"В основата на всяко посещение в дома на представител на една или друга етническа или религиозна група е лична изповед, която е характерна и за общността, към която разказващата принадлежи. 82% от, тези които канят по домовете си са жени. За разлика от заведенията за бързо хранене, където целта е бързо да се наядеш, за да пристигне следващия клиент, тук измерител не е това дали си си омел чинията, а дали дълго си се застоял в този дом, защото обитателите му са те заинтересували.
До преди трийсет години, когато рядко водих групи туристи при бедуините, този който приемаше гостите и разказваше за традициите беше мъж, а жените готвеха и поднасяха храната. Ръкоплясканията приемаха мъжете. Сега мястото на жената се измени и те искат да са в светлината на прожекторите. Най-често са учителки или екскурзоводки по професия и искат да запознаят гостите си с традициите на групата към която принадлежат, посредством личната си история. По такъв начин те се опитват да разрушат неверни представи и стереотипи, които битуват", разказа за "Закуска на тревата" Тали Ацмон. И още:
"Например Насрин е бедуинка от севера на страната, а Джамила от юга. Те решават да водят гости една на друга, за да могат дори странични хора да разберат, колко са различни традициите , културата и храната им, защото принадлежат към различни бедуински племена. Рухама е религиозна еврейка и за нея е важно атеистите, сред гостите й, да не си мислят, че всички религиозни са паразити. Тя разказва, че е медицинска сестра, има дванайсет деца и е доброволка в „телефон на доверието“ . Елит е етиопка, адвокатка. Винаги преди това хората са странили от нея заради цвета на кожата й или заради безумни истории, които са разказвали колко са диви и необразовани хората с тъмен цвят на кожата.. След поредната от домашните срещи се разделят с прегръдки и целувки. Колкото и да е странно, но това е повлияло положително и на реализацията й като юрист".
Домашният туризъм е вид алтернативна почивка. Фокусът му е запознаване с бита и ценностите на хората живеещи в даден дом или апартамент. Вярно е, че това е и бизнес инициатива .
"Има случаи, когато посланието трябва да бъде леко трансформирано, за да може да е приемливо и за домакините и за гостите. Например арабка християнка разказваше за живота на семейството си ,( както тя се изразява), след израелското нашествие (създаването на държавата Израел), тогава към нея се приближи израелка и казва. "Не съм съгласна, да ни наричате нашественици. Пристигнахме след решение на ООН за създаване на две държави. Това, че тогава и вие не създавате държава е историческа грешка, за която и до ден днешен невинни евреи и араби заплащат с живота си. При атентат загинаха мъжът ми и синът ми, а аз бях тежко ранена".
Домакинята се замисли и каза "Оттук нататък, ще казвам: след войната от 1948 г.". Етиопска еврейка правеща дегустации на своята кухня, Забеляза, че тя е непривична за израелските туристи. Започва да приготвя храна, която е по-малко кисела от оригиналната. Евреите от Европа се делят на две големи групи, говорещи немски- ашкенази и говорещи испански- сефаради. Между тях отношенията на винаги са били блестящи.
За това разказва жена, расла в „смесен брак“, между представители на тези две групи. Когато един жених, довел бъдещата си булка при баща си, той се отсякъл, че тази сватба може да се състои само през трупа му. И удържал обещанието си: няколко дни преди сватбата умрял. Затова домакинята не познава дядо си от бащина страна. Арабка-мюсюлманка има два разказа за пред гостите си: единият е за пред чуждестранни туристи. Тогава тя им разказва, колко е трудно да си жена от национално и религиозно малцинство.( вероятно очаква по- сериозни бакшиши). Когато гостите и са евреи-разказва за добрите връзки и взаимопомощта между съседки арабки и еврейки.
Причината за тези разнопосочни посланията, е чисто икономическа. Този вид туризъм е частен, зад него не стои някаква обществена или държавна институция. А жените искат да печелят от него", сподели още през "Хоризонт" Тали Ацмон.
Веднага след пандемията, министерството на туризма излиза с кампания "Да пътешестваме, въпреки всичко". Тогава между другите екскурзии има и домашен туризъм в арабски селища.
"В Ум ал-Фахм ( град недалеч от Хайфа) има два вида маршрути: културен и кулинарен. Посетителите споделят, че са избрали да видят с очите си тези места: някои от любознателност, други - са пристигнали да преодолеят страха си от различния, непонятния, защото да пиеш кафе в дома на араби от това място ( често свързвано с безредици)си е непривично. Сто процента от туристите след като са разгледали целият дом на домакинята ,след като са опитали от почерпката, която им е поднесла, след като са чули разказа ѝ с посланието, което им е отправила, признават, че са преодолели страха си, че са възхитени от човека, който стои пред тях, че се опитват да надмогнат предразсъдъците, които са имали.
Тези посещения в домовете на непознатия много са допринесли за социалното здраве на обществото, изразено в засилване на активността - чието важно лекарство е „да опознаеш ближния си“. Най-ефективна стъпка в тази посока е домашния туризъм", каза в заключение Тали Ацмон.
Съвременните домакини бързо приготвяме обяд и вечеря от ресторанта или от топлата витрина на близкия супермаркет. Жените от павликенския край обаче пазят и предават да снахите, дъщерите и внучките си старите рецепти за характерни ястия от този край. Какво е догалач, светлия, топалак чорба и как се приготвя булгур с коприва по над 100-годишна..
" Петрарка си отива, ден преди да навърши 70. Намират го на работната маса с глава, отпусната върху жизнеописанието на Цезар. Началото на неговия сонет 32. не е писан за този случай, но звучи твърде подходящо за него: Така е близо сетният ми час — ще сложи край на мойта скръб горчива. Отлита..
През последните дни темата Северна Македония отново влезе в новините с претенциите на тази държава. Претенции към съседите си. И ако сега на дневен ред е краденото на нашата средновековна и нова история, допреди десетилетие, когато отново управляваше ВМРО-ДПМНЕ, на мода беше търсене на преки връзки с античното царство Македония на Филип Втори и..
Много от хората, които дадоха страшно много енергия и сърце за възстановяването на този паметник, вече не са между живите , отбеляза в интервю за БНР Борис Станимиров, председател на Съюза на възпитаниците на военните на негово величество училища. Проектът е доста близък до това, което е представлявал паметникът. Изключително важно е София..
Родопското село Пчеларово обяви кастинг за актьори любители . Те ще участват в театрална пиеса, чиято премиера е планирана за есента. Идеята е на семейства, завърнали се неотдавна от Канада . Шепата ентусиасти и доброволци искат да върнат славата на Пчеларово от времената, когато в него са живели 4000 души. Красимира Стоянова е..
Габровци алармират с тревога, че останките от историческата крепост "Градище" над града – предпочитано място за разходка на местните хора и гости на града, продължават да се рушат. На мястото на някогашното укрепено селище, културна ценност от местно значение , сега избуява висока растителност, а зидовете, поддали под напора на времето, са..
Ще се разходим по един атрактивен маршрут с живописна природа и любопитна история. Това е екопътеката до скалните рисунки в мездренското село Царевец. Графитите в пещерите във варовиковия венец край селото са множество надписи и изображения, издълбани върху камъка между 16 и 19 век. Те са интересно историческо свидетелство, което все още не е..
В хода на разследването ще се установи как се е движел автомобилът на НСО, който участва в катастрофата край Аксаково. Възможно е да има..
В Министерството на образованието и науката бе изтеглен вариант 15, по който ще работят зрелостниците на матурата по български език и литература. Тя..
Повече от 60% от българските граждани не са участвали нито веднъж в нито една културна дейност през 2023 г. Това обяви пред БНР Диана Андреева,..