Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Форум в Португалия обсъжда иновативните методи на преподаване в неделните ни училища зад граница

Лисабонски университет, 14-16 март 2024 г.

Снимка: Българско училище в Оксфорд „Слово"

Как изкуственият интелект може да се превърне в асистент на преподавателите по история и по какъв начин иновациите могат да направят изучаването на българска история и география вълнуващо пътуване във времето и пространството за българчетата зад граница, както и защо е важно да се укрепват контактите с българските обществени медии за каузата на нашите неделни училища по света - на тези и други въпроси ще се опита да отговори тематичен форум в Лисабон от 14 до 16 март т.г., организиран от Министерството на образованието и науката, Португалско-българската асоциация "Св. Св. Кирил и Методий” и едноименното българско неделно училище в Лисабон, в партньорство с Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ), Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" и Лисабонския университет, който е домакин на проявата. 

До момента във форума "Иновативни методи и материали за преподаване на история и география на България в българските училища в чужбина" са се регистрирали 60 участници от 15 държави. Патрон е вицепрезидентът Илияна Йотова, която също се очаква да вземе участие в събитието.

И ако досега усилията и на МОН, и на неделните ни училища бяха насочени предимно към преподаването на български език в чуждоезикова среда, сега фокусът се премества към историята и географията – другите две задължителни дисциплини за българските училища зад граница.  В интервю за Радио България доц. д-р Адриана Любенова, преподавател в Пловдивския университет и член на УС на АБУЧ казва, че проблемите с изучаването на двете дисциплини не са лесни за решаване.

Адриана Любенова

"Според анкета, която провеждаме в момента, се оказва, че над 64% от децата, които се обучават в българските училища в чужбина, вече са родени зад граница. За тях България е място, което те изучават в училище или посещават лятото за няколко дни. Един от примерите, които аз давам, е от Кипър. Когато гостувах  на българското училище в Пафос, помолих децата от първи клас да нарисува тяхната представа за България. Едно от децата нарисува блок с балкон. Защото в Кипър живеели в къща, а в България баба и дядо живеели в блок и било много високо. Това беше неговата представа за България. Затова решихме да направим този форум, защото наистина има огромна нужда."

Милена Димитрова

Лекционната част на форума в Лисабон ще е с изцяло практическа насоченост. Така например, д-р Валентина Александрова от училище "Иван Станчов" в Лондон ще покаже помагала по история, които самата тя е създала и внедрила, председателят на Обществения съвет на БНР Милена Димитрова ще говори за ролята на българските обществени медии в отстояване на каузата на българските неделни училища, а Борис Михайлов – докторант в ПУ "Паисий Хилендарски" ще представи българския изкуствения интелект BgGPT и възможностите за асистирано преподаване на История на България. Как, всъщност, изкуственият интелект може да се притече на помощ на учителите по българска история в чужбина?


"Изкуственият интелект е по-скоро инструмент, който може да бъде използван от учителя, за да създава различни интерактивни материали, които да са интересни на децата. С негова помощ могат да се създават интерактивни карти, да се прави добавена реалност и всичко друго, което би "съживило" историята и географията за децата. Много трудно се преподава, когато нямат и междупредметната връзка, която в България част от децата имат. Защото когато обясняваш едно литературно произведение, детето няма представа къде се е случило действието, защо се е случило в контекста на историята и какъв е бил битът на времето. Има прекрасни възможности за създаване на различни визуални материали и тестове, които улесняват преподавателя. Може бързо да създаде интерактивен тест, който да пусне на децата и много бързо да провери какво от изнесения урок те са усвоили. Самият Борис Михайлов има разработени много ресурси, които винаги предоставя напълно безвъзмездно на българските учители в чужбина. Той е участвал и в някои от обученията, които Пловдивският университет прави по програмата "Роден език и култура зад граница" за усвояване на дигитални компетентности от учителите в българските неделни училища."


Тези и други иновативни методи за усвояване на знания и за преподаване по история и география ще бъдат представени и обсъдени на форума в Лисабон идната седмица.

А какви са предизвикателствата пред българското образование зад граница и как те могат да бъдат преодолени, ще ви разкажем в продължението на разговора с доц. д-р Адриана Любенова, скоро по Радио България 

Автор: Красимир Мартинов

Снимки: Българско училище в Оксфорд „Слово", БТА- архив, личен архив, доц. д-р Адриана Любенова, Здравко Петров


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

"На мегдана на другата България" отново ще се извие кръшно хоро – този път в Палма де Майорка

Български фолклорни състави от 17 европейски държави пътуват към Палма де Майорка, за да се хванат на общо хоро. "С нетърпение очакваме да пристигнем, да се срещнем със стари колеги и приятели, както и да намерим нови приятели" – пишат сънародници..

публикувано на 10.05.24 в 15:50
Снимка: БНУ „Св.св. Кирил и Методий“ - Атина

20 години Българско неделно училище "Св. Св. Кирил и Методий" в Атина

„Когато има общи цели и желание за разбиране, българската общност в Атина доказва, че е част от многообразното европейско семейство с неповторим език, култура и традиции“ – с тези думи на равносметка във фейсбук започна 2024 година за..

публикувано на 10.05.24 в 11:45

Президентът се срещна с представители на българите в Косово

България отдава голямо значение на активните контакти с българската общност в Косово, заяви държавният глава Румен Радев. Той прие представители на Дружеството за развитие и интеграция на българската общност в Република Косово "Дрибок", съобщи..

публикувано на 10.05.24 в 08:37