Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Прожекции на документалния филм „Мъдростта на травмата“ в Дома на киното до края на юли

Зая Бенацо: Травмата е портал към нашата същност

Травмата е блокаж в живота ни, трябва да имаме куража да споделяме, казва режисьорката

Снимка: Славена Илиева

В Дома на киното до края на този месец продължават прожекциите на документалния филм „Мъдростта на травмата“.

Режисьори са Зая и Маурицио Бенацо от Италия, които живеят в САЩ. Те тръгват по стъпките на световноизвестния канадския лекар д-р Габор Мате, който отправя своето послание за общество, информирано за ефектите на травмата. 

Габор Мате е пенсиониран канадски лекар. Има няколко книги, издадени на 15 езика. Според него в емоционално интелигентното общество родители, учители, лекари, законодатели и държавници не само се опитват да поправят поведението, да поставят диагнози, да потискат симптомите и да осъждат, а се стремят и да разберат източниците, от които извират тревожните поведения и болести на душата.

Желанието да разбере повече за собствената си травма е повело и Зая (Ралица) Бенацо по пътя на опознаването.

„Това, което повтаряме в нашите интимни връзки, е това, което сме научили от нашите родители, а те носят от техните родители. Повечето травми започват поколения преди нас.“

„Неговата дефиниция за травма не са лошите неща, които са ни се случили, а това, което се случва вътре в нас в резултат от това, което се е случило. Двама души могат да изживяват едно и също нещо и да имат различна травма“, разказва Бенацо.

Травмата не се изразява само в катастрофи, заболявания, смърт в семейството. Травмата може да бъде много по-дълбока, макар на повърхността това да не личи, пояснява още Зая Бенацо, осветявайки философията на Габор Мате за травмата.

„Той затова казва – ако някой смята, че има щастливо детство, трябват ми 5 минути, за да го разпитам и ще покажа, че всеки от нас носи травма в себе си, болка в себе си. Това, което се надяваме да покажем с този филм е, че не сме сами в нашата болка.“

Габор Мате свързва травми от детството със заболявания, които развиваме по-късно.

Снимка: Славена Илиева

Има нужда обществото да е информирано за травмата, е едно от посланията на филма. Ние можем да се свързваме с другите, да се сближим чрез нашата травма и това дава надежда, казва Зая Бенацо. „И имаме куража да споделяме тези трудни места.“

Тя цитира данни, според които 70 на сто от затворниците например са изживели невероятни травми в детството си.

„И когато не се обърне внимание на травмата, тя се развива и води до насилие, до престъпления.“

Голяма част от травмата според Габор Мате се изразява в това, че сме сами с болката и докато не я споделяме, няма шанс да се излекуваме. Травмата е портал към свободата, вярва Зая Бенацо.

Травмата е блокаж в живота ни, който не ни дава възможност да се изразим напълно, но същевременно има и много мъдрост в нея. Травмата от една страна е нашето предизвикателство в живота, от друга страна е портал към нашата същност.“

Тя обикновено започва в началото на живота ни, докато сме малки, но определени събития могат да я активират. Така е и с пандемията, изтъква Зая Бенацо и допълва за големия брой самоубийства в САЩ.

Снимка: Pixabay

„Депресии, паник атаки – това се вижда по цял свят, във всяко едно общество. Защото ние не сме свикнали да сме сами. Ние сме социални създания и имаме нужда един от друг. Когато се изолираме, това активира тези дълбоки рани в нас.“

Габор Мате ще бъде в България следващото лято.

„Той каза, че иска да отиде на опера в София и да се потопи краката в Черно море.“

Духовен подтик отвел Зая Бенацо в САЩ преди години. Тя се включила в занятията на Карлос Кастанеда. „Оттам постепенно се разрасна погледът ми.“

Зая и Маурицио Бенацо в Дома на киното   Снимка: Славена Илиева

С Маурицио Бенацо са правили и филм за духовен учител в Индия. След това са се посветили на организирането на конференции за различни духовни практики и учения в Калифорния в САЩ и в Холандия и Италия в Европа.

Прожекциите на „Мъдростта на травмата“ у нас са част от световната премиера на филма. Първата седмица след премиерата филмът е бил гледан от 4 милиона души от 230 страни. Това опровергало опасенията на Зая и Маурицио Бенацо, които мислели, че са направили филм огледало само за Северна Америка. Получили над 3 хиляди писма от хора от всякакви култури.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

От бащи на синове: как се калява стоманата в родната екстремна сцена

Как се калява стоманата на родната екстремна сцена влезе във фокуса на Автономията за слушане. В студиото на “Изотопия” чухме как се “наливаха основите” в началото и как “се строи” днес. Засегнахме и въпроси като: Как се предава страстта към тази музика и как се „поема щафетата“ по линията бащи и синове, както и кой от кого и какво..

публикувано на 21.11.25 в 18:59

"Преди и сега": Народният съд - пълна генна модификация на обществото

Само две седмици след паметния 9 септември "любимият син на българския народ" Георги Димитров дава указания от Москва да се унищожи фашистката интелигенция, а Трайчо Костов нарежда до началото на октомври да са готови списъците с врагове . В същата заповед уточнява, че е задължително при репресиите да се унищожават всички документи и да се..

публикувано на 20.11.25 в 11:46
Здравко Димитров

Дефицит ли е милосърдието: Защо пчелар от Враца дари 1 тон мед на деца и възрастни хора?

Доброто, също като любовта, може да се окаже лудост. За тази нестандартна трактовка ни подсеща един врачански пчелар, който споделя как му е хрумнала "откачената идея" да дари 1 тон мед на деца в неравностойно положение и на бедни възрастни хора.  Идеята беше да се направи нещо добро , съвсем естествено обяснява врачанският пчелар Здравко Димитров...

публикувано на 19.11.25 в 09:40

"Преди и след": Истории за цензуриране, нагаждане и неудобни писатели

Какъв е пътят на една книга, за да достигне тя до читатели? Ако днес можем да споделяме творчеството през социалните мрежи или лесно да се самоиздаваме, то преди 1989 година съдбата на една книга, а много често и на нейния автор, е съвсем различна. "По времето на социализма ние се снабдявахме и със западни книги. По какъв начин - крадяхме от..

публикувано на 12.11.25 в 12:41
 Габриела Хутелън

Габриела Хутелън, която иска да свърже българите в Белгия

Да живееш в Белгия и да се чувстваш у дома. Това е възможно - казва нашата сънародничка Габриела Хутелън. Тя е от София, но от пет години живее в едно малко село близо до границата на Белгия с Нидерландия , където я е завела любовта и е създала семейство. Попадайки на новото място, Габриела започнала да търси контакти с наши сънародници,..

публикувано на 11.11.25 в 10:45

"Родопската теснолинейка Септември - Добринище" е вече на книжния пазар

В "Нощен хоризонт" гостува Кристиан Ваклинов, "будител - пазител" на историята и настоящето на единствената работеща теснолинейна жп линия у нас. Той е председател и на Гражданско сдружение "За теснолинейката", създател и на единствения у нас музей на теснолинейката в гара Цепина. В началото на месец октомври Ваклинов издаде и супер луксозната..

публикувано на 10.11.25 в 11:20
Премиера на книгата

"Приключенията на една блондинка" - среща с автограф и чаша вино на 12 ноември

На 12 ноември от 17,30 часа на среща с автограф и чаша вино в Коктейл бар "Опус" на ул. "Иван Вазов" 8 Мариана Кирова кани приятели и почитатели на премиерата на новата си книга "Приключенията на една блондинка". В книгата са включени разкази и новели, както и едноименния роман, който е обект на второ издание . Излезе от печат новата книга..

публикувано на 10.11.25 в 08:00