохран Мамдани успя да стане кмет на Ню Йорк с последователност и много ясни, кратки и точни послания" . Това каза пред БНР нюйоркчанинът Андон Балтаков , журналист и бивш генерален директор на Българското национално радио: "Икономиката отново се оказа един от големите препъни камъни за всеки един от политиците, чиито имена са записани в..

публикувано на 08.11.25 в 14:28