Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
Антарктика има механизми да пази леда си от слънцето - това са установили български учени. Двугодишно изследване хвърля светлина по темата. Става дума за най-дългото в света температурно проучване на недрата на ледниците . Става въпрос за три ледника. Ледник Перуника е част от голямо ледено поле, което се нарича Балкан . За нас беше интересно..
Единствена алтернатива на "енергийния Джулай" - ежегодното повишаване на цените на тока, за много от гражданите остават балконските фотоволтаици . Това мнение изрази пред БНР Балин Балинов от "Грийнпийс – България". По думите му, "за балконските фотоволтаици в момента трябва да се съобразиш с три закона !" Периодът на..
Повече от година МОСВ забавя решение за обявяването на нова защитена местност в Природен парк "Странджа". Предложението е на ръководството на парка и е подкрепено с научна обосновка и експертни становища . Местността, която трябва да получи статут на защитена, се намира между селата Евренозово и Близнак . Там е открито находище на..
Община Минерални бани е известна с лечебните си минерални води и природни ресурси , които помагат на хората при различни здравословни проблеми и стимулират здравословния начин на живот. Тук може да намерите помощ при болки в ставите, нервно напрежение и други хронични заболявания, а природата и чистият въздух правят престоя още по-полезен за..
Дългогодишният спор около изграждането на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле е към своя край. Министерството на околната среда и водите обяви, че всички жалби, свързани с проекта, са оттеглени, а делата – прекратени , благодарение на постигнато споразумение между правителството и природозащитни организации. Предвижда се трайно..
Да спрем сечта на гори заради вятърни и соларни централи – призовават от инициативата "Зелени закони". От организацията са започнали подписка – "Право на природа" , за законодателни промени в Закона за горите и Закона за ВЕИ и вече имат парламентарна подкрепа за внасяне на тези предложения. Целта е възобновяемата енергия да се развива,..
Намиране на решение на замърсяването с пластмаса – това е призивът на днешния Световен ден на околната среда . Кампанията тази година иска да окуражи както всеки отделен човек, така и организации, правителства и различни видове индустрии да възприемат устойчиви практики за системна промяна за по-здравословно бъдеще. Генералният секретар..
В "Нощен Хоризонт" гости по темата за отпуските на учителите, как почиват през лятото учителите - това коментират Дора Терзиева - старши учител в ДГ..
Обществената поръчка за десет нови автобуса до Витоша е провалена. Явили са се двама участници, като единият е бил отстранен по формални причини...
"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас..