На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия автобус успя да излезе от пътното платно в зелената площ и инцидентът се размина само със страничен удар, счупени стъкла и две леко ранени деца.
Румънският тираджия е платил глобата си и е напуснал страната. Това е поредният инцидент с чуждестранен водач на камион и поражда поредица от въпроси защо чуждестранните шофьори на камиони се чувстват безнаказани по българските пътища.
Има "вратички" в Закона за движение по пътищата и не малко адвокатски прийоми, които тираджиите знаят прекрасно, коментира за БНР Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново.
Един от абсурдите е нуждата от лицензиран преводач, за да бъде връчен актът и наказателното постановление на нарушителя, а изискването за електронни фишове за превишената скорост, което е основното нарушение на чуждестранните водачи на камиони по българските пътища, не рядко прави глобите несъбираеми, особено, ако камионите са с регистрация извън Европейския съюз като например Турция и Украйна.
Не малка част от пътните полицаи във Великотърновска област знаят перфектен английски език, но това се оказва недостатъчно, за да бъде санкциониран чуждестранен водач за пътно нарушение. А нарушенията са ежедневие, особено през Прохода на Републиката и пътя за Русе. Законът иска лицензиран преводач, а такива на щат няма в Пътна полиция. Чуждестранен тираджия не се глобява лесно и бързо, споделя Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново:
"Когато спрем чужденец, трябва да му осигурим преводач. Трябва да се сключи договор с преводача. Трябва да е лицензиран преводач. Имам колеги, които наистина говорят превъзходно английски език, но искат да е лицензиран преводач. Преводачите не са длъжни да стоят при нас. Идва, превежда му акта, превежда му наказателното постановление и му обяснява".
Какво се прави, когато се спре чуждестранен шофьор нарушител?
"Съставяме му акта, смъкваме го от пътя, където сме го спрели. Водят го в КАТ. Издаваме наказателното постановление на момента и той си заплаща с кредитна или дебитна карта. За да свършим тази работа, махаме един екип от I-5 (пътя Русе – Велико Търново) или от II-55 (Прохода на Републиката) в рамките на около два часа".
Радостин Върбанов казва, че близо 90 на сто от спрените за нарушения чуждестранни тираджии по републиканската пътна мрежа във Великотърновска област си плащат актовете в КАТ. Основният проблем е с украинските шофьори, които винаги казват, че нямат пари в брой, нямат кредитна или дебитна карта, с която да платят, и ги пускат, а документът за нарушението трябва да се изпраща зад граница.
Превишената скорост е основното нарушение на тираджиите, но законът си има „вратички“ и тираджиите ги знаят:
"За превишена скорост снимаме. Изготвя се документация и се изпраща в държавата, от където е автомобилът. За превишена скорост не спираме. Превишената скорост се регистрира с автоматични технически средства. Част от тези глоби „потъват“ неплатени. Една част от тях, които са в Европейския съюз, се плащат, макар че сега румънците ги научиха да играят „циркове“, че някой друг е карал, че не е бил собственикът. Там са си адвокатски трикове".
Честа практика е нарушителите да представят копия на чужди лични карти:
"Имаме образувани доста досъдебни производства за подаване на невярна информация в декларациите по чл. 189. Имате шофьорска книжка на турския гражданин Ахмед Ахмед от Измир и декларирате преснета шофьорска книжка на Ахмед Ахмед и я носите в Пътна полиция. Ние извършваме проверка на Граничен контрол и се оказва, че Ахмед Ахмед не е влизал от две години в България и в момента на нарушението не е бил в България. Изготвяме документи до прокуратурата за образуване на досъдебно производство".
А дали нарушителят, представил се за Ахмед Ахмед, къде и дали ще бъде намерен, за да понесе последствията, са други въпроси.
Чуждата самоличност е прекрасно прикритие за нарушителите, особено с превишена скорост, разказва началникът на Пътната полиция във Велико Търново Радостин Върбанов с конкретен пример:
"Изведнъж се оказва, че женица 48-и набор от Мало Конаре кара скъп автомобил със 167 км/ч. Това е цялата работа, която държавата позволява да може все още да има. Има слабости в цялата система. Не можем да ги спираме за превишена скорост, всичко е в електронни фишове".
Крайно време е властта да започне да работи по въпроса за къмпинг туризма в България, като предприеме стъпки към регулиране. Този призив отправи в интервю за БНР Йордан Ибришимов от Българското кемпер общество. Нарушенията е хубаво да се следят и превантират, технологиите са въпрос на избор , каза той във връзка с намеренията до се..
Националната инициатива "Капачки за бъдеще" представи нова платформа в подкрепа на дарителството и доброволчеството. Успоредно с традиционната си дейност - събирането на пластмасови капачки за детска медицинска апаратури и линейки, доброволците на фондацията популяризират и новата кампания, с която разширяват дейността си - "Човеци за бъдеще"...
До 2030 г. Европейската комисия цели поне 80% от възрастните граждани на Европейския съюз да притежават основни дигитални умения. Идеята е да се насърчи процеса на дигитална трансформация на бизнеса, на институциите и на икономиката. Ускоряването на процеса ще доведе до по-висока производителност и ефективност на работата. И за да не ви звучи..
В навечерието на Деня на храбростта и празника на Българската армия - 6 май, Пето бригадно командване в Плевен организира празник за жителите на града. Пред Военния клуб интерес предизвика изложението на въоръжение и бойна техника на Българската армия. Полковник Иван Вълев, командир на Пето бригадно командване обясни: "Втора..
Академията за изучаване на иврит съобщи на бившия израелски заложник Ярден Бибас, че променя името на вид оранжева пеперуда от "Кетмит Йерусалим" на "Кетмит Ариел" в чест на четиригодишния му син Ариел, който беше отвлечен от "Хамас" и убит в Газа. Двете братчета Квир и Ариел станаха символи на борбата за освобождаване на заложниците след..
Дали матурите са реалистичен критерий за оценяване на знанията и уменията на учениците? В дискусията "Матури 2025 – мисията (не)възможна" експерти коментираха проблематичните аспекти на външното оценяване след 7 клас. "Много родители и семейства от много рано планират обучението на децата си спрямо резултатите от външното оценяване. Виждаме..
4400 са акушерките у нас в момента. На 100 000 души се падат 68 акушерки. В ЕС този показател е почти наполовина по-нисък. 48-49 години е средната възраст на практикуващите акушерската професия. В отделни региони обаче тя е много по-висока. Заплатата не е най-важният проблем. Младите момичета, които тепърва трябва да избират..
Две момичета на 14 години са пострадали леко при инцидент с електрическа тротинетка в София. Произшествието е станало снощи около 19 часа...
Търся мнозинства на базата на добре обмислени идеи. Това обясни пред БНР Васил Терзиев, кмет на София. Той коментира тази за създаване на..
Не бих си позволил да коментирам това, което знам или не знам за изтребителя Ф-16. Всичко трябва да се случва по съответния ред. Нека на заседанието..