Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
В Плевен с голям интерес премина Базара на меда и пчелните продукти . За първи път се организирана и европейска „Медена закуска“ . Емил Пътов от град Тръстеник стана „Пчелар на годината” Организатори на Базара на меда и пчелните продукти са Областен пчеларски съюз – Плевен, новосъздадената кооперация „Плевен Мед 2023“ и..
В Плевен , с решение на Областния пчеларски съюз , Емил Пътов от град Тръстеник стана „Пчелар на годината” на Плевенска област за 2023 г. На среща в заседателната зала на Областната администрация с представители на Областния пчеларски съюз зам. областният управител Николай Абрашев връчи на отличения грамота. Емил Пътов е с дългогодишна..
Модерна крайбрежна пешеходна зона с дължина 4,2 километра беше открита в кипърския град Пафос. Очаква се новата туристическа инфраструктура, чието изграждане струва 7,5 млн. евро, да привлече много нови посетители в най-големия курортен център в западната част на острова. Крайбрежната алея обхваща обширна площ от 47 000 кв. метра и се простира..
България е сред 105-те страни, ангажирани с глобалния план за опазване на горите и спиране на обезлесяването по силата на споразумението от Глазгоу от 2021 г. Водещи производители на палмово масло, соя и какао, които изсичат гори, за да се сдобият с повече площи за земеделие, се задължават да спрат процеса. Над 30 от най-големите световни..
ЕК призова България, Кипър, Ирландия, Испания, Малта, Португалия, Словакия и Словения да финализират прегледа на своите планове за управление на водите, както и плановете за управление на риска от наводнения. Срокът за това изтича след месец. Плановете трябва да се докладват на всеки 6 години. Тези планове потънаха до дъното. Планът за..
Благотворително парти в помощ на костенурките от единствения Спасителен център за костенурки у нас в Спасителен център за костенурки в село Баня. Спасителният център за костенурки в с. Баня е единственият подобен в България. В него постоянно живеят над 200 пострадали костенурки, които вече не могат да се върнат в природата. Много от тях са..
В Кипър днес започва най-голямата екологична и доброволческа акция. Ежегодната кампания за масово почистване на острова под надслова "Да го направим! Кипър 2023" (Let's do it! Cyprus) е под егидата на президента Никос Христодулидис и ще продължи до 29 октомври. Стартът на екокампанията ще бъде даден днес с почистването на рибарски заслон и..
Този път е окончателно. Михайлов няма да се върне. Това мнение изрази пред БНР Симеон Кичуков, спортен репортер в "Дневник", за декларираното от..
Постепенно намалява броят на недостъпните населени места . Все още остава проблемът с липсата на ток в част от селищата . Това каза пред БНР..
Въпреки че звучи сензационно, случилото се в Нидерландия е логично . След пандемия и война в Европа е характерно хората да гласуват за популисти,..