Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васил Вълков от "Хели Мед Сървисис": Пилотът на медицински хеликоптер винаги гони "златния час"

Васил Вълков- директор „Летателна експлоатация“ в "Хели Мед Сървисис“
Снимка: Личен архив
"За да стане човек пилот на хеликоптер, той преминава през обучение, включващо различни модули, или през така нареченото интегрирано обучение във висшите военни училища", разказа в интервю за "Хоризонт“ пилотът-инструктор Васил Вълков, който е директор „Летателна експлоатация“ в "Хели Мед Сървисис“ – държавното дружество, обявило обществена поръчка за наем на медицински хеликоптер, на който ще се обучават бъдещите кадри като част от системата ХЕМС за оказване на спешна помощ по въздух.

"Пилотът на медицински хеликоптер винаги е притиснат от времето, в което трябва да се действа. Там се гони "златния час", нещата не трябва да се случват прекалено бързо, но всеки е притиснат от времето, защото иска да бъде максимално бързо свършена дадената задача - да се отиде до мястото, където има пострадал, да се пренесе до болница", обясни Васил Вълков.

По думите му значение има и метеорологичното време, тъй като при намалена видимост трябва да се взимат нестандарни решения. Ако се отива на място, на което е станала катастрофа, или в планината, е нужно бързо вземане на решения.
"Решаващо значение за вдигането на хеликоптер, който да окаже медицинска помощ, има състоянието на пострадалия човек.

Лекарите преценяват дали да се изпрати линейка или хеликоптер, или ако е в планината, да се изпратят планински спасители. Хеликоптерът е скъпо струваща задача, но ако състоянието на човек е животозастрашаващо, предимство има тази машина", допълни пилотът, който има опит в изпълняването на такива задачи с частна фирма преди години.
"Ако трябва да разкажа за опита си в системата HEMS, от 2013 до 2019 година в една авиокопмпания бяха закупени медицински хеликоптери, започнахме извършването на тази дейност, ходихме на обучение при наши колеги вчужбина.
Работехме със застрахователна компания, но нямахме подкрепа от държавата и така след пет години, в началото на 2019 г. хеликоптерите бяха продадени и този вид дейност беше прекратена.

През 2009 имаше друга компания с медицински хеликоптери, ЕЪРБАН, но и тя прекрати съществуването си. След 2019 до момента, както виждате борбите са големи...", разказа в "Закуска на тревата" Вълков.

По поясни, че от предишните обучени кадри за работа на медицински хеликоптер, почти няма пилоти, които могат да се използват. Към момента трима от колегите на Вълков, могат да бъдат използвани, като се обучат и нови хора, които също са налични.

1000 часа опит на въздухоплавателно средство, от които 500 на хеликоптер - това е опитът, който е необходим като минимално изискване за пилотите на хеликоптер", поясни още пилотът.

Той припомни, че в момента процедурата за наемане на медицински хеликоптер за срок от една година, обявена от "Хели Мед Сървисис", е спряна заради жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Иначе в обществената поръчка участват две фирми с оферти за даване под наем на хеликоптер.

"Според мен е реалистично до края на годината да имаме поне едни медицински хелкопитер - закупен или под наем, но по една или друга причиан имаме доста голям отпор на целия този процес в момента. Имаме някакво обяснение защо е така...

В момента за поръчката за медицинския хеликоптер, който трябва да е втора употреба и под наем за една година, неговата цел е да се разработят бази по територията на страната и по болниците, където ще се изпълняват полетите, ще се транспортират пациентите, за да се подготви цялата тази система, кокато дойдат новите хеликоптери, направо да започнат работят, да се обучават пилотите", изтъкна още Васил Вълков.
Подчертавайки, че отново има попадена жалба от фирма, нямала дейност от две години, срещу поръчката...което според Васил Вълков е това е атака срещу системата, която искат да се създаде.


Още по темата в звуковия файл.
По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лидия Шулева

Лидия Шулева: Проблемът с хосписите е в хората, които предоставят тази услуга

"Не знам дали изобщо трябва да се правим на изненадани за разкритите "домове на ужасите" . Това подчерта пред БНР  Лидия Шулева , бивш социален министър: "Не е далеч времето, когато трябваше да изгледаме един друг филма на ужасите, наречен "Могилино" , който беше държавен дом, така че тази практика дали в държавни домове или в частни , за..

публикувано на 10.06.25 в 13:42

Защо се появи втора дупка в локалното платно на "Цариградско шосе"?

Втора дупка в локалното платно на "Цариградско шосе" в столицата разтревожи хората, които живеят в района. Каква е причината за това?  Пред БНР Живка Котева , жител на района, обясни: "Бяхме много щастливи, че при нас ще има спирка на метрото. Това е много важна комуникационна точка за града и не само за софиянци, а и за хората,..

публикувано на 10.06.25 в 11:46
Леа Вайсова

Леа Вайсова: Миналото мобилизира много силни полемични дискусии

Наше ли е миналото? Какъв е отговорът на този въпрос, който често си задаваме и който понякога минава през разрушение, тоест, ако не харесваме миналото, да премахнем това, което го олицетворява.  Тази тема е на фокус в третия и последен разговор "Наше ли е миналото" от поредицата публични събития към проекта на Красимир Терзиев на площадката..

публикувано на 10.06.25 в 10:51

Наводнение в историческа солна мина нанесе удар по туризма в румънско село

За сериозен удар по туризма разказват жителите на румънското село Прайд, след като в края на миналия месец историческата солна мина в района беше наводнена. Съобщава се за отлив на посетители и много отменени резервации в множеството къщи за гости. Нищо не е същото в трансилванското село Прайд, след като освен около 130-те миньори, които са..

публикувано на 06.06.25 в 20:11
Антонина Дуриданова

Антонина Дуриданова: Приемането на еврото ще бъде много полезно за България

Антонина Дуриданова   напуска България преди повече от 50 години . Минава през тежки изпитания, за да изгради блестяща кариера в Съединените щати, след това се връща в родината, за да помогне в изграждането на нова данъчна система след края на комунизма. От емигрант до експерт: Историята на Антонина Дуриданова " Голямо вълнение..

публикувано на 06.06.25 в 11:22
Арман Бабикян

Арман Бабикян: Поне 5 политически сили доведоха до влизането ни в еврозоната

"Имаше смислени хора в поне пет политически сили , които доведоха до успеха с влизането на България в парична употреба с евро , но трябва да тръгнем твърде отдалеч". Това каза пред БНР Арман Бабикян , пиар експерт и част от гражданското движение "Ние идваме": "Сред тях беше и Градската десница , беше и НДСВ, на моменти и БСП , разбира се и..

публикувано на 06.06.25 в 09:44
Мартин Атанасов

Сайтът "Черна писта" продължава да работи въпреки хакерските атаки

Шестцифрена сума за награда обяви собственикът на компанията , която доставя сървърите на сайта "Черна писта" . От пускането му преди седмица сайтът за опасните пътни отсечки в страната стана обект на многобройни атаки, блокиращи работата му. Димитър Димитров , собственик на хостинг компанията, предлага 100 000 лева за достоверна информация..

публикувано на 06.06.25 в 08:27