Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Първите планове за трамваи датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век

Ще има ли Пловдив трамваи?

Динамично разрастващият се град се задъхва от трафик. Тролеи вече няма, а хората не слизат от автомобилите

Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по–видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година. 

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

Снимка: БГНЕС

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.

"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."

Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.

"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."

"За мен е екзотично."

Стефан Стоянов  Снимка: БГНЕС

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Енергетик: Протестът е за България. Независимата енергетика е последният бастион

Пети ден и четвърта нощ остава блокиран пътят край Гурково . "Духът на енергетиците си остава приповдигнат. С надежда да бъдем чути. Да бъдат разискани днес нашите искания. Този протест не е само за нашите заплати, нашите работни места и семейства. Този протест е и за България. Това е последният бастион – независима българска енергетика ,..

публикувано на 03.10.23 в 07:00

Родителите масово неглижират оралното здраве на своите деца

Тази седмица в Русе се проведе кръгла маса по програмата на Министерството на здравеопазването за профилактика на оралните заболявания при децата. Основна тема бе силанизирането на детските зъбки. В България грижата за детското здраве е приоритет, според нормативните уредби. Макар все още да няма специализирана детска болница, държавата..

публикувано на 02.10.23 в 13:15

Проект за личностно развитие на млади хора

В Плевен продължават интересните събития и срещи, включени в проекта “Стъпка напред!“, реализиран от екип на читалище „ЛИК“. Идеята е да се стимулират младите хора за общественополезна работа и доброволчество. В дейностите са включени над 300 момичета и момчета на възраст 15-19 години от градовете Плевен, Левски и Кнежа. Този..

публикувано на 02.10.23 в 11:24

Медици и пациенти призовават центърът за протонна терапия да бъде върнат в ПВУ

Проектът за изграждане на център за протонна терапия на онкоболни да бъде върнат в Националния план за възстановяване и устойчивост. За това призоваха медицински специалисти и пациентски организации, след като в сряда правителството гласува отпадане на проекта с одобрени 157 млн. лева европейско финансиране.  Хинков ще предложи центърът за протонна..

обновено на 01.10.23 в 08:48

Медицинският университет в София откри учебната си година

Над 1000 първокурсници присъстваха на церемонията по откриването на новата учебна година в Медицинския университет в София. Официални гости бяха вицепрезидентът Илияна Йотова, кметът на София Йорданка Фандъкова и представители на академичната общност...

обновено на 01.10.23 в 06:02
полският премиер Матеуш Моравецки

Адам Ясер: За управляващите в Полша Киев е стратегически съперник в Централна и Източна Европа

"Не ни е нужна тази зърнена война", заяви тази седмица украинският външен министър Дмитро Кулеба относно продължаващия спор с един от най-близките съюзници на страната му - западната ѝ съседка Полша. Този спор може и да е показателен за границите на солидарността на полските националисти не само в предизборно време. След отпадането на..

публикувано на 30.09.23 в 11:25

Густав Гресел: Не започнем ли да помагаме, Армения ще загине

Европейският съюз трябва да се заеме спешно с укрепване на институциите и армията на Армения, за да не се повторят в южната част на страната събитията от Нагорни Карабах, препоръчва в интервю за БНР Густав Гресел от Европейския съвет за външна политика. Масовото бягство на жителите на Карабах в Армения от тази седмица е следствие и от факта, че..

публикувано на 30.09.23 в 10:20