Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да превъртиш нивото с:

Веселин Ханджиев – от спасената принцеса в Karateka до спасението на трона в Knights of Honor II

Нова българска игра от пионерите в родната гейм индустрия вече трупа почитатели

Снимка: Black Sea Games

"Връщане назад във времето, но със сегашния акъл". Така дизайнерът и програмист Веселин Ханджиев описва в "Изотопия" работата по играта Knights of Honor II, която излезе на пазара в началото на декември. Весо, както го наричат повечето хора, е сред първопроходците на гейминга в България. Той е сред авторите на първата професионално направена българска игра с комерсиален успех и международна публика – "Цар: Тежестта на короната", която излезе през 1999 г. Много успешна няколко години по-късно стана и Knights of Honor, а сега е ред на продължението.


Със сигурност дълго чакано продължение, което обаче крие известни рискове. "Имахме невероятната възможност да се върнем 15-20 години назад и да направим нещо подобно, но по-голямо. Чувството е много особено, все едно че си се преродил. Има страх да не сбъркаш. Някак си не искаш младият "ти" да те победи в това, което правиш, да се окаже, че си бил по-добър, когато си бил 15 години по-млад", признава Весо.

Засега опасенията му не се материализират. Оценките за играта в една от най-големите световни платформи са основно положителни. Весо е горд и щастлив от работата с колегите си по играта.

Бой, драма, дипломация, машинации, интриги, шпионаж, тактика, но и стратегия – това е Knights of Honor II.


Весо има любим гейм дизайнер – Сид Майер, според когото добрите игри са тези, които позволяват на играча да напише собствената си история. "Чул съм това изречение преди 15 години и никога няма да го забравя, защото съм абсолютно сигурен и вярвам, че това е Светая Светих на игрите. Наистина добрите игри са тези, които позволяват на играча да изживее собствената си история в тях."

Ключът е фантазията.

И все пак – част от игрите, по които работи Весо, ни пренасят в миналото, а не във въображаемото бъдеще. Колко е важно да бъдат исторически достоверни?

"Това беше едно от най-трудните неща при разработката на играта. Историята има много страни и гледни точки, не е от науките, където формула казва: "Ето, това е истината!". Аз си направих експеримент, събрах учебници по история от различни, съседни една на друга държави, и ги четох. Няма да цитирам кои точно държави и ако искаш вярвай – все едно чета за абсолютно различни събития. Всеки интерпретира нещата през собствената си призма."

Екипът работи с намигване към геймърите. Да, играта е историческа и ни отпраща към Средновековието, но не е учебник по история. Весо се надява да няма засегнати от игровата интерпретация на историята.


А самите геймъри са много различни. "Има такива, които се учат, които просто използват играта, за да обогатят себе си. Има и други, които пристигат с предубеждения, със заучени факти и не могат да приемат каквато и да е друга гледна точка. Виждали сме всякакви и е доста особено чувството. Винаги съм казвал, че не е добре разработчик на игри да се превръща в съдник. Винаги сме се пазили от това да съдим и да казваме кое е правилно и кое не е правилно в историята, кое е истината и кое не е."

Всеки има свободата да преживее средновековия свят на Knights of Honor II както пожелае и както може.

А в офиса на Весо са я изживели много пъти, докато са я тествали преди да излезе официално. Има ли баланс между дипломатите, шпионите и воините сред хората, направили играта?

"Останах страшно щастлив в момента, в който осъзнах, че колегите почват едва ли не да се карат. Съвсем добронамерено го казвам. Никой не се е карал наистина, но почват да спорят, разпалено да дискутират: "По-добре е с двама дипломати! Не, не, само един е достатъчен, може и без дипломати!". Това е страхотно, защото точно това е целта – да позволяваме на хората да експериментират и да намерят своята собствена стратегия в ситуацията."


Първата част на Knights of Honor е направена за 3 години, 3 месеца и 3 дни. Втората – за 5 години и 11 дни. Сега "играта е много по-голяма. Като мащаб е почти два пъти по-голяма, а има и един много основен фийчър – мултиплеър, който старата игра нямаше. Той усложни цялата разработка три пъти. Такова време за разработка на игра от такъв мащаб не е нещо необичайно или изненадващо дълго", обяснява Весо.

Компанията му е от независимите на пазара, въпреки че – както отбелязва самият той, въпросът за зависимостите и независимостта е философски. И все пак: ешенията, които взимаме, са изцяло наши – какво правим, как точно го правим и как изглежда играта. Ние сме наистина независима компания, изцяло българска."


А кой днес движи голямата гейм индустрия – малките, но независими, на които никой не казва как да се случват нещата, или големите, които имат много повече пари и размах?

"Всяко звено в индустрията съществува поради някаква причина и трябва да съществува, като започнем от най-малките дребни студиа от по двама-трима души и стигнем до големите корпорации с по хиляди персонал и със стотици милиони бюджет. Те съществуват затова, че светът има нужда от тях, а всъщност основният водач на индустрията е господин Player-а."


В името на играещите разработчиците продължават да работят, дори след като пуснат за продажба игрите си. Изчистват възникнали проблеми, защото игра без бъг няма. "Преди пускането вече е ясно, че ще има някакви проблеми. Започнали сме да работим по ъпдейти на играта два месеца преди пускането ѝ и продължаваме да работим. Предстоят доста изненади, защото сме направили много интересни допълнителни функции в играта", разказва Весо и се гордее, че проблемите са много малко и не са големи.

Иначе екипът вече работи по нова игра, но засега трябва да я запази в тайна.

Подобно на т. нар. "великденски яйца" в киното, и в игрите има скрити послания и закачки. Весо е учуден колко бързо геймърите по света са разгадали тайните изненади в Knights of Honor II.


"Ела да оправиш принтера!"

С такава молба през 90-те се обръщали към Веселин Ханджиев част от колегите му на различните места, на които работил като млад.

"Историята с оправянето на принтера е част от живота ми като много, много млад, много надъхан човек, който изпитва влечение към компютрите и всичко електронно. Преди да се занимавам с игри съм работил разни неща, основно като програмист. Нали знаеш как е: "Ей, момче, ела да оправиш принтера, че не работи!". Не че съм го мразил, винаги с усмивка съм оправял принтера, ама някак си в свободното си време съм мислил: "Е, добре, бе, не ми се оправят принтери, игри ми се правят, това е интересно!"."

А игрите грабват Весо още по-рано – в детските години и времената на първите компютърни клубове у нас, през 80-те, с компютри "Правец" и много ентусиазирани хлапета. Но не само:

"Имаше два вида хора. Вид 1 – деятелите, свързани със системата дейци, всякакви, и вид №2 – такива като мен, които бягат от училище, за да седнат на компютъра и да си разцъкат нещо. Мисля, че през 80-те втората група с такива като мене бяхме повече. Налагаше се да кажеш на някой деятел, деец или каквото и да е: "Виж сега, тука само малко трябва да седна, имам малко работа. Домашно имам да пиша"."


След като се докопат до компютър, представителите на втората група играят и програмират. Весо си спомня как с респект наблюдава "възрастен" (24-25 годишен младеж) да решава задачи, непонятни за него тогава.

Иначе малките цъкали основополагащи игри като "Каратека". Ако последната игра, в която Весо има пръст, е от декември 2022 г., то принцесата в "Каратека" вижда бял свят през декември 1984 г. Много деца са яли бой от принцесата в играта, казва Весо, който не прави изключение. "Тогава се научих да програмирам – покрай хакването на игрите и въпроса защо имам само 5 живота в тази игра, не могат ли да станат 10... И се почват едни истории... Бинарни кодове и такива чудеса. Лека-полека се научаваш да програмираш, запознаваш се с компютъра и почваш да разбираш какво представлява."


Въпреки това първата му голяма любов е "Цивилизация", която го завладява около 20-ата му година. "Спомням си първия ми досег с нея, играл съм почти 48 часа без прекъсване, толкова бях очарован. На следващия ден си казах, че ще си направя собствена игра, която ще е нещо подобно."


С две думи: "бяха много романтични времена".

Днес романтиката е "на квадрат, много повече".

"Ако за нещо мога да кажа, че съм супер благодарен на съдбата и Създателя, това е, че някак си съм намерил онова нещо, което никога не избледнява и винаги си остава толкова силно и толкова вдъхновяващо, колкото в началото преди много години", споделя Весо.

За него няма професионален момент, в който играта да е превъртяна докрай. Да, има умора, понякога идват и мислите за нови начинания. Разбира се, има ги и житейските моменти на равносметка, но игрите се оказват най-сигурният пристан.

Тръпка има и в това да играеш игри, и в това да ги правиш, твърди Весо.


"Създаването на игрите неминуемо е свързано с момента, в който искаш да направиш играта, която искаш да играеш. И когато ти се получи, когато наистина започнеш да играеш, осъзнаваш, че това, което си създал, ти доставя удоволствие и можеш да го играеш просто за кеф, а не защото ти е работа. Тогава наградата е много голяма. Усещането е невероятно, просто ходиш 50 сантиметра над земята".

В творчеството има и хаос, на който трябва да се позволи да съществува, защото в хаоса се раждат много идеи, правят се опити и понякога кардинални, но нужни промени. Хаосът обаче трябва да се контролира, за да не завладее целия процес. Къде е границата, за да се постигне пълен баланс, за Весо все още е трудно да каже.

А какво е да живееш, играейки, чуйте от интервюто с Веселин Ханджиев в прикачения файл.

Снимки: Black Sea Games, Веселин Ханджиев

По публикацията работи: Лора Търколева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Анна Ризова и театралната школа

Анна Ризова в рубриката "Горещи сърца": Уча децата, че трябва първо да обичат себе си!

За нея няма невъзможни неща. Но най- важното за нея е да накара децата, а и възрастните да повярват в силата на изкуството и познанието. Тя е на 30 години, вече е усвоила няколко професии. Завършила е театрално изкуство, докторант е по "Кинознание и телевизия", преподава на студенти в Югозападния университет, работи като експерт "Реклама" в Радио..

обновено на 21.04.24 в 09:30
Проф. Владимир Кефалов

Проф. Владимир Кефалов сред най-добрите специалисти в света в изучаването на човешкото зрение

Преди 23 години е учредена  Бреслеровата награда . Учените или лекарите, които имат право да се състезават за нея могат да живеят в която и да е държава по света, но трябва да имат медицински или научни изследвания, които  да допринасят за лечението на хората, загубили зрението си . През  2019 г. в списъка на учените  получили високото отличие е..

публикувано на 17.04.24 в 12:33

Само зимата ли може да ни изненада? Летният сезон е пред провал заради недостиг на кадри

Летният сезон е пред провал, предупреждават хотелиери и работодатели по Южното Черноморие. Причината - задълбочаването на кризата с липсата на работници и персонал за туристическите обекти . Само по Южното Черноморие за предстоящия сезон се търсят 27 хиляди работници. Междувременно посолствата в трети държави извън ЕС, откъдето се чака работна..

публикувано на 16.04.24 в 09:41

Седмицата на космически обороти: слънчево затъмнение и научно просветление

Деца и възрастни носеха цветя за извънземните, някои ги чакаха с глави лук. Казваха, че не се страхуват : - Вярвате ли, че ще дойдат? - Вярвам, защото тази заран пак съобщиха, вестниците четем. - Те дали биха могли да помогнат на България с нещо? - Ами казаха: "Ще помогнем". -..

публикувано на 13.04.24 в 17:09

"Яйцето" в СУ се събуди за нов живот – става модерна зала за събития

Емблематичното за поколения студенти и преподаватели пространство в Софийския университет "Св. Климент Охридски" - "Яйцето", започва нов етап от своето съществуване. То вече ще бъде съвременно пространство за публични събития, в което ще се помещава и модерна лаборатория.  " Залата има невероятна акустика . Направихме специално озвучаване. Може..

публикувано на 12.04.24 в 12:05

Специализираната болница за рехабилитация в Котел е на ръба. Ще затвори ли?

Ще затвори ли врати Специализираната болница за рехабилитация в Котел заради натрупани задължения за ток и вода и неизплатени заплати?  Ще стигнат ли до лечебното заведение отпуснатите от Министерския съвет в началото на април средства за погасяване на дълговете? Преди година Специализираната болница за рехабилитация в Котел бе пред затваряне...

публикувано на 10.04.24 в 07:38

"Нашата лудница". Плейлистът на войната (втора част)

Пациентът в психиатрията пита доктора за дупката в главата си, но и за тази в бюджета. Писал на Белия дом, че навсякъде има мързел, корупция и раздор, но не получил отговор. Всичко е толкова сложно, толкова объркващо, но няма време да го разберем, братко. Нашата лудница гласува за Путин, нашата лудница ще се..

публикувано на 09.04.24 в 13:18