Темата за качеството в предучилищното и училищното образование е ключова за България, но към Закона за предучилищно и училищно образование няма разработен стандарт за качество. Създаването му е задача на Министерството на науката и образованието, която би трябвало да бъде реализирана в най-скоро време. Междувременно, с подкрепата на ЕК и партньорски организации, преди 2 години ведомството стартира процес за изработване на Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст от 0 години до постъпване в училище. Тя е базирана на европейските стандарти. "Рамката беше създадена и пилотирана, но не беше въведена като част от нормативната уредба, тъй като липсваше система за оценка на качеството. Затова МОН инициира втора фаза и Европейската комисия възложи на УНИЦЕФ да е изпълнител на проект в рамките на две години. Той е насочен към повишаване на качеството на образованието и грижата в ранна детска възраст чрез засилване на управлението, мониторинга и оценката" – пояснява Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ–България:
"Към момента в България нямаме единни междусекторни стандарти, които да гарантират качеството на грижата и обучението за деца. Целта е до юни 2026 г. да създадем концепция за цялостна система за управление и оценка на качеството в детска възраст, която правителството след това да приеме. Предизвикателствата в България са, че имаме разделена, или както казваме – споделена система на ранното образование и грижа. Яслите са под управление на Министерството на здравеопазването, докато детските градини и яслените групи към тях, са под управлението на МОН. Министерство на труда и социалната политика също е част от проекта.
Важно е трите министерства да се съгласят около целите и разбирането какво трябва да развиваме у детето в тази възраст, така че то да постига успех и положителни резултати впоследствие."
Мария Янкова изброява петте основни компонента в Рамка за качество на образованието и грижата за деца в ранна възраст. На първо място е равният достъп на децата до образователните институции. Следва учебната програма и образователно съдържание. На трето място е подготовката на специалисти /педагози, учители/ и тяхното професионално развитие. Следва оценка на постигнатите резултати в работата с децата в тази възрастова група, и накрая – финансовата обезпеченост на услугите,.
"Когато говорим за това, че трябва да имаме качествено обучение и квалифицирани учители, не трябва да се ограничаваме в това учителите да имат магистърска степен, а да насочим вниманието към тяхната квалификация, която да отговаря на нуждите на децата, които те обучават" – казва Мария Янкова и продължава:
"Ако преподавателите работят на място с повече деца от уязвими групи, трябва да видим дали учителите преминават такива специфични обучения, за да могат да адаптират преподаването адекватно спрямо нуждите на тези деца. Ако работят с повече деца със специални потребности, дали обученията, които преминават са специфични за това. Т.е. искаме да измерим ефекта, който носи цялата ни инвестиция в образованието и как това рефлектира вече върху резултатите на децата. Тъкмо те са крайният измерител на качеството в образованието. За съжаление всички международни изследвания показват големите неравенства по отношение на качеството на ученето и резултатите на децата в България. А те дори се задълбочават, за жалост. Затова е важно да имаме единен стандарт за качество и той трябва да бъде гъвкав и да позволява да се подобряват областите, където има нужда, или да се поддържа добро ниво там, където вече са отчетени добри резултати."
Снимки: УНИЦЕФ–България, Гергана Манчева
В "България днес" на 27 май слушайте: 01:41 - Актуално от България и сънародниците по света 07:37 - Прогноза за времето 14:35 - Богат или беден – как се чувства българинът и какво показва статистиката 24:20 - При българите в Португалия –..
В сряда преди обед над по-голямата част от страната ще преобладава слънчево време. По-значителна облачност ще има над северните и крайните южни райони. Следобед над много райони ще се развива купеста облачност и на места ще превали. Ще духа умерен и..
Българинът вече разполага с брутно богатство от над 1 трилион лева, сочи проучване на Експертния клуб за икономика и политика, публикувано наскоро. Това се равнява на почти пет пъти размера на брутния вътрешен продукт на страната, изчислиха..
Българинът вече разполага с брутно богатство от над 1 трилион лева, сочи проучване на Експертния клуб за икономика и политика, публикувано наскоро...
Обичаме да казваме, че България се простира дотам, докъдето има българи. За да бъде това духовно пространство, тези духовни граници на България, жизнени и..
Ивет Атанасова от 11 клас на математическата гимназия в Силистра е победител в Третия национален ученически конкурс „Моите родови корени от Македония и..