Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Имало едно време един дебел робот и един умен чатбот

Снимка: Cohones Brewery

Те съучастваха в направата на първата българска бира, създадена почти изцяло от изкуствен интелект. Техният "Дебел робот" е по рецепта на нашумелия ChatGPT, дизайнът на кенчетата също е AI-дело, дори прессъобщенията за бирата са написани от изкуствен интелект, а малките грешки, които е направил, са оставени в текста нарочно. Преводът на български е от автоматичния преводач на най-голямата световна търсачка.

Те са братята Михаил и Александър Дурчеви, които се довериха на технологиите и скочиха в дълбокото на съвременното пивоварство. Там човешката намеса е ограничена горе-долу до физическото сваряване на бирата. Как и защо се стигна дотук – Михаил и Александър разказват в предаването "Изотопия".


Михаил е човекът бира. Има крафт пивоварна в София и отдавна експериментира с вкусове и идеи. Брат му Александър отговаря за комуникационната стратегия на бизнеса. Всъщност, признава Михаил, хрумването за бира, създадена от изкуствен интелект, идва от агенцията на Александър:

"Брат ми е зверски запален от няколко месеца преди Нова година на тема AI и в един момент дойде с тази идея. От там нататък тръгна от само себе си."

Според Сашо историята е донякъде комична:

"Планът включваше да стартираме много бири и продължава да включва да стартираме много бири в началото на годината, за които трябваше да направим етикети. Оказа се, че дизайнерите на компанията имат твърде много задачи и нямаше достатъчно ресурс, за да се направи този. Единственият начин беше да генерираме етикета чрез AI. По този начин се роди бирата – от липсата на ресурс."

Оттам разговорът се завързва и покрай възможността за по-сериозно внедряване в работата на езиковия модел ChatGPT.

"Получи се много интересен експеримент, защото изкуственият интелект се оказа изключително адекватен в отговорите при създаването на съдържание. Имаше много хора, които коментираха в постовете, които пускахме във Фейсбук. Ние слагахме тези коментари в чатовете и той отговаряше по изключително забавен начин", спомня си Сашо.

"Изотопия" също си поговори с ChatGPT по въпросите на пивоварството и участието му в бранша. Част от отговорите можете да чуете тук:

ChatGPT реагира за секунди. Винаги прави уговорката, че е езиков модел, основан на изкуствен интелект, няма лични преживявания или вкусове, но може да представи по-обща идея как рецепта за крафт бира да бъде създадена.

След това обяснява кои са основните съставки на бирата, коя с коя балансираме, коя дава горчивината, коя – аромата и така нататък. Написа простичка рецепта за IPА и инструкции как да се приготви.

ChatGPT не може да предвиди как хората биха реагирали на бира, създадена от чатбот.

"Все пак е важно да отбележа, че качеството и вкусът на крафт бирата са най-важните фактори, които определят успеха ѝ. Ако крафт бирата, направена от чатбот, има страхотен вкус и удовлетворява тези, които я пият, тогава потенциално тя би била приета добре и би станала популярна.

Казвайки това, признавам, че идеята за чатбот, създаващ крафт бира, може изначално да изглежда необичайна или неочаквана за някои хора.

Обаче с увеличаващата се употреба на изкуствен интелект и автоматизацията в различни индустрии, хората свикват все повече с идеята машини да помагат или дори да изземат някои от задачите им. Докато бирата има добър вкус и е приготвена с качествени съставки и внимание към детайла, хората могат да се фокусират върху вкуса и качеството на бирата, вместо върху това кой или какво е създателят на рецептата."

И още: ChatGPT знае, че за момента няма как да опита собствената си бира и не страда от това, защото няма чувства. "Възможно е обаче в бъдеще изкуственият интелект да бъде развит, за да анализира и оценява качеството на бирата въз основа на различни фактори като вкус, аромат, цвят и други химически или физически характеристики. Вече има някои техники за сензорен анализ, които ползват машинното обучение, за да оценяват качеството на бирата, но те все още разчитат на хората като дегустатори, за да им предоставят първични данни, както и такива за тестване. Възможно е в бъдеще изкуственият интелект да бъде развит така, че да симулира човешкия вкус и да предоставя по-точни и по-пълни оценки на биреното качество."


Още отсега чатботът признава: "Дори с напреднал технологично изкуствен интелект личните вкусови предпочитания ще играят роля в това как бирата е оценявана и каква наслада носи."

"Малко вероятно е изкуственият интелект някога да успее да изпита сензитивните наслади от пиенето на бира така, както биха ги изпитали хората. Тези усещания са вкоренени в биологични процеси и субективни преживявания, уникални за възприятията на всеки един човек", смята ChatGPT. Не вижда проблем в това, че работи по бирата без пари.

Мисли и по въпроса за най-добро име на крафт бира.

"Да се избере най-доброто име за крафт бира може да бъде субективно и зависи от много фактори като стила на бирата, бранда на пивоварната и търсените клиенти. Ето обаче няколко идеи за имена на крафт бири:

1. "Хмелови следи" – за IPA или друга бира с хмел;

2. "Тъмен рицар" – за тъмна бира или Porter;

3. "Златен час" – за лека и освежаваща бира;

4. "Буре и хмел" – за бира, отлежала в бурета;

5. "Облак 9" – за мътна или сладникава IPA;

6. "Бунтовен вик" – за смела и изпъкваща бира;

7. "Среднощно слънце" – за силна и сложна за приготвяне бира;

8. "От бряг на бряг" – за бира, направена от съставки от различни региони;

9. "Високо в планините" – за бира, варена на голяма надморска височина;

10. "Оазис" – за бира, която е свежо бягство от ежедневието.

Това са само няколко примера. Когато става въпрос за имена на крафт бири, възможностите са неизброими. Името трябва да се помни, да е лесно за произнасяне и да отразява характера на бирата, вкусовия ѝ профил или уникалните ѝ черти."


А какво мисли ChatGPT за "Дебел робот"?

"Като езиков модел, основан на изкуствен интелект, нямам лично мнение или предпочитания, но мога да предложа някои размисли. Възможно е "Дебел робот" да бъде интересно име за крафт бира, защото е неочаквано и запомнящо се. Освен това името има потенциала да провокира различни асоциации в умовете на потребителите, като например технология, научна фантастика или дори хумор. Все пак е важно да се има предвид каква е търсената аудитория и цялостната брандинг стратегия на пивоварната, когато се избира име. То трябва да е подходящо за стила и вкусовия профил на бирата и да е в съзвучие с демографските характеристики на търсените клиенти. В крайна сметка, името трябва да помага бирата да бъде отличена сред конкуренцията и да привлича вниманието на потенциалните купувачи."

Чатботът за секунди е готов и с промоционален слоган за Lager "Дебел робот":

"Бръкни в контакта с дръзкия вкус на Lager "Дебел робот" – бирата, създадена да те зареди!"

Слоганът се заиграва с името "Дебел робот", за да отправи закачливо, ориентирано към техническата тема послание, като набляга на смелия вкус на бирата. Словосъчетанието "създадена да те зареди" подсилва идеята, че бирата е за онези, които искат да се почувстват заредени и готови на всичко. Употребата на думата "контакт" намеква за заряд, за това да бъдеш свързан и на една честота със света около теб, допълнително подсилвайки посланието за смела, авантюристична бира."


"Изотопия" е впечатлена от ChatGPT!

На софиянци, които попитахме дали биха пили бира, създадена от изкуствен интелект, идеята също се струва любопитна. Някои пият бира основно през лятото, други стигат до 15 бири на ден, по-скоро евтини, за да си позволят количеството. Едни експериментират с вкусовете, други се ограничават до светла и по-лека бира.

Палитрата от мнения за работата на ChatGPT:

"Да му дадем възможност да видим с какво ще ни изненада. Запознат съм с принципа как изкуственият интелект разбира на база анализ на информация и ще ми е интересно да пробвам какво е събрал като информация и подготвил като рецепта."

"Още съм шокирана!"

"Ценител съм на вкусове бира и видове. Интересно ми е дали може да уцели или ще е нещо ужасно."

"Звучи доста интересно, малко ми е трудно да си го представя, но защо пък не, все пак растем към по-добро."

"Това с изкуствения интелект зависи за какво точно става въпрос. Въпросът е, когато иде реч за нещо, което иска душа. Защото като прави някаква рецепта за бира, не е кой знае какво, но когато става въпрос за книги, изкуство, за мене тогава има проблем. Това са нещата, които изискват душа, обаче когато става въпрос за нещо за масова консумация, даже е по-практично."

"Единственият проблем, който може да възникне, е когато това засегне работните места на хората."

"Като цяло е малко плашещо, че отиваме към някаква ера, където няма да има нужда и смисъл от човешката ръка, но това е бъдещето. Нямаме избор."

"Предпочитам, когато един човек е направил нещо, защото той вкарва определена мисъл, идея в това, което прави, докато изкуственият интелект... За него е задачка, която трябва да изпълни. Няма я тази магия на грешката, която човек може да допусне при изпълнение на целия процес. Изкуственият интелект няма право на грешка. При него е каквото стане."


Има ли я магията на грешката в бира, сътворена от изкуствен интелект, но с помощта на хората? Според Михаил – да:

"ChatGPT не е толкова безгрешен, колкото хората мислят. Но сме съгласни с това, което го има при ръчно изработените занаятчийски продукти, че човек е вложил труд и любов в продукта. Само че в нашата бира само рецептата е изградена от изкуствен интелект, ние сами си я сварихме. Факт е, че това е единственото, което правихме този път, но много пъти съм го казвал: една рецепта не вари бирата. По-скоро е майсторлъкът, многото грешки, които си допуснал през годините. Хората се учим от грешките си, не от победите."

Докато хора и чатботове работят по бирата, вторите правят повече грешки, допълва Михаил. Ако искат да не грешат в общуването си с чатбота обаче, хората трябва да задават правилно параметрите на това, което търсят от него.

С основни рецепти за бира изкуственият интелект се справя добре. "Притеснително добре и притеснително бързо" се справя с рисуването, коментира Александър. Все пак не предрича човешкият талант да бъде изместен от машинния. "Направеното от човека ще бъде голяма ценност в бъдещите години. Иначе неща, от които имаме нужда, бързооборотни стоки, подобни етикети се правят изключително бързо, изключително интересно с изключително много вариации, така че да си изберете."

Направеното от AI не е с ниско качество, но е за широка употреба. "И в момента подготвяме нов етикет, базиран на елементи, генерирани от изкуствен интелект, които дизайнер сглобява."

Човешка изработка в дизайна на дебелия робот на Мишо и Сашо е логото. А защо се спират на подобно име?


"Дебелият робот е намигване. Когато говорим за изкуствен интелект, винаги има леко мрачно бъдеще, в което роботите са ни изместили, а ние сме енергийни клетки. Дебелият робот е може би нещо, което чака хората в бъдеще вследствие на изкуствения интелект. Просто да си се одебелил от това, че не правиш нищо, да си се роботизирал, защото имаш дебели терминатори и просто съществуваш", отговаря Михаил.

Преди да прегърнат бъдещето на дебели енергийни клетки, хората могат да прегърнат своята уникалност, е посланието на братята, които нескромно са категорични, че правят уникални бири.

В този смисъл работата им с изкуствения интелект ще продължи, но няма да се повтори по същия начин. Според Александър така или иначе сътрудничеството между естествения и изкуствения интелект е неизбежно.

Работата по още един проект на пивоварната също продължава – тази над безалкохолна бира, вдъхновена от катастрофа, при която барът на Михаил беше "поръбен". На Джулай миналата година луксозна електрическа кола се блъсна в ъгъла на сградата. По чудо имаше само материални щети. Оттогава Мишо и Сашо активно призовават за отговорност зад волана.

Бирата ще е готова този или следващия месец. "Със сигурност преди лятото, през пролетта, когато хората почват да щъкат навънка, да се разхождат."

Умува се и над бира с български пробиотик, подходяща за хора с подагра, за които бирата принципно не е препоръчителна.


Братята ни призовават да бъдем креативни:

"С колегите имахме големи разговори как един по-млад и по-неопитен човек става опитен, ако се уповава само на изкуствен интелект? На базата на какво, ако през цялото време изкуственият интелект му помага? Според мен хората трябва много дисциплинирано да ползват тези технологии. Да разберат, че трябва да мислят, да създават, да бъдат креативни в нещата, които създават, но също така да не се плашат да ползват изкуствен интелект, защото в един момент ще бъде по-страшно да не го използваш, отколкото да знаеш как да го използваш", убеден е Александър.

Михаил подчертава креативността в крафт пивоварството:

"Това е нашият начин да се изразим. Създаването на крафт бира само по себе си е вид изкуство, защото противно на масовите, комерсиални бири, при нас няма дълги 300-400 години традиции. При нас имаш празен лист, можеш да правиш каквото си искаш, можеш да вариш бира с шкембе, с каквото ти е кеф, стига наистина да се получи нещо добро. Ти можеш да я свариш, но ако не е добра, никой няма да я пие. Конкретно за мене това е нашият начин – на мен и колегите ми от пивоварната – да покажем докъде можем да стигнем. Ще ми се да сме малко по-различни от останалите крафт пивоварни. Има стилове, които са много продаваеми в момента. Наистина не искам да оставам в това да варим един и същ стил или два стила, само защото много добре се продават, защото така бягаме от идеята за крафт, за занаятчийско, експериментаторско – просто купуваме един камион с хмел и го реализираме в няколко марки."


Най-голямата семейна бирена гордост на Мишо и Сашо е самият факт, че са направили пивоварната. Помогнали им родителите. "Има една приказка за трите F – friends, family, fools (приятели, семейство, глупаци)", обяснява Александър като си спомня помощта в началото.

А коя е семейната им бирена издънка – чуйте от интервюто с братя Дурчеви в звуковия файл най-горе.

Снимки: Cohones Brewery, Pixabay, Лора Търколева 

По публикацията работи: Лора Търколева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Монумент в Молдова в памет на жертвите от  аварията в Чернобил

Плътно информационно затъмнение у нас 7 дни след идването на облака от Чернобил

38 години след атомната трагедия в Чернобил проф. Димитър Вацов завършва свое изследване по темата, което ще бъде издадено в книга. Проф. Вацов е  преподавател по философия и основател на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания. Т ой започва изследването си преди близо 4 години.  В интервю за БНР авторът на изследването изрази надежда,..

публикувано на 26.04.24 в 10:35
Снимката е илюстративна

Община Божурище и местната общност - съюзени срещу канадски инвеститор. Събират подписи за референдум

Канадска минодобивна кампания има зелена светлина за проучвателни сондажи за второто тримесечие на тази година в района на село Златуша, община Божурище. Селото се намира на 20 километра от столицата. Инвеститорските намерения срещат силен отпор от местната общност. Събират се подписи за провеждането на местен референдум . Подписката ще..

публикувано на 26.04.24 в 07:14

Шокиращи "шедьоври" от световната кулинарна култура

От божествените деликатеси през традиционно, простичко, носталгично и убийствено вкусно приготвени храни, през екзотично звучащите и пропити от оригиналност кулинарни изобретения....в "Изотопия" стигнахме до противните, отблъскващи, шокиращи измерения на световната кулинарна култура.... Дълбоко в хранителните табута навлиза Автономията за..

обновено на 25.04.24 в 13:06
Снимката е илюстративна

"Коренът ни вика да се приберем." От чужбина до село - защо?

След години живот в чужбина млади семейства в Габровско избират да живеят на село и да се върнат към корените си. Те ще се съберат на среща в Трявна в рамките на кампанията "ЗАвръщането" , започнала в края на 2022 г. Историите си ще разкажат млади хора, завърнали се от Англия, Германия и Дания. Целта на кампанията и на срещата е да се..

публикувано на 24.04.24 в 06:59
Елица Йорданова

Елица Йорданова - между Канада и България

В 43 - ти епизод на рубриката "Америка-илюзии и реалности" гост е учителката по музика Елица Йорданова , която живее в Мисисага, един от сателитите на Торонто повече от 30 години, но не е спряла да се връща в България и да създава нови културни мостове между  двете страни. САЩ са единствената страна, с която граничи Канада . Всички други..

публикувано на 22.04.24 в 09:59
Глория Костадинова - Петрова

Глория Костадинова - Петрова: Разказваме вдъхновяващи истории от врачанския край с щипка хумор

Глория Костадинова - Петрова  на 24 години от Враца е гост в  рубриката ни "Горещи сърца" .  От дете тя е  отдадена на книгите, литературата и творческото писане . Участва в ученически конкурси за поезия и пише първия си роман, когато е петнайсетгодишна.  Увлечението и  страстта към литературата са споделени и в семейството ѝ . Със..

публикувано на 22.04.24 в 09:22
Анна Ризова и театралната школа

Анна Ризова в рубриката "Горещи сърца": Уча децата, че трябва първо да обичат себе си!

За нея няма невъзможни неща. Но най- важното за нея е да накара децата, а и възрастните да повярват в силата на изкуството и познанието. Тя е на 30 години, вече е усвоила няколко професии. Завършила е театрално изкуство, докторант е по "Кинознание и телевизия", преподава на студенти в Югозападния университет, работи като експерт "Реклама" в Радио..

обновено на 21.04.24 в 09:30