Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първите планове за трамваи датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век

Ще има ли Пловдив трамваи?

Динамично разрастващият се град се задъхва от трафик. Тролеи вече няма, а хората не слизат от автомобилите

Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по–видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година. 

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

Снимка: БГНЕС

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.

"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."

Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.

"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."

"За мен е екзотично."

Стефан Стоянов  Снимка: БГНЕС

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Д-р Фани Михайлова

Между две и четири деца на 1000 новородени имат намаление на слуха

Откриването на слухови проблеми в ранна възраст е ключово за пълноценното развитие на детето. Според данни на Световната здравна организация около 5% от световното население страда от загуба на слух , като това включва и деца . Хиляди бебета в България са пропуснали слуховия скрининг през последните години, което прави проблема още..

публикувано на 18.09.25 в 11:13
Диана Хюсеин

Диана Хюсеин: Всякакъв натиск върху Израел ще помогне на Газа

" Всякакъв натиск върху Израел при всички положения ще помогне на Газа , защото и по признанията на премиера на Израел  Бенямин Нетаняху  преди дни - Израел е на път към икономическо-политическа изолация, която по неговите оценки ще продължи няколко години, дори призова те да изградят икономика, с която да са си самодостатъчни и сравни Израел със..

публикувано на 17.09.25 в 15:03
Петър Витанов

Петър Витанов: Дали би могло да падне правителството? Отговорът е категорично не

"Ако се чудим дали би могло да падне правителството, отговорът е категорично не" . Това отбеляза пред БНР Петър Витанов , бивш евродепутат от БСП: "Чисто аритметично това правителство се радва на широка подкрепа, по-голяма от тази, която сме наблюдавали преди, в последните години - близо 140 депутата , с уговорката, че това правителство не..

публикувано на 17.09.25 в 14:28

Георги Михов: Историята на виното датира от около 6000 години и започва от Грузия

Хубав е днешният празник, защото символизира християнските добродетели – вяра, надежда и любов. Да ги проявим ни е нужна и мъдрост, за каквато ни напомня този ден. Честито да е името на всяка София, Вяра, Надежда и Любов.  Да вдигнем чаши за празника, заедно с Георги Михов, който е основател на Българска академия за винокултура. С него говорим за..

публикувано на 17.09.25 в 13:41
Централни софийски хали

"Сцена Централни хали“ със специална безплатна програма за Деня на София

Дискусия "София като бранд“, детска арт работилница, попъп изложба и беседа с урбаниста  Здравко Петров  – това са водещите теми в празничната програма, с която " Сцена Централни хали“ ще отбележи Деня на София на 17 септември.  "Отворените врати са една много хубава практика , но за нас, от сцена "Централни хали", която е една от..

публикувано на 17.09.25 в 13:35
Доц. д-р Владимир Божилов

Доц. Владимир Божилов: Има нужда от повече физици и инженери

"Днес е второто издание на нашата  лектория за ученици "Образование с наука" , която е подкрепена от Министерството на образованието и науката по Национална програма "Образование с наука", която има за цел да съчетае всички природни науки - математиката, инженерството, която да направи кариерата в науката една желана и търсена стъпка в учениците на..

публикувано на 17.09.25 в 11:29

Богдана Карадочева: Не може цяла България да се събере в София

"Честит празник на всички, които обичат София. Аз съм от хората, които много обичат София. Трябва да обичаме града си" . Така певицата Богдана Карадочева поздрави софиянци: "Аз мисля, че не всички обичат София, които живеят в столицата. Някои не я харесват. За голямо съжаление малко се попренасели и се загуби тази атмосфера, защото преди..

публикувано на 17.09.25 в 10:18