Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първите планове за трамваи датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век

Ще има ли Пловдив трамваи?

Динамично разрастващият се град се задъхва от трафик. Тролеи вече няма, а хората не слизат от автомобилите

Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по–видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година. 

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

Снимка: БГНЕС

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.

"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."

Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.

"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."

"За мен е екзотично."

Стефан Стоянов  Снимка: БГНЕС

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

10 000 ученици в Израел ускорено ще учат езици, хуманитарни науки и медицина

В Израел не рядко има докторанти на по 21 години. Започнали са да учат бакалавърска степен в университетите на 14 години, магистърска - на 17-18. Те са възпитаници на т.н. „вундеркиндски класове“ към природо - математическите факултети на израелските университети. Специална комисия издирва таланти в началните класове из цялата страна...

публикувано на 14.09.25 в 06:34

Д.н. Галя Грозданова - Радева представя "Гвардейският оркестър на България"

На 16 септември от 17.00 часа в централната сграда на БАН, в зала "Проф. Марин Дринов" ще бъде представена монографията "Гвардейският оркестър на България: началото". Автор е д.н. Галя Грозданова - Радева. Съорганизатор е Научен архив на Българската академия на науките. "Военните духови оркестри са първопроходци и градители на модерния облик..

публикувано на 14.09.25 в 05:56

От 19 до 22 септември в Троян и Орешак ще празнуват фестивала на сливата

32-рото издание на Българския фестивал на сливата ще се проведе от 19 до 22 септември в град Троян и село Орешак.  Фестивалът, който събира хиляди гости и жители, ще предложи богата програма, посветена на местната култура, занаяти, сливови продукти и музика. Музикална програма : 19 септември:  Фестивалът ще бъде открит от Николина Чакърдъкова и..

публикувано на 14.09.25 в 04:43
Снимката е илюстративна.

Инж. Велизар Стоилов: България до 1999 година не е отпечатвала сама банкнотите си

"Много хора предполагам не знаят, че  България до 1999 година не е отпечатвала сама банкнотите си, което не говори добре за репутацията на една държава , но така или иначе до 1944 година са печатани банкнотите в Мюнхен, в Германия, а след 1945 година започва печатането на нов вид банкноти в Москва и след 1990 година отново в печатницата в Мюнхен се..

публикувано на 12.09.25 в 19:25
Акад. Георги Марков

“История на българите вкратце" - новата книга на акад. Георги Марков

“История на българите в кратце" е новата книга на акад. Георги Марков . "Написах тази кратка история преди години, но в един малък вариант, когато спряха учебниците". Това разказа пред БНР историкът: " През 1992 година казаха - "Стига с тези марксистки учебници! Дайте нови учебници!" и аз тогава го написах като учебно помагало , но сега..

публикувано на 12.09.25 в 17:42

Ирина Цалова: Издаването на електронна бележка от личния лекар се заплаща от пациентите

"Ако родител използва отпуск по болест, за да се погрижи за раболялото си дете, той не дължи потребителска такса на личния си лекар за издаването на болничния лист ". Това обясни в интервю за "Хоризонт" Ирина Цалова , главен експерт в Дирекция "Методология" на медицинските и денталните услуги ва Националната здравноосигурителна каса: "Всяка..

публикувано на 12.09.25 в 17:11

Модулираната ставка в животновъдството отново е в дневния ред на бранша

Модулираната ставка в животновъдството отново е в дневния ред на бранша и депутатите . "Има едно фундаментално разминаване с политиката на България като член на Европейския съюз, защото България все пак следва и общата селскостопанска политика на Европейския съюз, която и за предходните програмни периоди, а и за следващия програмен период се..

публикувано на 12.09.25 в 16:23