Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Актрисата Мария Стефанова: Театърът и семейството са моят живот

Мария Стефанова
Снимка: Георги Бангиев

Голямата българска актриса Мария Стефанова гостува в „Нощен Хоризонт” само часове след като получи наградата „Аскеер” 2018 в категорията за главна женска роля в спектакъла „Три високи жени” на Едуард Олби с режисьор Стефан Спасов. Спектакълът се играе в Народния театър. Актрисата е отново на първата ни сцена след 25 години раздяла.

Мария Стефанова изявява своите артистични заложби още на 5 години, когато в детската градина в Горна Джумая играе ролята на Скакалеца. Освен това обичала всяка вечер да танцува казачок пред своите баба и дядо. В ранните ученически години в София от училище ги водили в Младежкия театър. С отварянето на завесата Мария „примирала” в залата и оттогава „заобичала” театъра. По-късно, в прогимназията, нейната майка, която е била учителка по български език и литература, завела Мария в Народния театър и тази среща се оказала съдбовна. Тогава разбрала, че сърцето я тегли към театъра. В онези години Мария Стефанова гледала постановката „Ромео и Жулиета” към  30 пъти с всичките изпълнителки на Жулиета. И досега още помни сцените с Апостол Карамитев.

Завършва ВИТИЗ при Моис Бениеш, който й „отваря очите” за световната литература. За българската знаела вече много от майка си и от своето собствено любопитство към книгите. Бениеш разширил хоризонта й интелектуално, често дори водил своите възпитаници на нощни разходки в София, за да усетят архитектурата на града. Първата роля на Мария Стефанова на професионалната сцена е в спектакъла „Емилия Галоти” на Лесинг в театъра във Враца. На премиерата прави всички възможни грешки – настъпва кринолина си, прави лапсуси..., но с тази роля и с още много други обикаля целия окръг повече от един сезон. Следват ролите в Русенския театър, а после и в театъра в Пловдив, където играе 10 години. Всички роли в тези театри и срещите й с режисьорите се превръщат в нейния втори театрален университет. В Пловдив се среща с режисьорите Христо Христов, Пантелей Пантелеев, Любен Гроис, Крикор Азарян. Играе Настася Филиповна в „Идиот”, Ния в „Преспанските камбани”, Катерина в „Укротяване на опърничавата”, Костанда в „Свекърва”. И макар че е още млада, често се случвало да играе доста по-възрастни героини /пр. Костанда/, но това не пречило на великолепните й превъплъщения.

Мария Стефанова е поканена в Народния театър след поредния Преглед на българската драма и театър и поредните награди, които е получила. Първата й среща е с режисьора Кръстю Мирски в ролята на Гурмижска от „Лес” на Островски. Героинята отново е на по-голяма възраст от актрисата, но пък я среща с режисьор „съкровищница от знания и опит”. Не е лесно за един млад човек да влезе в средата на актьорите от Народния театър, но тя не се страхувала от взаимоотношенията, не се страхувала от работата и след време вече се е доближила и до „най-острите характери” в театъра. Следват години на много роли в театъра. Сред тях са Нора от „Душата на поета”, Масларска от „Милионерът” и много, много други, а сега и жената А в „Три високи жени”. Над 200 са нейните роли в театъра. Но идва 1994 год., когато е пенсионирана - само на 55 години, в разцвета на силите си, когато играе много активно. Но за този несправедлив акт тя не желае да говори...И започва друг период от нейния живот. Поставя пиесата „Удушвачът” на Азиз Несин в Благоевградския театър. По-късно е поканена от Славка Славова, Таня Масалитинова и Георги Георгиев-Гец да създаде същата пиеса и в театър „Барбуков”, с който пътува 12 години. В постановката „Може би на покрива има кон” на частния театър е помощник-режисьор на Крикор Азарян.

Не са малко превъплъщенията на Мария Стефанова и в киното. Играе в „Късче небе за трима”, „Иван Кондарев”, „Вчера”, „ Всичко е любов”, „Ла донна е мобиле”,  „Петък вечер”, както и телевизионните сериали „Сами сред вълците” , „Дунав мост” и други. Може би вече е време за книга, но Мария Стефанова изчаква да се отдалечи от времето, да има дистанция, да изстинат емоциите, за да пресъздаде всичко максимално обективно, а не с пристрастия.

В живота ѝ е имало не малко горчиви и сурови уроци. Но днес тя не желае да се „обръща с гняв назад”/позаглавието на пиесата на Джон Осбърн/. Упоритостта и справедливостта са част от нейния борбен характер. Тя е  една силно емоционална, толерантна и високо интелигентна жена и творец, която печели сърцата на хората.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Деца свирят на деца - концерти с поглед в бъдещето

Поредицата "Културама фест в музея" ще има специално събитие на 31 януари от 19 часа в Софийската градска художествена галерия. Под надслов "Деца свирят на деца" фондацията организатор "Културни перспективи" ще представи най-младите си стипендианти: Анжелина Денчева - сопран, Кристиян Менев - баритон, Дарин Ламбрев - виолончело, и Филип Ангелов -..

публикувано на 30.01.25 в 18:21

Светлин Русев и Вероника Тодорова вдъхновиха нова творба на Минко Ламбов

Ново българско музикално произведение ще види бял свят на 29 януари във Военния клуб. Композиторът Минко Ламбов ще бъде и диригент в концерта на Симфониета "София", а в програмата са включени още пиеси от Кирил Ламбов, Ренцо Руджери и др. Новото произведение на Минко Ламбов е Концерт за цигулка, акордеон и оркестър. То е част от поредицата..

публикувано на 29.01.25 в 14:38
Кадър от филма „Човекът, който не можеше повече да мълчи

Катя Тричкова: Най-важно е историята на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" да стигне до хората

"Номинацията за "Оскар" е нещо страхотно, ние въобще не сме го очаквали и дори изглежда малко нереално. Това е огромно признание за филма, дава му още по-голяма видимост. Най-важно е тази история да стигне до хората".  Това каза пред БНР  Катя Тричкова  - продуцент на "Човекът, който не можеше повече да мълчи" от българска страна...

публикувано на 28.01.25 в 18:08

"Дон Жуан от Сохо" - новата постановка в театър НАТФИЗ

Планета се върти, времената се сменят, а пред човека стоят едни и същи морални дилеми за пътя, по който да поеме . Изборът винаги е много личен , но общоприетите ценности, морални принципи и модели на възпитание и образование оказват своето влияние и учат на уважение, принципност, следване на правила, етика в отношенията.  Разбира се..

публикувано на 28.01.25 в 17:29
Акира Саката

Японското приключение на "Аларма пънк джаз"

Японският саксофонист и кларинетист Акира Саката гостува в София преди 80-ия си рожден ден.  "Акира Саката е ренесансова личност – поет, писател, актьор, по професия морски биолог . Този човек има страшна енергия, сякаш е на 55. Той е толкова слънчев, забавен човек! Той е като младеж ", разказа в предаването "Хоризонт до обед" Цветан Цветанов..

публикувано на 28.01.25 в 10:28
Виктория Бешлийска

Виктория Бешлийска: Радиото създава усещане за реалния ритъм на времето

"Едни от най-ранните ми детски спомени са свързани с радиото. То беше един неизменен фон на моето детство“ . Това сподели българската писателка Виктория Бешлийска в предаването "Понеделник вечер" , посветено на 90 години БНР. Цвети Радева е носителят на голямата награда на БНР "Сирак Скитник" До седемгодишна възраст създателката на..

публикувано на 27.01.25 в 21:50

В София врати ще отвори къщата - музей на Райна Княгиня

Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата.  „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..

публикувано на 26.01.25 в 06:42