Мнението е на председателя на Европейската и на Френската СПА асоциация Тиери Дюбоа, който участва в Десетия конгрес на Българската асоциация по балнеология и СПА туризъм. Сред причините за това са невижданите от 30 години насам нива на инфлацията.
В България пазар Израел се очаква сериозно да бъде засегнат след войната в Близкия Изток. СПА курортите у нас са предпочитани от израелските туристи.
Секторът на СПА и здравния туризъм отбелязваше 10% ръст на годишна база преди 2019-а година. Пандемията от коронавирус сериозно го засегна, защото всички заведения в сектора в Европа бяха напълно затворени, отбеляза Тиери Дюбоа.
"Пандемията разстрои силно нашия сектор, на СПА и балнеотуризма. Възстановяването както на местния, така и на международния пазар е много бавно. Точно когато започна раздвижване през 2022 година, Русия обяви война на Украйна, което доведе до рязко повишаване цените на енергията и на инфлацията. Повишиха се експлоатационните разходи и това се отрази на финансовите резултати, които вече бяха влошени от пандемията. Нашите клиенти бяха засегнати и от повишаващите се транспортни разходи и разходите за живот като цяло. Много от тях не ходят в СПА курортите по икономически причини и намаляват като цяло разходите си. Времената са трудни в икономически план, но не трябва да губим надежда и трябва да удвоим усилията си за привличане на нови клиенти."
Пандемията промени начина ни на живот. Хората вече отдават различно-голямо значение на здравния и на СПА туризма. Те се грижат по-добре за себе си, смята Тиери Дюбоа.
"Пандемията засегна много хора, както на психологическо ниво, така и на физическо и тези последствия трябва да бъдат лекувани. Балнеолечението е идеално да поеме грижите за хората, които нямат нужда от болничен престой. Във все повече европейски държави, балнео курортните с помощта на техните специалисти съставят програми, които да обхванат грижите за хората, засегнати от ковид."
Запитан кога секторът ще възстанови нивата си от преди пандемията, Дюбоа коментира:
"Желанието на всички е секторът да се възстанови колкото може по-скоро. Във Франция се правят много статистически проучвания, за съжаление, в други европейски страни не е така. Мога да отбележа, че през 2020 година имахме 60% спад на сектора спрямо предходната. През 2021-ва година спадът е 43 на сто, а през 2022-ра година той е 24%. Прогнозата за 2023 година като краен резултат е, че спадът ще е 15% спрямо 2019-а година.
Това показва, че има подобрение и прогнозите са, че след около 3 – 4 години ще възстановим нивото на пазара от преди пандемията и дори ще го надминем. От нас зависи да работим и да се адаптираме към пазара. Аз съм уверен в бъдещето, защото хората имат необходимост от възстановяване. Нашите усилия са насочени към спечелването на нови клиенти за сектора като разработим и предложим нови програми, но с по-кратък срок на лечение заради икономическата ситуация."
Какви мерки прилага Франция за насърчаването на белнологията и спа туризма?
"Трябва да подчертая, че във Франция балнеолечението се покрива изцяло от здравната каса и в момента лечението и продължителността на програмите и на престоя е три седмици. Във Франция балнеолечението се поема от Министерство на здравеопазването. От друга страна ние не можем да се възползваме от рекламата на програми за здравеопазване, тъй като държавата няма право да рекламира такъв продукт. Има и програми за по-кратък престой, чиято идея е уелнес, или физическо, психическо и емоционално здраве, които не се поемат от Министерство на здравеопазването. Този вид дейност се възползва от рекламата, провеждана от организация, която е под шапката на Министерството на туризма."
В каква посока се развиват европейските СПА дестинации?
"Работата ни трябва да върви в две насоки – от една страна трябва да имаме по-добро покритие от страна на здравните каси на отделните държави по отношение на балнеолечението. Но също така не по-малко важно е да развием превенцията, за да може населението на Европа да остарява по-дълго и в добро здраве и да не страда от различни увреждания или заболявания.
От друга страна, знаете, във всички страни начинът на живот е изключително стресиращ и все по-често сред хората в активна възраст се наблюдава синдром на професионалното прегаряне. И именно в тази област балнеолечението може да има голяма полза. Работата именно на специалистите по балнеолечение и на всички заети в този сектор е да бъдат обхванати повече хора от нашите услуги и нашите грижи."
След като България възприе европейските стандарти за своите медикъл и СПА центрове, каква трябва да е следващата стъпка?
"Следващите стъпки са не само развитие на вътрешния пазар, но и развитие на европейския и на международния пазар, може би повече внимание към съседните на България страни. Напълно съм уверен, че българският балнео и СПА туризъм има много добро бъдеще."
Как България стои на картата на европейските СПА дестинации?
"На туризма и СПА туризма в България се гледа като на много евтина дестинация. България привлича клиенти с доста по-ниски финансови възможности, отколкото други държави, където този вид туризъм е по-скъп. Но това, което искам да ви кажа - това е вече петото ми посещение в България от 2016 година насам, личните ми впечатления са, че има много нови красиви хотели с 4, а някои дори с 5 звезди, които разполагат с много модерно оборудване и съоръжения и би трябвало да насочат усилията си към привличане на по-платежоспособни туристи."
Как България може да излезе от имиджа си на евтина дестинация? И само проблем на имидж ли е или и на самото предлагане?
"Важно е да се знае, че балнео и СПА туризмът не е нещо отделно само по себе си. Всичко трябва да се вземе под внимание – както хотелите, съоръженията, оборудването, обслужването, така и инфраструктурата, транспортните коридори и средства - независимо дали става дума за пътища или самолетни полети. Всичко трябва да се развива едновременно, защото това е една пакетна услуга, част от едно цяло."
Европейската СПА асоциация е браншова организация, която обединява 20 европейски държави. Общата цел на организацията е да подпомага развитието на СПА туризма и балнеологията в Европа и да се погрижи природните богатства, основани на минералната вода, релефа и климата, да бъдат на разположение на възможно най-голям брой хора. Организацията подкрепя СПА и медицинския туризъм, както и профилактиката чрез използване на природни лекарства, рехабилитация и възпитание в здравословен начин на живот.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..