Размер на шрифта
Българско национално радио © 2023 Всички права са запазени

От 2035 г. спира производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене

Как България ще се впише в политиката на ЕС за електроавтомобилите?

Евродепутатът Петър Витанов: Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 г.

Снимка: БГНЕС

От 2035 година няма да можем да си купуваме нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, а само втора употреба.

Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.

Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.

Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха

"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."

Снимка: Добромир Видев

За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която  е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.

"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."

Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.

Снимка: Луиза Лазарова

"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."

В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.

Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.

"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."

"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."

"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."

По публикацията работи: Яна Боянова
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кметът на Плевен д-р Валентин Христов откри Базара на меда

Румен Балински: Консумацията на пчелен мед е ниска, а качествата на нашия са превъзходни!

В Плевен с голям интерес премина Базара на меда и пчелните продукти . За първи път се организирана и европейска „Медена закуска“ . Емил Пътов от град Тръстеник стана „Пчелар на годината” Организатори на Базара на меда и пчелните продукти са Областен пчеларски съюз – Плевен, новосъздадената кооперация „Плевен Мед 2023“ и..

публикувано на 27.11.23 в 09:42
Емил Пътов от град Тръстеник стана „Пчелар на годината” на Плевенска област за 2023 г.

Емил Пътов от град Тръстеник стана „Пчелар на годината”

В Плевен , с решение на Областния пчеларски съюз , Емил Пътов от град Тръстеник стана „Пчелар на годината” на Плевенска област за 2023 г. На среща в заседателната зала на Областната администрация с представители на Областния пчеларски съюз зам. областният управител Николай Абрашев връчи на отличения грамота.  Емил Пътов е с дългогодишна..

публикувано на 20.11.23 в 19:23

Модерна крайбрежна пешеходна зона беше открита в кипърския град Пафос

Модерна крайбрежна пешеходна зона с дължина 4,2 километра беше открита в кипърския град Пафос. Очаква се новата туристическа инфраструктура, чието изграждане струва 7,5 млн. евро, да привлече много нови посетители в най-големия курортен център в западната част на острова. Крайбрежната алея обхваща обширна площ от 47 000 кв. метра и се простира..

публикувано на 20.11.23 в 02:46

Добромир Добринов: Нивата на незаконния дърводобив са изключително високи

България е сред 105-те страни, ангажирани с глобалния план за опазване на горите и спиране на обезлесяването по силата на споразумението от Глазгоу от 2021 г. Водещи производители на палмово масло, соя и какао, които изсичат гори, за да се сдобият с повече площи за земеделие, се задължават да спрат процеса. Над 30 от най-големите световни..

публикувано на 02.11.23 в 13:17
Димитър Куманов

Димитър Куманов: Безобразно се прахосват европейски средства за купчина непотребна хартия

ЕК призова България, Кипър, Ирландия, Испания, Малта, Португалия, Словакия и Словения да финализират прегледа на своите планове за управление на водите, както и плановете за управление на риска от наводнения. Срокът за това изтича след месец. Плановете трябва да се докладват на всеки 6 години. Тези планове потънаха до дъното. Планът за..

публикувано на 26.10.23 в 10:39
Спасителен Център за костенурки

Благотворително парти в помощ на костенурките от Спасителен център

Благотворително парти в помощ на костенурките от единствения Спасителен център за костенурки у нас в Спасителен център за костенурки в село Баня.  Спасителният център за костенурки в с. Баня е единственият подобен в България. В него постоянно живеят над 200 пострадали костенурки, които вече не могат да се върнат в природата. Много от тях са..

публикувано на 22.10.23 в 15:00

В Кипър започва най-голямата доброволческа екоакция

В Кипър днес започва най-голямата екологична и доброволческа акция. Ежегодната кампания за масово почистване на острова под надслова "Да го направим! Кипър 2023" (Let's do it! Cyprus) е под егидата на президента Никос Христодулидис и ще продължи до 29 октомври. Стартът на екокампанията ще бъде даден днес с почистването на рибарски заслон и..

публикувано на 22.10.23 в 08:28