Тази горчива равносметка прави Митко Александров, млад мъж в инвалидна количка.
Митко мечтае София да бъде достъпен град подобно на други големи градове по света, където е бил.
Митко е програмист. Според него Санкт Петербург е най-достъпният град за хора с увреждания от местата, които е посетил. Там може дори да си поръча специализирано такси за хора с инвалидни колички. Друг град, който може да се счита за пример според него е Белград.
Репортер на БНР съпровожда Митко Александров в една негова обиколка из софийските улици.
В столичния район "Изгрев" Митко е открил начин как да стига до близката метростанция, но по думите му, това става с цената на нарушения.
Дори някъде да вижда асансьор, той не може физически да го достигне, ако няма скосени тротоари.
"Само от тази страна е скосено. Отсреща нищо не е направено, макар и след ремонт скоро. Аз трябва да наруша, за да мина директно по пътя. Вече два-три пъти едва не са ме блъснали", разказва мъжът, докато наоколо се чуват клаксони.
"Аз се мушкам между колите. Това е положението. Трябва да мина. Този тротоар ще го качим, но там вече не можем да слезем. Минаваме по пътното платно. Няма зебра. Нерегламентирано пресичане."
"Едно време нямах никакъв шанс да изляза, защото нищо не беше направено. Сега горе-долу мога да се движа по някои от улиците. Дори съм си изградил маршрут как мога да изляза от моя квартал", прави съпоставка младият мъж в инвалидна количка.
"Последните десетина години центърът вече е по-добре направен за колички. Има 3-4 улици, които ги минавам спокойно. Но са само 3-4."
Митко отбелязва, че има места, където "с обикновена количка хора се преобръщат" и е необходима по-специализирана, за да се преодолеят някои препятствия. Мъжът признава, че има места, където е падал.
"Виждате как са направени плочките – стъпалообразно. Почти всичките магазини и заведения тук имат едно стъпало, две стъпала, пет стъпала. За мен са достъпни не повече от 5% от обектите."
Изпитанията на Митко обаче не спират до придвижването му в града. Опитът му да отиде например до Пловдив е неуспешен. Опитва да се придвижи както с влак, така и с автобус.
"Звъннах на няколко транспортни фирми. Те много се учудиха – как ще пътува въобще човек с инвалидна количка. Казаха – търсете си специализиран транспорт. Казаха – автобус не става", споделя той и напомня, че по закон всички следва да имат равни права на придвижване.
За да се качи на автобус в градския транспорт, Митко разчита на "настроението на шофьора", който трябва да му помогне да се качи по специална рампа.
"Понеже те гонят график, ми казват – човек, няма време. Затваря ми вратата и следващият. Повечето от тези рампи не са прочиствани и дори да иска, не може да я отвори – тя се заклещва. Хората идват при мен да ми помогнат. Така се оправям. Когато пътувам с метро, звъня на всяка станция да проверявам работи ли асансьорът. Много пъти ми се е случвало дори да викам Гражданската (защита – бел. ред.) да ме вади, защото няма асансьор."
На перона в метрото той също се нуждае от помощ и обичайно моли някой мъж да му асистира да се качи, заради разстоянието между перона и вагона.
Колкото сме повече, толкова повече ще свикват с нас, казва Митко, който се радва, че е изкарал и приятели в неговото положение навън.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.
От Балчик ви срещаме със забележителен човек, с когото да водиш разговор е като да вдишваш дълбоко планинския въздух или пък да се носиш свободно по повърхността на водата. Това е Стефан Цанев, дни след като писателят, поет и драматург навърши своите 89 години. Стиховете му са преведени на всички езици, постановките му са представяни на сцената на..
Мирослав Михайлов е млад предприемач . Работи в сферата на туризма и пише докторантура по регионално развитие в Университета за национално и световно стопанство в София. Как започна да развиваш бизнес в Северна Гърция. Каква е твоята връзка с южната ни съседка? "Калиспера, много благодаря за поканата и за това предизвикателство...
Повече бебета се родиха от началото на годината в столичната АГ болница „Шейново“, в сравнение с миналата година. Столичната община е отпуснала средства за нова апаратура на болницата. Купени са две операционни маси от висок клас, удобни за работа на лекарите и за пациентите, разказа директорът д-р Румен Велев. Изцяло променят начина на водене..
Десетки деца със специални потребности и техните родители ще спортуват, ще общуват и ще се забавляват в спортната база на Националната спортна академия в Несебър през следващите седем дни. Всички те ще участват в летен лагер, който се организира за четвърти път от столичните спортни клубове „БГ спорт за всички“ и „СОП Спорт Самбо за развитие“...
Село Сомовит се намира в община Гулянци, област Плевен. То е единственото населено място, до което може да се стигне по вода, защото се намира на река Дунав. В празничния за селото 30 август, смелчаци отново преплуваха Дунав, състоя се и състезанието за най-малките риболовци. 15-годишната Ива-Мария, ученичка от Плевен и тази година..
Егейско море е все по-предпочитано място от българите не само за туризъм и лятна почивка, но и за развиване на бизнес. Крайморското селище Неа Перамос, разположено на 20 километра от град Кавала, е едно от онези спокойни и красиви места, което вече се превърна в предпочитано място отдих за много българи. Сънародничката ни Ваня Гергова е..
В Пазарджишката галерия "Георги Машев“ предстои представянето на изложбата на художника Константин Анастасов "Дневник от морето“ . Това е 17-тото издание на поредицата морски сюжети , които традиционно Константин Анастасов представя на своята публика. Тази година изложбата е със заглавие "Синьо“ . Според художника името не е избрано случайно, тъй..
Нямам никакво намерение да подавам оставка, защото няма никакво основание. Това заяви пред БНР Атанас Зафиров, вицепремиер и председател на БСП, след..
Ландшафтният дизайн е симбиоза между ландшафтната архитектура, социалните потребности, геоложката структура, климатичните условия и нуждите на..
От 7 септември започват да глобяват пешеходци, които говорят по мобилен телефон на пешеходна пътека . За подобно нарушение ще плащаме по 100 лева..