Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
Необятната синева на морето, маранята на замъгления хоризонт, където вода и небе се сливат, уханието на водорасли, ситният пясък, който полепва по краката ти и не иска да се отмие са само малка част от притегателната му мощ. Морето дава много, но и много може да отнема, затова и към него трябва да се гледа с нужното уважение и с готовност на..
"Делфините са едни от най-атрактивните и интересни с поведенческото си състояние и комуникация помежду им, особено ако целта е да се запишат звукове, за да се отдиференцират различните видове", разказа в "Нощен Хоризонт" доц. Кремена Стефанова, заместник-директор на Института по океанология във Варна във връзка с това, че 8 юни е Световен ден на..
В средата на юни – от 15-ти до 18-ти, в Стара Загора ще се проведе „На Зелено“ – Фестивал на Бедечка. На него ще се комбинират урбанизъм, спорт, изкуство, музика… Организаторите си поставят за цел да оживят парковете от Зелената огърлица в града на липите и правите улици. "Едно място става ценно, когато хората го приемат като ценно...
Силистра и румънският град Кълъраш ще бъдат в услуга на туристи с пътнически катамаран и хидробус-амфибия по трансграничен проект за 2 милиона евро . Предстои да бъдат изградени брегоукрепителни съоръжение и рампа, които ще осигуряват достъп и на по-малки плавателни съдове до брега на Дунав. Вече са подписани договорите с..
Нов туристически маршрут в Гърция събира любители на приключенията. Той води по стъпките на капитан Петко Воевода и разказва известни и не толкова истории за живота на легендарния български хайдутин. Туристите имат шанса да посетят къщата музей в родното село на воеводата и знакови места на сраженията, в които е участвал. Маршрутът..
Сдружението "Граждани за Поморие" подаде жалба в прокуратурата заради засипване със земни маси в района на Поморийското езеро, съобщиха от неправителствената организация. Според местните хора засипването нарушава екоравновесието на водния басейн и застрашава техния туристически продукт , който се крепи на лечебната кал, извличана от езерото. От..
Броят на врабчетата у нас продължават да намалява. Тази полезна за човека птица, която е свикнала да живее близо и заедно с нас, изчезва именно заради хората. За седма поредна година се проведе кампанията на Българското дружество за защита на птиците „Ние броим врабчетата“. През 2022 г. дружеството представи резултатите от 19-годишно..
"Два дена нямахме връзка с много роднини, познати. къщите им са отнесени от вода. Останаха без жилища, без коли, без нищо. Намериха лодки. Евакуация..
" Процедурата за отстраняването на Гешев тръгна накриво още с внасянето на това искане за първи път от служебния министър на правосъдието тогава -..
"Днес се обяснява на обществото, че колаборацията на измамниците - тези, които излъгаха едните 600 000 и другите 600 000 избиратели, е подвиг . А ние..