Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Америка - илюзии и реалности“: Художникът Йордан Иванов и най-големият карнавал в САЩ

2
Снимка: Йордан Иванов

В шестият по ред епизод на рубриката "Америка - илюзии и реалности" разказваме историята на българина Йордан Иванов - художник, който от 20 години е зад океана и който работи за най-големия карнавал в САЩ.

В световен мащаб го нареждат след карнавалите в Бразилия и Венеция, а в Америка е най-големият. Това е карнавалът “Марди Гра” в Ню Орлеънс.

Той винаги е през пролетта - преди Великден и преди Великия пост. От хилядолетия, главно в страните с римо-католическо население, преди да започнат Великденските пости хората се веселили и похапвали обилно мазнинки, сиренце, яйца и всякакви лакомства. Названието “Марди Гра” идва от френски и в превод означава "мазен, дебел вторник". През 1699 г. френски изследователи пристигат в Ню Орлиънс и правят първото малко пиршество, което слага началото, а днес карнавалът е атракция, която се подготвя много време и от много хора. Сред консултантите, проектантите и изпълнителите   на цялото това огромно забавление от 20 години е и художникът Йордан Иванов.

Как се озовахте в кухнята на Карнавала “Марди Гра”?

"Карнавалът е едно невероятно събитие. Мога да кажа, че градът, специално Ню Орлиънс, се увеличава до милион, милион и половина с прииждащите туристи", каза за БНР Йордан Иванов.
Йордан Иванов
Как попаднах на фестивала?

"Ню Орлеънс е разделен от реката Мисисипи. Тя минава през града и огромните студиа, халетата, където се подготвя карнавала, всичко това бяха от другата страна на реката и трябваше да се ползва ферибот или мост. Аз работех какво ли не в началото - все пак по някакъв начин трябва човек да си плаща наемите и да се храни. Когато имах почивка, сядах и реката много ми действаше успокоително, отпускаше ме. Гледах и отсреща халетата и винаги си мечтаех по някакъв начин да стъпя там. Никога няма да забравя първия път, когато отидох там - беше 1999 година. Изглеждаше ми като атракция, която не можех да си позволя - таксата беше 17 долара. Това бяха много пари и си казах на момента: "Не мога да си го позволя!". И както така си ги мечтаех или си ги представях нещата, в един момент се усетих, че съм вътре. Срещнах се със собствениците. През доста неща и тестове, образно казано, трябваше да мина. Трябваше да предложа и мина дълго време, докато мога да стъпя, дето се казва, на най ниското стъпало. Поне да започна едва ли не да бъркам боите. След това нещата главоломно се развиха".

Колко са участниците в това шоу?

"Аз не съм правил статистика. Всяка година се променят, но като участници тези, които отиват на парадите и тези, които се качват на тези платформи, мисля, че може да се каже, че са поне 15 000 човека".

Как избирате темите? Вие ли предлагате или на вас ви предлагат теми?

"Темите се избират от самите клубове. Много от тях са с доста дългогодишни традиции. Има клубове с над 100 години история и обикновено в края на годината те се събират. Избират темата, по която да бъде поредния следващ карнавал и оттам насетне вече влизат в контакт с мен или с други компании в зависимост от проектите и уточняваме. И се започва работа, но работата буквално започва в деня след приключването на предишния карнавал. А концепцията и темата е поне готова с година до две напред".

Как се финансира? Запознат ли сте как се финансира едно подобно събитие?

"Тези клубове, които организират собствените си паради, те си финансират проектите. Тук говорим за изключително солидни суми, които се изразходват. Доколкото знам, тези неща се отчисляват от такси и данъци".

Какви бяха проектите, с които вие участвахте на последния карнавала тази година?

"Аз направих между 92 и 96 проекта платформи на общо четири карнавални клуба. Единият беше посветен изцяло на анимационни герои или телевизионни герои. При другия клуб тема беше посветена на скъпоценни камъни и минерали. И третият беше на фолклорни приказки и легенди, събрани от цял".

Влагали ли сте някога във Вашите проекти нещо българско?

"2008 г. бях предложил нещо, свързано с група "Тангра". Успяхме да направим няколко платформи, но ако трябва да бъдат откровен, не бяха много добре приети от публиката, но от самите клубове бяха изключително горещо приети, тъй като беше нещо по-различно. Но като цяло не съм се опитвал да включвам нещо българско. Може би защото съм малко по-ревностен към качеството и силата на българското. Не бих искал да го американизирам".

Вие участвате със свои проекти още в карнавали във Франция, Швейцария, Бразилия. Осъществявате свои проекти в детски и юношески филми.

"Работя за Юнивърсъл, за филми, но по-скоро повечето са били свързани с детски филми или детско юношески. Работил съм в увеселителните паркове в Дисни и в Юнивърсъл, където примерно са били задавани теми, които са в следствие на някакъв известен филм да речем. За да бъда малко по-конкретен ще кажа, че Юнивърсъл студиата във Флорида миналата година имаше атракции, които бяха посветени на филма "Хари Потър". В него доста неща съм направил и имаше една анимационна детска продукция "Спондж Боб". За нея също доста неща съм направил", каза Йордан Иванов в поредицата “Америка - илюзии и реалности” на предаването “Закуска на тревата”.

Още по темата в звуковия файл.

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45