Деветото издание на Международния фестивал за дигитални изкуства "ДА фест" започва в София. От 24 до 28 октомври пред публиката на фестивала ще се представят автори от световната дигитална сцена.
Специален гост е световноизвестната френска трансмедийна артистка ORLAN, която е за първи път в България с избрани свои проекти в галерия "Кредо бонум". Тя е изключително смел артист – започва с пърформанс през 60-те години на ХХ век, използва скулптура, фотография, музика, видео, 3D, видеоигри, разширена реалност, изкуствен интелект, роботика... ORLAN не спира да се развива и новите технологии и промяната на обществото присъстват в нейното изкуство. По-свободни ли сме днес?
ORLAN се представи и сподели в "Артефир":
"Опитвам се да не казвам "Аз съм", опитвам се да казвам "Аз сме"!
Много се радвам на възможността да участвам в "ДА фест", защото ние имаме остра нужда да мислим за новите технологии – те ни обграждат отвсякъде в ежедневието. Въпреки това всички – любителите на изкуството, колекционерите – когато потърсят в музеите и галериите, намират произведения, които са носталгични, които вече нямат нищо общо със съвременното ни общество. Това е странно, разбира се, че човек трябва да е внимателен със съвременните технологии, но в същото време е важно и да не си технофоб и да взимаш необходимите предпазни мерки, така че технологиите да не се превръщат в чук. С един чук човек може да убие някого или може да построи нов свят.
Мен не ме е страх от новите технологии, страх ме е от хората, защото хората, които създават алгоритмите за изкуствения интелект, ако те са расисти, хомофоби... ако са отвратителни хора, то това мислене навлиза в нашите общества просто по силата на това, че е заложено в алгоритъма. Човешките същества са тези, които трябва да реконструират себе си, да се еманципират от всякакви форматирания, които са им набити в главите.
Абсолютно необходимо е да се подмладим. Ние мислим с идеи отпреди 100-200 години, които просто не отговарят на съвременното ни общество.
Това, което най-много ме притеснява, са религиите. Може би съм радикална, но религиите са създадени от мъже за мъже, за да задържат тяхната власт, патриархата и женомразството. Те създават едни общества, затворени в себе си, убедени са, че обладават истината, и съответно са в постоянна война с другите такива общества. Това е отвратително, това води до войни."
Превод в ефир Мартин Петров
Цялото интервю с ORLAN, както и подробности за "ДА фест" от един от кураторите и организаторите проф. Венелин Шурелов, чуйте от звуковия файл.
Снимки – orlan.net и БНР
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg