Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.
Ето какво коментираха шофьори:
"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".
"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".
"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".
Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:
"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".
Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:
"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.
По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?
"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.
Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?
"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".
Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:
"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".
Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?
Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:
"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита, политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".
Повече можете да чуете в звуковия файл.Ще спасим ли малките квартални магазинчета, ако на 13-ти февруари не посетим големите търговски вериги? Няколко организации призоваваха за общонационален бойкот на търговските вериги и хранителните магазини този четвъртък. Заради високите цени те приканиха хората да не пазаруват на въпросната дата в големите вериги, по примера на Хърватия и други..
Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по отношение на модела на финансиране . Това заяви пред БНР зам.-председателят на УС на Националното сдружение на общините и кмет на Троян Донка Михайлова след трагичния случай в девинското село..
Когато излезе проектобюджетът, ще видим дали той е реалистичен или е " история, която управляващите ще опитат да продадат на ЕК и ЕЦБ , за да не бъдат съдени, че са се провалили с фискалния показател и да остане единствено инфлационният" при кандидатстването за еврозоната. Това мнение изрази пред БНР журналистът Стефан Антонов. "Нямам..
Млада жена от Горна Оряховица се бори с онкологично заболяване и се нуждае от сериозна финансова подкрепа. За лечението на 45-годишната Габриела Лазарова в турска клиника са нужни близо 400 000 евро. Хората от родния ѝ град са обединени да помогнат на Габи за втори път да пребори рака и провеждат различни благотворителни инициативи...
Относно матурата по математика след 12-и клас Боян Захариев, директор дирекция "Образование" в "Отворено общество", изказа мнението си: " Важно е за какво се ползват определени изпити. Те могат да се ползват за няколко неща. Едното е ако са необходими на някого напред във времето - подобен изпит е важен за работодатели или за кандидатстване за..
България има да направи големи, едри и бързи стъпки към своята културна интеграция в ЕС. Това мнение изказа пред БНР Асен Асенов, създател на поредица от международни фестивали, сред които и "One dance festival". " Страната ни може би е най-неинтегрираната държава-членка в европейската екосистема на културните индустрии. Ние не успяваме да..
Две години след опустошителното земетресение в Турция всички усилия са насочени основно към възстановяване на жилищата на пострадалите. Знамената в Турция на 6-и февруари бяха свалени наполовина в памет на загиналите над 53 хиляди души. За оцелелите все още не е ясно кога ще има възстановяване на живота такъв, какъвто е бил преди. Две..
Дългогодишният творчески тандем маестро Йордан Камджалов и маестра Мая Василева се впускат в ново професионално предизвикателство. Мая Василева..
Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по..
Не поддържам идеята за пълна еманципация за отделяне на европейската отбрана от НАТО по редица причини. Не са най- важни средствата, защото Европа е..