На награждаването на конкурс за иновации, свързани с железопътния транспорт, стана ясно ,че интересните идеи често са най-простите. Важното е да се сетиш. Два от наградените проекти са свързани и с екологични решения. За тях разказаха за "Рано в неделя" техните изобретатели Ронен Камхи и Орит Реувени.
"На гаровите чакални в Израелима климатици и пиано, но което винаги има пътници които свирят. Проблемът е когато трябва да се излезе на перона за качване на влака. Слънцето е немилостиво през по-голямата част от годината. Дори бетонната козирка се нагрява така, че имаш чувството че си попаднал във фурната на печка.
В Израел гледаме на всеки проблем като на предизвикателство за нов стартъп (иновация). Конкурсът на тукашната дирекция на железопътния транспорт се включих с идея за ...гарово залесяване. Експериментът направехме на една от оживените телавивските гари. По стените вече растат увивни растения. Върху козирката посадихме храсти и ниски дървета. Това не е ново в Израел.
Почти всички жилища, които имат покривни тераси са се превърнали в градини с много зеленина. Има и обществени покривни градини- в един от големите МОЛ-ове на Тел Авив- „Дизингов център“, където всеки може да потърси хладовинка в жегата. Растителността поема топлината и разхлажда около себе си. Прочиства въздуха, а на гарите това е много необходимо.
Започнахме да оглеждаме малки дървета на самия покрив. Проблемите на нашето „гарово залесяване“ са през зимата. Силните ветрове могат да отнесат растенията и дървета да паднат върху железопътната линя и да застрашат движението. Наложи се добре да ги обезопасим, при това без да ограничим достъпа до тях. Няколко от дърветата дават плод и пътуващите могат да си откъснат и да се освежат. Надяваме се хората да започната да се чувстват комфортно и на перона , очаквайки своя влак".
Награда за оригинално решение получи и Орит Реувени за стъкла на вагоните, подобни на очила-хелиоматик:
"Най-неприятното е да ти случи да пътуваш от слънчевата страна на влака през лятото. Най-често първо се запълват местата от сенчестата и се налага, въпреки климатика, да пътуваш огрян от слънце. Дори екрана на телефона се вижда трудно.
Вярно е, че когато влакът направи завой, за малко и това место става сенчесто и от другата старана, но се знае в коя част на влака, при коя посока на движение, ще е сянката. И сега има засенчени стъкла, но те са статични и пътниците не могат да се любуват на пейзажа с истинските му цветове. Те са еднакво засенчени и когато слънцето е щадящо и когато пече немилостиво.
Нашето решение е самите стъкла на влака да се засенчват, когато слънцето е силно и да стават неутрални , ако са на сянка. Първоначално мислеха ,че нашето предложение е много скъпо, но става ясно ,че има израелска технология едни лъчи да се пропускат, а други -задържат . Нашият проект ще намали и нуждата от непрекъсната работа на климатиците.

В Силистра работят за свят без насилие над децата , но пътят към него минава през трудни въпроси и откровени признания. Проучване на Женско сдружение "Екатерина Каравелова“ показва, че три от четири деца не познават добре правата си , а повечето родители не знаят към кого да се обърнат при насилие. Институциите полагат усилия, но липсата на..
"Особеният управител съществува в законодателството вече може би над две години и нищо не пречи, ако управляващото мнозинство е решило да процедира с особен управител , той да бъде назначен и да гарантира непрекъснатостта на доставките на горивата, но ситуацията и това, с което ни занимава управляващото мнозинство от няколко седмици, е основно..
Конференция , посветена на Желю Желев, първия демократично избран президент на България, ще се проведе във Френския културен институт в София на 10 ноември . Френският културен институт организира конференция за президента Желю Желев "Днес се намираме в ситуация, която е доста притеснителна, един притеснителен геополитически контекст -..
"Става дума за това да не може да се мине годишен технически преглед (ГТП), ако има влезли в сила глоби, тоест такива, които са връчени, а и за които собственикът на автомобила, който трябва да мине ГТП, знае и не ги е платил ". Това заяви пред БНР aдвокат Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Не говорим за случаи, в..
"Част от исканията на синдикатите бяха удовлетворени, затова в крайна сметка те седнаха на масата и се превърнаха в едни умерени защитници на бюджета, който бе внесен". Това коментира пред БНР политологът Калоян Велчев : "Част от недоволството към бюджета идва и поради поне два факта, отвъд самите политики, които са заложени вътре. От една страна..
"Сеизмичните събития носят и двата типа усещане - и хоризонтално, и вертикално , тъй като вълната има и двете раздвижвания на земните пластове - и хоризонтално, и вертикално, но за усещането зависи колко близо са хората до епицентъра ". Това каза пред БНР доц. д-р Пламена Райкова от департамент "Сеизмология и сеизмично инженерство" към..
"Параметрите на бюджета за следващата година не ми харесват , както и предполагам на повечето от слушателите". Това заяви пред БНР доц. Григор Сарийски от Института за икономически изследвания на БАН: "Всъщност нямахме много време да се запознаем с параметрите на бюджета. Основният параметър беше времето, което беше предоставено на..
Всеки трети българин изразява готовност да изложи на риск личния си живот, за да защити демокрацията, а всеки пети е готов да се запише като доброволец..
Нас, българите, ни чакат много, много тежки моменти, купуване на коли на лизинг и апартаменти на кредит - ще вием, предупреди в интервю пред..
През 1897 година в центъра на столицата, по проект на швейцарския архитект Хайнрих Майер се издига еднокуполна сграда в стил неокласицизъм и късен..