Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дамир Шагол: Най-ужасното във всяка война е човешкото страдание

Няма дилема между документалното във фотографията и отправянето на послание, смята босненският фотожурналист

| Интервю
Дамир Шагол
Снимка: Ирина Недева

"Да заснемеш един кадър или да насочиш оръжие към някого – тази дискусия започва още през 70-те години, когато Сюзън Зонтаг упреква фотожурналистите, които пътуват в Третия свят, насочват обективите си и се прибират с т.нар. трофей, като глава на лъв, която да закачат впоследствие и да покажат. Тази прилика е главно техническа. Всички насочваме нашите оръжия – дали е камера, на която натискаме копчето, или спусък на оръжие."

Това казва в интервю за БНР босненският фотограф Дамир Шагол, фотожурналист с над 25 години практика на терен. Неговият обектив е заснел събития в Босна, Чечня, Афганистан, Мианмар, Ливан, Израел и Палестина.

Дамир Шагол е роден и израснал в Сараево, учил е електроенергетика в Москва. Във фотожурналистиката се потапя след войната в Босна. По време на обсадата на Сараево е войник и 4 години е бил от другата страна на камерата - обект на заснемане.

"Бивайки обект в нечия друга фотография, виждайки после тези снимки след публикуването им, това може би ме е подтикнало да мисля върху нещата, които изпитвам като жертва или участник във война и какво е запечатано върху снимките, които гледаме. Това може би ми е помогнало по-късно в моята кариера, когато съм отразявал конфликти. Да се фокусирам върху неща, които наглед не са толкова очевидни."

Снимките от различните зони на конфликт са различни, отбелязва босненският фотожурналист.

"Те биха могли да бъдат заснети сред студения пейзаж на Украйна или в тропическия климат на Мианмар – неизменно обаче най-ужасното във всяка война е човешкото страдание. Образът на мъртво дете или на родител, който държи мъртвото си дете – няма география, климат или цвят на кожата, които могат да повлияят фундаментално на този ужас."

Няма дилема между документалното във фотографията и отправянето на послание чрез нея, смята Дамир Шагол, който се стреми да остави на зрителя поле за размишление върху видяното.

Поли Захариева и Дамир Шагол  Снимка: Ирина Недева

Шагол е изнесъл лекция във Фотофабрика.

Кинофабрика е част от Фотофабрика вече 9 години, запознава българската публика със световноизвестни имена от фотографията и представя документално кино, което разказва за живота на фотографите, обяснява Поли Захариева в предаването "Хоризонт до обед".

"Във Фотофабрика използваме изображенията и снимките, за да променяме света, в който живеем и да бъдем по-чувствителни към това, което се случва около нас. Колкото и често да гледаме снимки от войните, се притъпяват нашите усещания. Искахме да поканим някой, който да разкаже от първо лице."

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

Превод в ефир: Поли Захариева

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Проф. Ангел Петърчев е удостоен с престижната награда

Проф. Петърчев: Две вериги се активират при влюбване - за възнаграждение и за удоволствие

Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано –  какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..

публикувано на 18.02.25 в 16:46

Калина Канева: Човек не трябва да се озлобява. Важното е да виждаш доброто

Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..

публикувано на 16.02.25 в 05:34

Ангел Милчев е един от малкото останали тъкачи в Северозапада

В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката.  И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан.  Ангел Милчев е един от малкото..

обновено на 16.02.25 в 05:12
Александър Симеонов

Учителят музикант Александър Симеонов: Децата ме научиха на търпение, а те много ме обичат!

Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..

публикувано на 09.02.25 в 06:00
Зорница Иларионова

Зорница Иларионова: Да носиш удоволствие на публиката - това е моето вдъхновение

Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..

публикувано на 03.02.25 в 10:48
Слава Рачева

Слава Рачева: Гледайте си децата, обичайте ги, обръщайте им повече внимание

Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...

публикувано на 02.02.25 в 07:08