Когато преди две години капитан Тодор Тодоров обясняваше за бъдещото си обучение F-16, в неговите думи имаше надежда, че чакането за обновяване на авиопарка на българските ВВС вече е приключило, а неговото поколение ще има най-сетне възможност да използва модерна техника. Две години след първоначалното заминаване за обучението на F-16 капитан Тодоров не е загубил надеждата, въпреки очакваното забавяне на машините.
Надеждата идва не само от това, че България продължава да изпраща през последните месеци нови пилоти за обучение. Но и заради това, че колегата му капитан Александър Велинов стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16. Това действа мотивиращо, казва капитан Тодоров.
"Ще продължаваме занапред за летим заедно в Щатите. Мотивира ме. Всички искаме да вървим по този път. Трябва повече млади мотивирани българи да работят във Военновъздушните сили. Аз съм оптимист и се надявам тази промяна да се случи."
Двете години забавяне в подготовката на пилотите и доставката на самолетите станаха повод за критики. Основно между политиците, че страната ни е дала два милиарда за самолети на хартия, а за забавянето би убило българската военна авиация. Капитан Тодоров смята, че това не влияе на пилотите.
"Ние си имаме мисия, която ясно осъзнаваме – да осигуряваме въздушния суверенитет на България. Всички гледаме в една и съща посока."
С новите самолети ще дойдат и повечето часове във въздуха, нальотът ще се вдигне, допълва оптимистично той.
"Докато новият самолет дойде, със сигурност трябва да поддържаме МиГ-29", категоричен е Тодоров. По думите му трябва да има застъпване в използването на двата вида изтребители.
За двете години обучение предстоят нови предизвикателства. Капитан Тодоров все още не е се качвал на Ф-16. Лети на учебен реактивен самолет, но вече може да направи разлика в практиките на летене в България и САЩ.
"Там се лети много интензивно, летим всеки ден, различни видове подготовки."
Освен на висшия пилотаж, капитан Тодоров в момента се обучава и на друго – да бъде родител на първото си дете.
"Със сигурност най-трудното е да правиш и двете наведнъж. Висшият пилотаж не е толкова труден. Родителството е свързано с доста предизвикателства."
Цветелин Пъловски и Мартин Сотиров са две от новите попълнения в обучението за F-16. И двамата казват, че да летят за българските ВВС е чест и така осъществяват мечтата си. За Сотиров не е от значение на какво летят.
"Като пилоти за нас е от значение да има на какво да летим. Промяната на платформата за летене е доста трудна."
Мартин Сотиров сега е в американската военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Лети на тренировъчен самолет и очаква предстоящото обучение да е доста трудно. Уверен е, че ще се справи, като колегата си Александър Велинов, който стана първият дипломиран български пилот на изтребител F-16.
"Надъхващо е, като видиш някой, който вече го е завършил. Ето, става, сега е наш ред."
Мартин обяснява, че залогът е не само да покаже, че може, а и това, че е част от поколението български пилоти, които имат реалната възможност да служат, използвайки изцяло новата платформа.
"Българските ВВС много години са чакали това поколение изтребител. Ние сме късметлии – ще сме от първите, които ще летят на тях."
Критиката към армията не е приятна, хората са изгубили доверието в нея, признава Мартин Сотиров. Той е убеден, че самолети са ни необходими.
Цветелин Пъловски също е колега на Мартин Сотиров във Военновъздушната база в Кълъмбъс, Мисисипи. Целта на Цветелин е да стане успешен пилот, а това обучение е шанс да се докаже.
"Говорим си за шанса, че най-накрая ще има нов самолет и ще можем да изпълняваме нашите задължения по по-безопасен и ефективен начин. Това е много изискваща професия. Уважавана професия е, но определено не е предпочитана."
Ще има глад за пилоти, особено за F-16, прогнозира Цветелин.
"Искам да съм успешен пилот. Това ми беше мечтата. Гледам да поддържам желанието, което ме е водило досега. Добрите времена предстоят."
"На първо място ни трябват самолети, на които да можем да летим. Трябват ни хора, които могат да обслужват техниката. Трябват и пари", обобщава Мартин Сотиров.
В момента няма достатъчно пилоти, но би трябвало да има прилив на нови пилоти през следващите години, казва още той.
Тодор, Цветелин и Мартин са част от новото поколение български пилоти на ВВС. Празника на българската армия някои от тях ще посрещнат на хиляди километри от родината. Затова от физическата дистанция отвъд океана, а и от дистанцията на опита си до момента пожелават "на цяла България – да бъдат живи и здрави и в тези трудни времена да се държим един за друг и да сме по-сплотени от всякога".
Ако не беше толкова страшно, би било забавно да се види шествие, в което хората водеха към бомбоубежището не само децата си, но и домашните си любимци - кучета, котки, птички в кафези, хамстери или други животни в клетки. Понякога в скривалището се струпваха повечко животинки и започнаха конфликти между тях. Медиите дълго обсъждаха участта на..
Миналия месец в Тетевен се състоя традиционната среща на ветерани алпинисти, организирана от тяхното сдружение "Мальовица" . Гости бяха Иван Вълчев, Методи Савов, Николай Петков и Кирил Досков, които през 1984 г., в рамките на българската експедиция, изкачват Еверест по Западния гребен. Подобни срещи има всяка година и са организирани от..
Най-младежкият филиал на Столичната библиотека в район "Студентски" отбелязва 10 години от създаването си с откриване на ново споделено пространство за четене, срещи и събития, литературни четения и финал на Третия шампионат по поезия на софийските училища „Млада метафора“. Един от основните приоритети на най –голямата публична библиотека в..
Във Варна беше създадено Координационен център "Зоопатрули", с цел противодействие на насилието над животните. В кварталите на града ще има представители на структурата, които ще следят да няма посегателства над бездомните животни, за които се грижат. Това разказа за "Хоризонт" Стефан Курдов. "Проведохме среща с ръководството на..
През седмицата в различни населени места във Врачанска епархия посрещат икона с чудотворните мощи на свети Никифор Прокажения . Камбаните на храм "св. Николай" във Враца огласиха пристигането на светинята в престолния за епархията град в понеделник сутринта. Във вторник иконата беше в Мездра, вчера в Бяла Слатина, днес ще бъде в Кнежа, в петък..
Дядо Момчил от село Ярловица, област Видин, е на 91 години. Той си спомня за времето, когато животът се е въртял около земите, а работата на полето е била с цел прехрана и оцеляване. Разказва как младежите, включително и той, са били карани да обикалят улиците и да агитират хората да се присъединяват към ТКЗС-тата. Баща му отказвал да влезе в..
На 13 април 2025 г. баба Калинче от от пазарджишкото село Варвара навърши 100... И влезе във второто си столетие. Калинка Александрова Янчева е родена на 13 април 1925 година. В "Нощен Хоризонт“ вече ви разказвахме за един газен фенер, за една стара икона, за любов, за живота през три епохи – демокрация, социализъм, Царство България, за..
Вносител или износител на електроенергия е България няма никакво значение. Това дали сме износител не трябва да е панацея, защото сме общ пазар и..
Лятото става все по-горещо и нуждата от почивка все по-голяма. Излючително неприятно е, ако се случи така, тя да бъде "развалена" от някоя лятна..
На 26 и 27 юли в Силистра ще се проведе третото издание на събитието „Пикник с кауза“. Организаторите от сдружение „Бъдеще за Силистра“ обещават..