Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Д-р Давид Копельович: Пророк Исая произлиза от рода на юдейските царе

Пророк Захария е от рода на Левитите и е бил служител в храма

Д-р Давид Копельович
Снимка: личен архив

Награда от 10 000 долара е обещало библейско издателство на всеки, който докаже, че пророчествата на Исая или Захария, живели осми и седми век преди нашата ера и предсказали идването на Месия, пасват на историческа или съвременна личност различна от Исус от Назарет. Проблемът е, че в тези книги не е назовано друго име освен Емануел, което в превод означава „изпратен от Бог“.

Д-р Давид Копельович, изследващ Новия и Стария завет от времето на Втория храм в университета в Раанана  обясни кои са Исая и Захария и какви точно са пророчествата им относно Месията.  

"Да започнем от самите пророци: кои са те и може ли да се вярва на книгите, в които са отбелязани техните виждания за бъдещото? Не е трудно да се направи справка: Пророк Исая, син на Амос е живял около 760 - 675 г. пр. н. е. Произлиза от рода на юдейските царе. Пророческата му дарба дошла, след като се случило чудо, за което той сам разказва: “В храма видях Господа в слава, да седи на висок престол и окръжен от шестокрили серафими, които славеха Неговото величие и Му пеят хвалебна песен: "Свят, свят, свят Господ Саваот! Цялата земя е изпълнена с Неговата слава!" Обладан от благоговеен страх, помислих в сърцето си: "О, аз окаяния, който съм човек грешен и живея сред грешници, а с очите си видях Царя, Господа Саваота!" Докато той мислел така, един от серафимите взел от жертвеника разпален въглен, прилетял до него, докоснал устата му и казал: "Ето, това се докосна до устата ти, и твоето беззаконие се отне от тебе, и грехът ти се очисти!" И след това Исаия чул гласа на Господа, Който питал: "Кого да проводя? Кой ще отиде при тия люде?" – “Ето ме, Господи – казал Исаия, - Проводи мене!" И Господ му казал: “Иди и кажи на тоя народ: С уши ще чуете – и не ще разберете, и с очи ще гледате – и не ще видите. Защото ... с уши тежко слушат, и са затворили очите си, да не би да видят... и със сърце да разберат, та да се обърнат, за да ги изцеря" (Ис. 6:8-10).“ Исаия предсказвал събития, които е щели да се случат от два века и половина до осем века по-късно. Книгата си за своите видения писал в течение на 60 години. Бил на 126 години, когато критикувал порочния живот на цар Манасий, монархът заповядал да го „прережат с дървен трион“. Благочестиви хора погребали тленните му останки.  

Пророк Захария е от рода на Левитите и е бил служител в храма. Роден е във Вавилон. Бил съвсем малък, когато заедно с родителите си се е завърнал в Йерусалим. Смята се за последния от „малките пророци“. Във втората част на книгата на Захария се говори за идването на Месия. Има спор дали книга с пророчествата на Исая е написана от един или от трима души. Втората част съдържа предсказания за падане и освобождаване от Вавилонския плен на юдеите и за идване на Месия, като са дадени много конкретни подробности за него".

Какви са тези конкретни подробности в пророчествата и на двамата, които характеризират Месията? Знам, че част от тях са свързани с рождението и възхода му, но други с учението му.

"Пророчествата са свързани най-вече с факти от рождението и смъртта му. Говори се на първо място за родословието му: Божия пратеник ще е от потомците на праотците Авраам, Исак и Яков, но и ще е пряк потомък на цар Давид. Трябва да отбележим, че родословните записи на юдеите са били съхранявани в храма, който е бил подпален и разрушен през 70 г. от н.е., така че не може да се проследи ничие родословно дърво с приемлива надеждност. На второ място – време на раждането на месията трябва да е малко преди Юдея да загуби самоуправление и собствено законодателство. През 70 г. от н.е. Йерусалим пада и жителите му или са пленени и поробени или са успели да избягат от геноцида и са се разпръснали из цял свят. За близо 2 000 години губят държавността си. Трето – месторождение Витлеем до Йерусалим, като тук и двамата пророци са единодушни. На четвърто място, че ще е роден от неомъжена. Това е пророчество само на Исая. Тук искам да поясня, че никъде не е казано, че тя трябва да е дева. В Юдея извънбрачните деца не са били делени от родените в брак. На пето място, че цената на предателството ще е 30 сребърника. Стойността на парите е варирала през годините, но пророк Захария дори твърди, че тези сребърници ще звъннат, хвърлени на пода на Храма. На пето място страдание и смърт за греховете на хората. Пророк Захария описва как ще бъде прикован за ръцете и краката и пронизан с копие (по времето на пророците все още не е имало наказание „разпъване на кръст“, но описанието силно се приближава до смъртната сцена след разпятието). Шесто – възкресение от мъртвите. Това се твърди от Исая, който описва съдбата на Месията след екзекуцията и намира израз и в 15-ти Псалм Давидов. Седмо – опростяване на греховете на хората. Според Исая, то е свързано с опознаване на учението на Месията. Осмо – Месията ще влезе в Ерусалим, яздейки магаре – ето цитатът от Захария:“... ето, цар ще дойде при теб, праведен ... е той, беден и смирен, яздейки магаре.“ Девето –народът, към който принадлежи Месията, ще го презре и отхвърли. Пророчеството е от Исая. Десето – ще излекува болните, ще отвори очите на слепите, ще излекува сакатите, ще отвори ушите на глухите и ще даде реч на немите. Освен, че Исая визира Месията като лечител, явно става въпрос за „оживяване“ на последователите му в преносен смисъл. Единайсто – пророчество от Исая, че ще умре до престъпниците и ще бъде смятан за един от тях".  

Предполагам, че има и съмнения, че пророчествата се отнасят точно за Исус от Назарет.  

"Няма съмнение, че евангелистите, имам предвид апостолите, ученици на Исус, като образовани евреи са познавали много добре пророчествата не само на Исая и Захария, но и на Еремия и на други. Използвали са тези си знания, за да докажат, че появата на Иисус е осъществяването им. Те са подбрани с цел да докажат своята теологична теза. Подкрепени са и с истории, които да я докажат на вярващите. Пишещите цитират от различни места от предсказанията на пророците, но използват само тези, които подкрепят тяхната теза. Дори, когато уж няма пряка връзка с пророчество, има текст при Исая за страдащия роб, който носи на гърба си всички грехове на човечеството и се възприема като пророчество за саможертвата на Исус. Един от най-силните аргументи, на тези, които не свързват личността на Месията с Иисус е дванайстата точка, според която „...и ще съди народите и ще изобличи много племена; и ще ги накара да изковат от мечовете си на палешници на орала, от копията си – на сърпове: народ срещу народ не ще вдигне меч, и няма вече да се учат на война“. За съжаление войните не свършват и до ден днешен. Изглежда ще трябва да изчакаме Второто пришествие".  

Репортажът е на Феня Декало и Искра Декало

По публикацията работи: Радостина Билярска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ренесансова приказка за алпинизма

" Петрарка си отива, ден преди да навърши 70. Намират го на работната маса с глава, отпусната върху жизнеописанието на Цезар. Началото на неговия сонет 32. не е писан за този случай, но звучи твърде подходящо за него: Така е близо сетният ми час — ще сложи край на мойта скръб горчива. Отлита..

публикувано на 17.05.24 в 15:31
Софийски университет “Св. Климент Охридски”

Проф. Петър Делев за делата на Александър Велики, за апогея и разпадането на империята

През последните дни темата Северна Македония отново влезе в новините с претенциите на тази държава. Претенции към съседите си. И ако сега на дневен ред е краденото на нашата средновековна и нова история, допреди десетилетие, когато отново управляваше ВМРО-ДПМНЕ, на мода беше търсене на преки връзки с античното царство Македония на Филип Втори и..

публикувано на 17.05.24 в 13:46
Възстановеният военен мемориал ще се завърне в района, в който бе премахнат неговият предшественик - паметникът, посветен на 1300 години България

Бавното завръщане на Военния мемориал пред НДК

Много от хората, които дадоха страшно много енергия и сърце за възстановяването на този паметник, вече не са между живите , отбеляза в интервю за БНР Борис Станимиров, председател на Съюза на възпитаниците на военните на негово величество училища. Проектът е доста близък до това, което е представлявал паметникът. Изключително важно е София..

публикувано на 17.05.24 в 11:10

В родопско село правят кастинг за актьори. Наесен ще играят "Женско царство"

Родопското село Пчеларово обяви кастинг за актьори  любители . Те ще участват в театрална пиеса, чиято  премиера е планирана за есента. Идеята е на семейства, завърнали се неотдавна от Канада .  Шепата ентусиасти и доброволци искат да върнат славата на Пчеларово от времената, когато в него са живели 4000 души. Красимира Стоянова е..

публикувано на 16.05.24 в 10:04

"Към този момент е лека джунгла." Защо изоставиха крепост над Габрово?

Габровци алармират с тревога, че останките от историческата крепост "Градище" над града – предпочитано място за разходка на местните хора и гости на града, продължават да се рушат. На мястото на някогашното укрепено селище, културна ценност от местно значение , сега избуява висока растителност, а зидовете, поддали под напора на времето, са..

публикувано на 14.05.24 в 09:45

Екопътеката край Царевец крие любопитни истории

Ще се разходим по един атрактивен маршрут с живописна природа и любопитна история. Това е екопътеката до скалните рисунки в мездренското село Царевец. Графитите в пещерите във варовиковия венец край селото са множество надписи и изображения, издълбани върху камъка между 16 и 19 век. Те са интересно историческо свидетелство, което все още не е..

публикувано на 12.05.24 в 08:40

Легенда за българска принцеса обяснява появата на червените божури в Източните Родопи

Легенда за българска принцеса обяснява появата на червените божури в Източните Родопи. Според преданията, девойката е водила съпротивата на местните хора при завладяването на планината от османските турци и от кръвта й са израснали красивите пролетни цветя. Момичето е описвано с дълга руса коса и бяла роба, което води бял кон или държи меч. И до днес..

публикувано на 12.05.24 в 05:30