Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От 2035 г. спира производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене

Как България ще се впише в политиката на ЕС за електроавтомобилите?

Евродепутатът Петър Витанов: Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г.

Снимка: БГНЕС

От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.

Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха

"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."

Снимка: Добромир Видев

За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.

Снимка: Луиза Лазарова

"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.

"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."

"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."

"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
инж. Цветан Паров

Цветан Паров: Учените са по-спокойни за глобалното затопляне от политиците

Антарктика има механизми  да пази леда си от слънцето - това са установили български учени. Двугодишно изследване хвърля светлина по темата. Става дума за най-дългото в света температурно проучване на недрата на ледниците . Става въпрос за три ледника. Ледник Перуника е част от голямо ледено поле, което се нарича Балкан . За нас беше интересно..

публикувано на 01.07.25 в 10:31
Балин Балинов

Балин Балинов: За фотоволтаик на балкона трябва да съобразиш три закона!

Единствена алтернатива на "енергийния Джулай" - ежегодното повишаване на цените на тока, за много от гражданите остават  балконските фотоволтаици . Това мнение изрази пред БНР Балин Балинов от "Грийнпийс – България". По думите му, "за балконските фотоволтаици в момента трябва да се съобразиш с три закона !" Периодът на..

публикувано на 30.06.25 в 11:19

МОСВ бави решение за обявяването на нова защитена местност в ПП "Странджа"

Повече от година МОСВ забавя решение за обявяването на нова защитена местност в Природен парк "Странджа". Предложението е на ръководството на парка и е подкрепено с научна обосновка и експертни становища . Местността, която трябва да получи статут на защитена, се намира между селата Евренозово и Близнак . Там е открито находище на..

публикувано на 30.06.25 в 06:55
Снимката е илюстративна

Здравния туризъм - възможности и реалности в областта на балнеолечебните процедури

Община Минерални бани е известна с лечебните си минерални води и природни ресурси , които помагат на хората при различни здравословни проблеми и стимулират здравословния начин на живот.  Тук може да намерите помощ при болки в ставите, нервно напрежение и други хронични заболявания, а природата и чистият въздух правят престоя още по-полезен за..

публикувано на 24.06.25 в 12:05

Правозащитниците доволни от отпушването на казуса със "Струма" през Кресненското дефиле

Дългогодишният спор около изграждането на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле е към своя край. Министерството на околната среда и водите обяви, че всички жалби, свързани с проекта, са оттеглени, а делата – прекратени , благодарение на постигнато споразумение между правителството и природозащитни организации. Предвижда се трайно..

публикувано на 12.06.25 в 07:00
Вера Стаевска

Без вятърни и соларни централи в горите! Петиция за законови промени набира сила

Да спрем сечта на гори заради вятърни и соларни централи – призовават от инициативата "Зелени закони". От организацията са започнали подписка – "Право на природа" , за законодателни промени в Закона за горите и Закона за ВЕИ и вече имат парламентарна подкрепа за внасяне на тези предложения. Целта е възобновяемата енергия да се развива,..

публикувано на 10.06.25 в 11:50

Борбата със замърсяването с пластмаса е фокусът на Световния ден на околната среда

Намиране на решение на замърсяването с пластмаса – това е призивът на днешния Световен ден на околната среда .  Кампанията тази година иска да окуражи както всеки отделен човек, така и организации, правителства и различни видове индустрии да възприемат устойчиви практики за системна промяна за по-здравословно бъдеще. Генералният секретар..

публикувано на 05.06.25 в 01:00