Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

Първите планове за трамваи датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век

Ще има ли Пловдив трамваи?

Динамично разрастващият се град се задъхва от трафик. Тролеи вече няма, а хората не слизат от автомобилите

Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по–видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година. 

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

Снимка: БГНЕС

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.

"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."

Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.

"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."

"За мен е екзотично."

Стефан Стоянов  Снимка: БГНЕС

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Цветелина Пенкова

Цветелина Пенкова: България може да подели с Естония ресор Енергетика. Имаме исторически шанс

Ресорът на Мария Габриел вече е преразпределен между двама други еврокомисари още с подаването на оставката ѝ. Ние  можем да договорим различен ресор и това е много добра възможност . Има ключови теми, по които България би могла да има доста сериозна роля, дори темата енергетика. Това заяви пред БНР  евродепутатът Цветелина Пенкова от групата на..

публикувано на 09.06.23 в 09:35
Боян Станиславски

Боян Станиславски: Опозицията в Полша трябва измисли нова идея, с която да повлияе върху общественото мнение

"Предстоят промени по инициатива на президента, но законопроектът предстои да влезе в сила до броени седмици ".  Това каза пред БНР политологът Боян Станиславски от Варшава във връзка със закона за създаване на комисия, която да разследва предполагаемото руско влияние върху полската политика.  П од ударите на този закон попадат политици като Доналд..

публикувано на 08.06.23 в 15:43

Иван Грошев: Очакванията за по-добър сезон спрямо 2022-ра са реалистични, но кривата няма да е толкова възходяща

В началото на юни е все още леко хладно . Времето влияе на туристите да решат дали да отменят резервацията си, или да я отложат. След 15 юни нещата рязко се обръщат , поясни за предаването "Хоризонт до обед" Павлин Косев, председателна Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация – Варна. Проф. Георги Рачев: Нямаме против Зарица..

публикувано на 08.06.23 в 11:11
Тони Николов

Тони Николов: Има една несекваща, необявена гражданска война в българското общество

"Дълбинното е, че като че ли има една  несекваща гражданска война в българското общество . Непрекъснати противоречия. Война без ясно обявена война. Непрекъснато две групи стоят една срещу друга." Това каза пред БНР Тони Николов, философ, журналист, главен редактор на Портал Култура, който представи книгата си "Има такава държава - Записки по..

публикувано на 08.06.23 в 10:01
главният секретар на гръцкото Министерство на туризма Олимпия Анастасопулу

Олимпия Анастасопулу: Гърция предлага на българските туристи автентично преживяване

Гърция е сред предпочитаните летни дестинации за много българи. Какво още обаче не сме открили като възможности за туризъм в южната ни съседка и какви са плановете на гръцката държава за привличането на повече туристи от България? " Туристическият поток между България и Гърция е изключително голям , особено в периода между 2015 и 2019-а..

публикувано на 08.06.23 в 07:23
Иван Плачков

Иван Плачков за взрива на "Нова Каховка": Мащабен руски терористичен акт

" Такъв терористичен акт не помня, много е мащабен.  ...  Не мога да разбера защо се води дискусия кой е взривил язовирната стена на "Нова Каховка" . Еднозначно е, че тя е взривена от руските окупатори . Дори от техническа гледна точка, ако се погледне, взривът е много отдолу на стената - там е машинната зала, където са хидротурбините и генераторите..

публикувано на 07.06.23 в 17:58
Светлана Дичева, д-р Георги Александров и Румяна Георгиева (от ляво на дясно)

Студентска книга за мисията на издателя

Сборникът „Пътищата между страниците“ е посветен на 25-годишнината на специалността „Книгоиздаване“ във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Книгата е творческият резултат от дисциплината „Учебно издателство – майсторски клас“ с преподавател д-р Георги Александров. Всички..

публикувано на 07.06.23 в 15:33