До 2019 г. София да се сдобие с около 150-200 км велоалеи – това планира Столична община. Но дали този проект е осъществим в условията на съществуващата градска среда? Кои са слабите звена в сегашната велосипедна инфраструктура? Как да се стимулират гражданите да ползват велосипед? По тези въпроси търсим мнението на арх. Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция“:
На първо място, на сегашната инфраструктура й липсва поддръжка. Тя почти отсъства от кръстовищата, а всъщност те са едно от най-опасните места за велосипедистите и там те имат най-силна нужда от защита и яснота откъде минават – категорична е арх. Петрова. Когато от велоалея тръгне начинаещ велосипедист и стигне до кръстовище бeз инфраструктура, той се оказва в рисково положение. Другото слабо място са тесните велоалеи.
За щастие от октомври месец миналата година Министерство на регионалното развитие и благоустройството предвижда в нормативните си актове по-широки велосипедни пътища.
Според измененията, ще има зони за споделено пешеходно, велосипедно и автомобилно движение, както и на обществения транспорт за превоз на пътници. В тези зони не се допуска преминаване със скорост по-висока от 30 km/h. Навсякъде, където е възможно, велосипедните трасета ще се осигуряват като самостоятелни велосипедни алеи, отделени от автомобилното движение. Самостоятелни велосипедни алеи се проектират и на местата, където велосипедните трасета не съвпадат с направлението на уличната мрежа, като при паркове и градини.
От „Велоеволюция“ препоръчват обособяване на пешеходни зони с частична забрана за каране на велосипеди, както е в много западноевропейски градове.
„В жилищните зони, налагането на успокоен трафик с ограничение от 30 км/ч ще благоприятства безопасността на пешеходците най-вече“, смятат от неправителствената организация.
Според последните данни, които са от 2010 г., велосипедистите са около 1% от всички участници в движението. Целта, която си е поставила Столична община, е този процент до 2019 г. да се увеличи поне три пъти. Реалистични ли са подобни очаквания?
Това е един голям скок, който изисква стабилна политика – отговаря арх. Петрова. – Освен качествена инфраструктура, трябва да се обмислят и други мерки, с които да се стимулират деца и възрастни да ходят на училище и работа с колело, да се насърчат пътуванията на кратки разстояния с велосипед. Множество неинфраструктурни мерки могат да спомогнат значително да се увеличи този процент, но на първо място според мен е посланието, което отправя Столична община към гражданите. Качественото изпълнение на тротоарните скосявания, удобни кръстовища – всичко това е послание, че велосипедистите са желани в града.
В понеделник ще бъде предимно слънчево. Северозападният вятър ще отслабне до умерен и постепенно ще се ориентира от юг. Максималните температури ще бъдат между 19° и 24°, в София – около 20°. Над планините ще бъде предимно слънчево, но ветровито...
Все повече браншови организации в земеделието обявяват протестна готовност по повод неизплатените средства по т.нар. украинска помощ, предназначена да компенсира икономическите загуби заради войната. Към декларациите на зърнопроизводителите,..
Патриарх Даниил откри шестата благотворителна кампания “Деца рисуват за деца”, която се провежда в помощ на детското отделение “Уши, нос и гърло” в болница “Царица Йоанна – ИСУЛ”. Тя е организирана от Културно-просветния отдел при Светия Синод на..
“ Вие имате нелеката, но и изключително благородна мисия да създавате знаещи, способни и отговорни личности, но най-вече добри и честни хора, достойни..
Фасадите на над 30 емблематични сгради в цялата страна ще бъдат осветени в зелено тези вечер по повод Европейския ден на донорството и трансплантацията..
Увеличение на броя на туристите с 20-25% през предстоящия зимен сезон прогнозират туроператорите. Те обаче уточняват, че хората, които ще се възползват..