Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Д-р Георг Казер: Климатът се променя значително по-бързо, отколкото сме си мислили

Зимният туризъм ще се промени, когато сметките престанат да излизат, смята австрийският климатолог

Снимка: Велимира Василева

Климатичните промени и енергийните неволи ще продължат да ни съпътстват и в бъдеще, да определят начина на живот и да хвърлят сянката си върху икономиката. Времето тази седмица ни показа нагледно климатичните аномалии, с които ще трябва да свикваме - в България, в югоизточна Африка, в Турция и на други места. Тази година зимния сезон ще се запомни с безпрецедентната липса на сняг дори във високата част на планината. Австрийски учени от университета в Инсбрук представиха наскоро анализ, който показва, че от 60-те години на миналия век до днес снежните дни в Алпите са с 40 по-малко. Тенденцията е те да намаляват.

Климатът се променя значително по-бързо, отколкото сме си мислили преди 10-15 години. Само след Парижкото споразумение за климата средната годишна температура се е покачила с почти половин градус. Затопляне с градус означава преместване на снежната граница с около 200 метра. Наблюдаваме все повече екстремни явления като урагани, наводнения и температурни рекорди. Покачва се и морското равнище, казва австрийският климатолог д-р Георг Казер от университета в Инсбрук. Над 10 процента от БВП на Австрия се дължи на ски туризма.

За зимния туризъм климатичните промени имат огромно значение, разбира се. Дори в Алпите сезонът става все по-къс. Зимата идва по-късно и си отива по-рано. А и сякаш зимата се случва само във високата част на планините.

Как се отразява липсата на сняг през зимата на другите сезони?

Нека продължа с Алпите като пример, защото те са от ключово значение за почти целия континент. Вече трета година поред валежите са значително по-малко от средните норми. Вследствие на затоплянето ледниците се топят – вижда се с просто око, как те изчезват. Тези процеси имат пряко отношение към водния баланс. Когато трета поредна година няма достатъчно валежи през зимата и пролетта, а летата са необичайно топли и сухи, водните запаси под повърхността на земята се изчерпват.

Парадоксално е, но засушаването е проблем при все по-честите проливни дъждове, защото почвата не може да поеме огромните количества вода. Вместо това дъждът отмива най-горния плодороден слой почва. Снежната покривка през зимата гарантира постоянен воден баланс, който сега е нарушен и затова наблюдаваме толкова често наводнения и свличания на земни маси.

Липсата на сняг по пистите отдавна се компенсира чрез производството на изкуствен или както е по-правилно "технически" сняг. За това обаче са необходими електроенергия и вода. Оправдана ли е критиката на природозащитниците към оръдията за сняг в ски курортите, д-р Казер?

Три фактора са важни, когато говорим за изкуствен сняг – потреблението на вода, замърсяването на изкуствения сняг, който топейки се влиза в подпочвените води, и електроенергията за производството му. Потреблението на вода е може би най-малкият проблем, защото тя се използва от една страна само през зимата, а от друга – при топенето влиза обратно в почвата.

Не така стоят нещата с другите фактори. Производството на изкуствен сняг не е особено енергоемко, освен това се произвежда само един определен период от годината. Проблемът от екологична гледна точка е, че електроенергията за снежните оръдия се произвежда във въглищни или газови централи.

Това ли е най-големият замърсител в планината, който произвежда най-много вредни емисии в планината?

Обработката на пистите е най-замърсяващата природата дейност в планината. Това го признават дори собствениците и концесионерите на големите ски зони в Алпите.

Но най-големите замърсители са самите туристи, и по-точно – автомобилите им. Така се промени начинът ни на живот, че вече все по-рядко семействата могат да си позволят ски ваканция цяла седмица или 10 дни. Вместо това масово се пътува само за уикенда, понякога стотици километри. Това драстично увеличава въглеродния отпечатък, който оставят туристите.

Не знам как е в ски курортите в България, но при нас заведенията в планината предлагат храна, която рядко е местно производство, а вместо това се транспортира от далеч. Това също е вреда, която бихме могли да си спестим.

Тази седмица завършиха състезанията за Световната купа по ски алпийски дисциплини, които преминаха под знака на липсващия сняг. Кадрите с изкуствено създадена бяла пътека вместо писта насред тучни алпийски поляни обиколиха света. Календарът на Международната федерация по ски ФИС, организаторът на "белия керван", е гъсто изписан от октомври до март със стартове в Европа и Америка. Дори състезатели и треньори призоваха в отворено писмо до ФИС за повече мисъл за природата. Как трябва да се промени зимният туризъм в бъдеще, д-р Казер?

Зимният туризъм ще се промени, когато сметките престанат да излизат, т.е. когато този начин на туризъм повече не се рентира. През последните 2-3 години вече станахме свидетели на първите фалити. Ски курорти в по-ниската част на планината се принудиха да затворят, защото не успяха да се възстановят от икономическите последици на пандемията в комбинация с липсата на сняг. Производството на изкуствен сняг е скъпо, не всеки може да си го позволи.

Другият фактор, разбира се, е климатът. Ако глобалното затопляне продължи със същите темпове, курортите няма да успеят икономически да се справят. По южните склонове на планините снегът е все по-малко, температурите все по-високи, а това не позволява производството на изкуствен сняг.

От една страна туристите са жертва, но в същото време са и причина за климатичните промени. Любителите на ски спорта ще останат още дълго време жертва, защото не можем да спрем глобалното затопляне толкова бързо, колкото ни се иска.

Затова се надявам, че политиците заедно със собствениците и концесионерите на ски зоните осъзнават проблема и ще предприемат още сега първи стъпки към по-щадящ туризъм. Например като разширят обществения транспорт в планината и за достъпа до курортите, така че туристите да не пътуват с автомобилите си. Общественият транспорт може по-лесно и по-бързо да премине към възобновяема енергия, отколкото да накараш хората масово да си купят електроавтомобили.

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Анчев

Иван Анчев: Путин няма да отиде на среща със Зеленски в Турция

Реалистичните очаквания за срещата на Путин – Зеленски в Турция, утре са, че руската страна ще се опита да имитира активност, така че да покаже пред Тръмп, че има заинтересованост този конфликт да бъде прекратен и  решен, каза в интервю пред БНР Иван Анчев, съпредседател на Атлантическия съвет на България. "Ще бъдем свидетели на..

публикувано на 14.05.25 в 14:43

Гражданите чрез платформа оценяват работата на общинските администратори в Кюстендил

Чрез платформа гражданите, ползващи услугите  на общинска администрация в Кюстендил, могат да оценяват работата на дирекциите и на всеки един от служителите в звената. Системата беше демонстрирана от екипа, разработил софтуера – дванадесетокласници от ПМГ в града. В резултат двама от служителите на Общината вече са отстранени заради слаба оценка,..

публикувано на 14.05.25 в 14:40

Кампанията "Евромеланома" се провежда в над 30 града

Кампанията "Евромеланома" се провежда днес в над 30 от градовете у нас . Повече от 200 дерматолози преглеждат желаещите и дават съвети как хората да предпазват кожата си през лятото, когато прекарват най-много време на слънце.  Какъв беше интересът към профилактичните прегледи в столичната университетска болница Александровска?..

публикувано на 14.05.25 в 14:24
Деница Сачева, депутат от ГЕРБ-СДС

НС задължи няколко ведомства да изготвят в 6-месечен срок Пътна карта за промени в пенсионната система

Със 131 гласа "за", 55 "против" и 15 "въздържали се" депутатите задължиха в 6-месечен срок министрите на финансите и на труда и социалната политика, Националният осигурителен институт, Комисията за финансов надзор и Националната агенция за приходите да изготвят Пътна карта за промени в съществуващата пенсионна система. Депутатите обсъждат Пътна..

публикувано на 14.05.25 в 14:21

Заради безводието е обявено частично бедствено положение в свищовското село Козловец

В свищовското село Козловец е обявено частично бедствено положение, заради безводието. Извънредната ситуация е за неопределено време и частичното бедствено положение за Козловец беше обявено от кмета на община Свищов Генчо Генчев, във връзка с проследяване на текущата ситуация с аварирал гравитачен водопровод и достигнат критичен минимум за..

публикувано на 14.05.25 в 14:16
Пазарджик. Фонтаните в центъра на града

Спорът около осигуряването на чистотата в Пазарджик се задълбочава

Спорът около осигуряването на чистотата в Пазарджик се задълбочава.  Към момента общинският център и три от близките населени места се чисти "по неотложност", тъй като п роцедурата по  за възлагането на обществената поръчка за пет години не е завършена.   Останалите 28 села се чистят от друга фирма, която "едва държи главата си над водата"..

публикувано на 14.05.25 в 14:13
Честно казано, искам да се храня само с мъгла, като отшелник

Катрин Лонгли и сложните отношения, които имаме с храната

"Честно казано, искам да се храня само с мъгла, като отшелник" – това име носи изложбата на Катрин Лонгли, която може да бъде разгледана в Галерия Синтезис от 15.05 до 24.07.2025 година. Откриването й е днес, 15 май, от 18:30 часа. Белгийската визуална артистка и фотографка  застава на границата между съвременното изкуство и..

публикувано на 14.05.25 в 14:00