Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първите планове за трамваи датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век

Ще има ли Пловдив трамваи?

Динамично разрастващият се град се задъхва от трафик. Тролеи вече няма, а хората не слизат от автомобилите

Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по–видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година. 

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

Снимка: БГНЕС

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.

"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."

Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.

"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."

"За мен е екзотично."

Стефан Стоянов  Снимка: БГНЕС

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Дучев

Георги Дучев: Хотелиерите са поляризирани в оценката си за туризма

" Като цяло хотелиерите са поляризирани в оценката си за туризма у нас" . Това заяви пред БНР Георги Дучев - изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели: "Една трета от тях смятат, че той се е подобрил спрямо миналата година. Пак една трета смятат, че няма промяна и има една трета, която декларира..

публикувано на 14.07.25 в 10:27
Виолин Неделчев

Виолин Неделчев, три пъти Учител на годината: Трябва да окуражаваш учениците!

Как чрез изкуство да вдъхновява младите хора към тяхното по-добро развитие - тази цел си е поставил Виолин Неделчев. Той е талантлив художник и отдаден учител по "Изобразително изкуство".  В момента преподава в 143-то Основно училище  "Георги Бенковски", но пътят му е свързан и с много други учебни заведения.  Виолин три пъти получава..

публикувано на 14.07.25 в 10:14
Александър Александров, българин, журналист, който живее над 10 години в Германия

Линейки за Украйна - поредна доброволческа инициатива

14 линейки пристигнаха днес в Лвов . Крайната им цел е фронтът в Източна Украйна. Тръгнаха преди една седмица от Мюнхен. Разстоянието е около 1200 километра . Преходът отне седем дни, защото в него участваха и около 70 любители колоезначи в етапи от по 200 километра на ден . Това са сухите факти около една от многобройните доброволчески..

публикувано на 12.07.25 в 12:16
Официално беше открит първият сектор по кенгуру-грижа в България

Откриха сектор за кенгуру грижа в Майчин дом

Домашна атмосфера, в която бебетата получават грижа, а техните родители – спокойствие и увереност, че ще се справят. Това усещане дава пространство на осмия етаж на болницата Майчин дом , което се нарича сектор за кенгуру грижа . То е съвсем ново и първото в България. Идеята е майките и бащите на недоносени бебета да ги прегръщат, колкото време..

публикувано на 11.07.25 в 14:21
Пекинският университет за чужди езици

Люлката на българистиката в Китай е Пекинският университет за чужди езици

Пекинският университет за чужди езици е люлката на българистиката в Китай . Специалността е създадена през 1961 година , а през изминалата академична година университетът обучава 40 студенти в бакалавърската степен и четирима магистри , изучаващи български език и култура .  В последната петилетка Пекинският университет за чужди езици..

публикувано на 11.07.25 в 11:50

Започва Националният туристически фестивал

Национален туристически фестивал ще се проведе на Мальовица . Второто му издание е част и от честванията за 130 години Организирано туристическо движение в България .  Второ издание на Националния туристически фестивал подготвя БТС от 11 до 13 юли "До момента имаме записани над 1000 човека , но очакваме да дойдат и такива, които идват в..

публикувано на 11.07.25 в 11:29
Арман Бабикян

Арман Бабикян: Днешното гласуване на ПП изглежда леко наивно

"За мен днешното гласуване на ПП изглежда леко наивно , защото до ареста на варненския кмет нямаше такива сигнали, които да водят до мисълта, че ще гласуват заедно с "Величие" и с "Възраждане". Това заяви пред БНР Арман Бабикян от движение "Ние идваме": "При липса на сериозна политическа аргументация по същността на вота, това по-скоро прилича..

публикувано на 11.07.25 в 10:01