Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дамир Шагол: Най-ужасното във всяка война е човешкото страдание

Няма дилема между документалното във фотографията и отправянето на послание, смята босненският фотожурналист

| Интервю
Дамир Шагол
Снимка: Ирина Недева

"Да заснемеш един кадър или да насочиш оръжие към някого – тази дискусия започва още през 70-те години, когато Сюзън Зонтаг упреква фотожурналистите, които пътуват в Третия свят, насочват обективите си и се прибират с т.нар. трофей, като глава на лъв, която да закачат впоследствие и да покажат. Тази прилика е главно техническа. Всички насочваме нашите оръжия – дали е камера, на която натискаме копчето, или спусък на оръжие."

Това казва в интервю за БНР босненският фотограф Дамир Шагол, фотожурналист с над 25 години практика на терен. Неговият обектив е заснел събития в Босна, Чечня, Афганистан, Мианмар, Ливан, Израел и Палестина.

Дамир Шагол е роден и израснал в Сараево, учил е електроенергетика в Москва. Във фотожурналистиката се потапя след войната в Босна. По време на обсадата на Сараево е войник и 4 години е бил от другата страна на камерата - обект на заснемане.

"Бивайки обект в нечия друга фотография, виждайки после тези снимки след публикуването им, това може би ме е подтикнало да мисля върху нещата, които изпитвам като жертва или участник във война и какво е запечатано върху снимките, които гледаме. Това може би ми е помогнало по-късно в моята кариера, когато съм отразявал конфликти. Да се фокусирам върху неща, които наглед не са толкова очевидни."

Снимките от различните зони на конфликт са различни, отбелязва босненският фотожурналист.

"Те биха могли да бъдат заснети сред студения пейзаж на Украйна или в тропическия климат на Мианмар – неизменно обаче най-ужасното във всяка война е човешкото страдание. Образът на мъртво дете или на родител, който държи мъртвото си дете – няма география, климат или цвят на кожата, които могат да повлияят фундаментално на този ужас."

Няма дилема между документалното във фотографията и отправянето на послание чрез нея, смята Дамир Шагол, който се стреми да остави на зрителя поле за размишление върху видяното.

Поли Захариева и Дамир Шагол  Снимка: Ирина Недева

Шагол е изнесъл лекция във Фотофабрика.

Кинофабрика е част от Фотофабрика вече 9 години, запознава българската публика със световноизвестни имена от фотографията и представя документално кино, което разказва за живота на фотографите, обяснява Поли Захариева в предаването "Хоризонт до обед".

"Във Фотофабрика използваме изображенията и снимките, за да променяме света, в който живеем и да бъдем по-чувствителни към това, което се случва около нас. Колкото и често да гледаме снимки от войните, се притъпяват нашите усещания. Искахме да поканим някой, който да разкаже от първо лице."

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

Превод в ефир: Поли Захариева

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Тодор Стефанов

Джаз музикантът Тодор Стефанов: Реалността в България извиква чувство на тъга

В "Нощен Хоризонт" ви срещаме с изявения български джаз музикант Тодор Стефанов . Той е завършил Кралската консерватория в Брюксел - специалност "Поп и джаз музика". От 23 години гради музикална кариера в Белгия - свири в клубове, участва в джаз фестивали, композира и преподава музика в British School в Брюксел. "За тези, които..

публикувано на 03.11.25 в 12:10
Жулиета Нелова

Жулиета, която се шегува с трудностите и проплаква с книгите

В рубриката „Горещи сърца“ гостува Жулиета Нелова, която се шегува с трудностите и проплаква с книгите. Някога журналист, сега тя е помощник-частен съдебен изпълнител. Обрати бележат професионалния и житейския път на 60-годишната жена. Тя започва да работи като журналист в местен вестник във Враца в началото на 90-те години. Идва в родния град на..

публикувано на 02.11.25 в 06:05
Карстен Хен

Карстен Хен пред БНР: Четем, за да усетим връзката, която ни липсва в реалността

Немският писател Карстен Хен се завърна у нас с книгата "Златната пишеща машина" . История, насочена към по-малките читатели, в която те ще открият любовта към книгите и историите, скрити в тях. Карстен ме посреща онлайн, настанил се удобно в дома си в Кьолн. Разказва за първите си стъпки към детско – юношеският роман. "Ако имаш деца и си..

публикувано на 27.10.25 в 22:15

Ина Николова: Изкуството помага на децата да израстват като пълноценни и щастливи хора

Животът на Ина Николова е сбъдната мечта. От дете тя мечтае да бъде учител по пиано и целият ѝ професионален и творчески път преминава като музикален педагог. Тя е на 62 години и отскоро е пенсионерка. До последно работи във врачанското училище „Отец Паисий“, което е с насоченост към изкуствата. Там преподава пиано и е корепетитор на средношколския..

публикувано на 26.10.25 в 04:36
Кристияна Стефанова

Кристияна Стефанова: Изгряваш като звезда, задавайки най-обикновен въпрос

На този етап не бих приела политически оферти . Партийното обвързване може да навреди на развитието в журналистическата професия. Това каза пред БНР журналистът Кристияна Стефанова от подкаста "ИнтервюТО" на Ивелин Николов и сайта "Вестоносец". Тя е бивш репортер на телевизия "Евроком". Изслушване на директора "Връзки с обществеността" на..

публикувано на 25.10.25 в 12:48
Силви Вартан

Силви Вартан ще получи специална награда на кино-литературния фестивал "Синелибри"

Награждаването на победителите в кино-литературния фестивал "Синелибри" започва в 19.00 часа в зала 1 на НДК. Певицата с български корени Силви Вартан ще получи специална награда, а самата тя ще връчи приз на полската режисьорка Агнешка Холанд.  Вартан се срещна днес с българските медии и каза, че целият ѝ живот е един парадокс и нейната..

публикувано на 24.10.25 в 18:17
Анете Биерфелд

Анете Биерфелт пред БНР: Всеки един от нас е пътуващо кино

Следващата история, за която ще говорим започва в Буенос Айрес . На прага на манастир се появява малката Фабиола, оставена в кутия за обувки. Годините минават, а младата жена развива интерес към обувките и страст към танците. Докато не се появява дъщеря ѝ Кармелита. Двете поемат на пътешествие, което ги отвежда при нетипичното население..

публикувано на 21.10.25 в 09:57