Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Влизане в "Зоната"

Днес в "Калейдоскоп" ще се опитваме да очертаем възможно повече страни на явлението "Синя зона" във Видин. Ще чуем как работи моделът "Синя зона" във Враца и в Монтана.

Правим това защото общественият интерес към темата е обострен, а според хората, които живеят в нашия град, информацията е недостатъчна. Поне за сега. "Целта на "Синята зона" е да въведе ред"- това е основният мотив за промените в организацията на движението във Видин- обяви на пресконференция кметът Герго Гергов. Според него парите, които на по-късна фаза ще започнат да постъпват от "Зоната", ще бъдат използвани за нейното поддържане.

"Въвеждането на "Синята зона" ще се случва постепенно.

Първа е централната градска част, за която вече отпаднаха специално издаваните пропуски за достъп- обясни кметът, който лично даде подробни разяснения за това на кои улици, от колко до колко часа ще се простира "Синята зона", както и срещу какви пари и за колко време ще става престоят в нея.

Продължава поставянето на указателни табели и знаци за промяна в организацията на движението в централната градска част.

От 15 октомври ще започне плащането на паркоместа с sms-и (към трите мобилни оператора) или с билети, които ще се продават на място и на които ще се изписват датата и часът на паркиране.

Предвидени са служебни паркоместа на стойност 50 лева месечно. Цената за едно паркомясто за 1 час престой е 1 лев.


"В рамките на това време хората, които влизат с автомобилите си за зареждане на магазини, ще могат да паркират на няколко места на тази цена"- уточни градоначалникът.

Еднопосочни са вече още 4 дестинации в града

-участък от улица "Цар Симеон Велики"- от сградата на Общината до ул. "Широка";

-улица "Бдин"- от пресечката с ул. "Райнина" до Художествената галерия; 

-улица "Разлог"; 

-участък от улица "Александър Стамболийски"- от пресечката с ул. "Христо Ботев" до пресечката с ул. "Цар Симеон Велики". 


Гражданите, които живеят в район на "Синя зона", ще могат да ползват едно паркомясто на домакинство. Зоната ще е активна от 8 до 18 часа, а в почивните и в празничните дни няма да се плаща.

Това е първият етап от въвеждането на новите правила- той започва от 15 октомври, а срок за следващите стъпки за сега не бе обявен, стана ясно от изявлението на видинския кмет.

През октомври нарушителите само ще бъдат предупреждавани, но няма да се налагат санкции. След това на автомобилите в нарушение ще бъдат поставяни скоби. Собствениците им ще могат да ги освобождават срещу 10 лева глоба.


 

В Монтана платеното почасово паркиране е в сила от две години, уточнява колегата Любо Андреев. "Синята зона" е разположена на пет улици в центъра на града.

Местата за паркиране са обозначени с пътни знаци, маркировка и надписи, чрез които водачите на МПС могат да разберат условията за паркиране. Заплащането е 50 стотинки за престой до 30 минути. За 1 час е лев. Престоят не може да бъде над 3 часа. На нарушители се поставят скоби на колите. 164 са общо платените паркоместа в центъра на Монтана. Осигурени са 9 места за инвалиди, има и места за таксита. За тази година до края на септември за "Синята зона" в Монтана са отчетени приходи от 54 350 лева.

"Хората свикнаха и я смятат за удобство"- казва Давидко Горанов, който е контрольор от самия старт на "Синята зона".

Във Враца мнения по темата "Синя зона" събра Жоро Александров, където вече пета година има "Синя зона". Тя е учредена с решение на общинския съвет през май 2008 година. Зоната се стопанисва от общинското дружество "Паркинги и гаражи", в което работят 45 човека. Като само в "Синята зона" се трудят 30 души. По наредба автомобилите могат да престояват в "Синята зона" не повече от 2 часа, а в новоучредената "Зелена зона"- не повече от 3 часа. За "Синята" се плаща по 50 стотинки на половин час и левче за 60 минути. Тарифата за "Зелената зона" е наполовина, т.е. 25 стотинки за 30 минути и 50 стотинки за час престой.
"Това е и философията на "Синята зона" и с такава цел тя беше създадена преди 5 години - да се регулира движението, паркирането и гарирането на автомобили в центъра на града. Преди имаше безразборно спиране на коли, поради което граждани на Враца и гостите на града трудно можеха да достигнат със собствените си автомобили до центъра"- обяснява Валери Атанасов от общинското дружество "Паркинги и гаражи", откъдето смятат, че градът вече е отпушен.

Не така мислят врачани:
"Мисля, че "Синята зона" за град като Враца- с този мащаб, не е добро нещо, тъй като паркоместата в града са достатъчно. С добра култура на шофиране и добра организация на движението, трафикът в града би бил по-добър. А в момента "Синята зона" повече обърква движението, отколкото да го регулира. "Синята зона" е много удобен начин за регулиране на движението за градове като София, Пловдив, Варна и Бургас, където наистина има сериозен трафик на коли отвън, които пристигат сутринта и си заминават вечер. Но за Враца подобна система е безсмислена"- кагегорични са анкетираните.

"Паркоместата във Враца са 710. Има и 20 служебни абонаменти- това са запазени места за банки и магазини, чиито собственици държат да имат запазени места пред своите търговски или финансови обекти. Отделно от това имаме купени 150 винетни стикера от собственици на автомобили, които оставят колите си за домуване в района, където живеят, но той попада в "Синята зона". Домуването струва по 3 лева на месец или 36 лева годишно, а служебните абонаменти са по 150 лева на месец. При добра организация и стратегия "Синята зона" може и се самоиздържа във Враца. Има сезони, в които трафикът в центъра е по-силен и съответно има повече пари- докато през лятото нещата са по-слаби. При нас още нямаме "паяк", затова работим със скоби. Който не иска да бъде таксуван или пропусне да си вземе талон, който да плати, му се поставя скоба. Свалянето на скобата е 10 лева"- обяснява Валери Атанасов.

Какво реално става, според врачани:
"Работниците от "Синята зона" нямат никакъв синхрон с органите на реда. Полицаите често пъти не знаят как да им помогнат. Самите служители на "Паркинги и гаражи", което стопанисва "Синята зона" не знаят как да се защитят, ако някой недоволен от работата им им вдигне скандал. От своя страна полицаите не могат да напишат акт за неправилно паркиране на улицата например, защото автомобилът е спрял според закона за движение по пътищата и не го нарушава, когато пък нарушава правилата на "Синята зона". Слагането на скоба е временно решение, тъй като по закон "Синята зона" действа до 18 часа. Това значи, че в 18.01 часа тази скоба трябва да бъде махната, в противен случай колата ти е задържана противозаконно. За подобни случаи може спокойно да се заведе дело в съда и съм убеден, че шофьорът ще спечели подобен процес."

Валери Атанасов смята, че много скоро "Синята зона" ще заработи още по-добре, защото: "С разширението на "Синята зона" ще бъде купен и репатриращ автомобил - "паяк". Изграден е и наказателен паркинг, който ще има видеонаблюдение и осветление. Там ще бъдат превозвани колите на нарушителите, а за да се вземе обратно колата, шофьорът или собственикът й ще плаща 50 лева. Има опити за саморазправа с нашите контрольори, тъй като врачани като северняци, малко по-трудно възприемат нововъведенията. Постепенно хората свикват с наредбите и добросъвестно търсят контрольорите ни при паркиране, за да си купят талончета. Имаме проблеми с някои спортисти, по-мускулести момчета, които отказват да се съобразяват с наредбите за паркиране в община Враца, но и с тях ще се преборим. Все пак сме нормална държава, в която законите важат за всички."

Но анкетата пак показва друго:
"Това е един платен паркинг, за когото вече има готова статистика. Не вярвам, че приходите са повече от разходите, което прави "Синята зона" и нерентабилна. Според мен тук работят около 20 човека, за които не съм сигурен дали си изработват надниците. На практика, ние, шофьорите, осигуряваме едни 20 заплати, без да влиза и лев в общинската хазна."

Последното разширение на "Синята зона" във Враца е пред болницата. Преди време там пак имаше зона за платено паркиране, но след намесата на общински съветници от предишния местен парламент, тя бе премахната. Сега отново тичат хора с талончета, които ги продават на онези, които идват, за да търсят помощ от лекари. Защо е така обяснява Валери Ангелов, от "Паркинги и гаражи":

"При направените анализи на това кои коли спират там, се установи, че паркираните автомобили са в 90% на лекари, сестри и санитари от ДКЦ и болницата, които идват на работа и си оставят возилата най-близо до кабинетите. А хората, които имат нужда - пак няма къде да спрат. През зимата получих много оплаквания от болни, които не могат да спрат близо до болницата, на които им се налага да ходят пеша по 100-200 метра, за да бъдат обслужени. Затова се наложи да бъде въведена нова ценова зона, т.нар. "зелена зона", т.е. може да се паркира до 3 часа при цена 25 стотинки за 30 минути и 50 стотинки за час. Мисля, че това са поносими цени за всеки, който живее във Враца и Северозападна България."

Как виждат резултата гражданите на Враца:
"Не е нормално пред болницата да има "Синя зона". Пред нашата болница има подобна зона само от едната страна- от дясната. Но хората с талончетата си позволяват да искат пари и за другата. Но и този въпрос скоро ще има обществен отзвук, тъй като се надига общественото мнение."

По неофициални данни на един от кандидат-кметовете на града през 2003 година, броят на автомобилите във Враца тогава се е увеличил 7 пъти, а местата за паркиране са се свили два пъти. От изготвянето на този анализ минаха почти 10 години, през които бройката на колите продължи да расте, а паркингите във Враца са още по-малко. И шофьорите вече са превзели доста тротоари и зелени площи, за да избягат от контрольорите на "Паркинги и гаражи". Така надлъгването във Враца продължава вече 5 години!

Да кажем пак- платеното почасово паркиране във Видин ще стане факт от 15 октомври. Въпросите, които хората задават след старта на промените в движението в крайдунавския град, се оказаха освен всичко друго и добра почва за политически атаки по познат модел- кой първи ще успее да сложи юзда на гражданското недоволство? Първата заявка дойде на 19 септември, когато депутатът от "Коалиция за България" и говорител на Областния съвет на БСП Михаил Миков, заедно с председателя на Областния съвет на БСП Филип Попов, изпратиха отворено писмо до кмета на Видин Герго Гергов и до председателя на Общинския съвет Пламен Трифонов, в което четем:

"Очевидно е и за живеещите в общината, и за гостите на града, че струпване на леки и товарни автомобили, които да създават проблеми на движението във Видин, не се наблюдава. Обезлюдяването на Видин едва ли е предпоставка за такава ситуация. Обосноваването на въведената "Синя зона" с липсата на приходи в бюджета на общината е най-малкото нелепо. Недопустимо е да бъдат принуждавани гражданите в най-бедния град в целия Европейски съюз да поемат социалната тежест на проблемите на общинския бюджет. Общинският съвет и кметът на общината следва да осъществяват политика с цел повишаване на жизнения стандарт на гражданите, а не в тяхна тежест. Необосновано висока е и въведената такса за паркиране за 1 час от 1 лев. За гражданина на общината, който е принуден да ползва автомобила си, за да се придвижи до работното си място, тъй като в града няма развит градски транспорт, това ще струва 160 лева на месец. Като имаме предвид средната месечна работна заплата за града, която по данни на НСИ е в размер на 475 лева, таксата се превръща в голям разход за домакинствата. Да не коментираме големия брой безработни и пенсионери. Платеното паркиране и цялата реорганизация на движението на територията на града създава повече проблеми, отколкото решава.", обобщава отвореното писмо, което завършва с обръщение:

"Уважаеми господа, вие сте издигнати от БСП и очакванията на членовете и симпатизантите на партията и широката общественост са за една местна политика, която държи сметка за социалното положение на гражданите. Привеждането в действие на едно решение на предишния общински съвет, актуализирано сега, включително без обществено обсъждане, е обществено нецелесъобразно. Поради това се обръщаме към Вас за преосмисляне на това решение в съответствие с интересите на гражданите и техните икономически възможности." - край на цитата и край на отвореното писмо.

"Категорично съм против въвеждането на "Синя зона" във Видин към този момент"- потвърди днес в "Посоките на делника" Михаил Миков.


Да мотивира негативния си вот потърсихме и Росица Кирова, общински съветник от партия ГЕРБ: "Лично аз съм внасяла в Комисията, на която бях председател, предложение за промени в организацията на движението, но с уговорката проектът за "Синя зона" да отговаря на няколко важни условия, сред които: да е съобразен с особеностите на Видин и липсата на градски транспорт; да отговаря на социално-икономическите условия на територията на града; и трето- проектът да улеснява организацията на движение в града. Мина доста време от предишното гласуване и аз съм убедена, че всички мои колеги от групата на ГЕРБ разбраха, че са сгрешили, като са гласували със "за". Затова ние входихме едно предложение в ОбС не за отмяна на "Синята зона" като идея въобще, а искаме временна отмяна и преработка на проекта. Предложението сме разписали осем съветници."


 А сега де! "Който не скача..." днес той какъв е?!?!

Сложна работа е това управлението на беден град, в който според някои партийни функционери безработните са силно притеснени най-вече от факта, че паркирането в центъра на голямото ни село ще им излиза скъпо...

Но какво разбирам аз от поддръжка на автомобил! Аз съм един обикновен пешеходец, рекетиран редовно и напълно легално години наред от таксиметрови фирми, които само тук от цяла България возят "на твърдо". Ама напоследък много, много "на твърдо"- тарифата от точка до точка е 2 лева и 50 стотинки! В София от единия край на града до другия пътуваш с маршрутка за левче, а във Видин, дето за 30 минути ускорен ход се стига от Зелето до Химията, сядането в такси е 2 лева и 50 стотинки... Ще кажете, че днес темата е друга! Да, друга е. 


Темата е най-вече за това докога тези, които през няколко години овластяваме да управляват от наше име, ще вземат и ще налагат решения, които са единствено и само за тяхно удобство? А ние ще продължаваме да сме единствено и само електорат, който да спазва "вярната посока" насочван кога от червени, кога от сини, кога от лидери в някой друг позахабен политически цвят...

Такава се получи днес в "Калейдоскоп" моментната снимка на случващото се вече т.н. оптимизиране на движението по улиците на Видин- оптимизиране, което- поне за сега, вместо да реши част от проблемите на видинчани, ги изправи за пореден път едни срещу други. Към този отрязък от времето темата няма еднозначно тълкуване. Но в желанието си да сме близо до хората и да сме полезни на възможно повече наши съграждани, ние- от РАДИО ВИДИН- ще продължим да я следим.

По публикацията работи: Ваня Минева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В "Музикална зона": Честит рожден ден, Марк Антъни!

Певец, продуцент, текстописец, музикант, актьор и бивш съпруг на една от най-горещите латино диви Дженифър Лопес, Марк Антъни знае как да вдъхне чувство и ритъм на всяко свое изпълнение и да го превърне в актуален хит. Марк Антъни е един от най-продаваните салса изпълнители на всички времена.  По случай рождения ден на певеца ще слушаме някои от..

публикувано на 16.09.24 в 09:00

В "Музикална зона": "..., а някой кара колело"

  Световен ден на велосипеда е. Тъкмо повод да се върнем, поне мислено, към това любимо занимание- карането на колело. А ако колоезденето е ваша страст, може би знаете, че то отлично се съчетава със слушането на музика. Особено на песни, посветени на велосипеда.  Оказа се, че велосипедът- тази страст, удобство, спортно хоби- вдъхновява много групи и..

публикувано на 03.06.24 в 09:00

"Музикална зона" в деня на незрящите: Тъмни очила и песен

“Добротата е език, който глухият може да чуе и слепите могат да видят! ” / Марк Твен / На 13 ноември се отбелязва Международния ден на слепите хора и Световния ден на добротата. Двата дни неслучайно са на една дата, защото отношението към различните изразява съчувствие и човешка доброта. Слепите хора се нуждаят от подкрепата на зрящите, а зрящите добри..

публикувано на 13.11.23 в 09:00

Грети Къшева: Бих посъветвала всички момичета да се усмихват!

Преди месец във Видин се състоя конкурсът "Мис и Мистър Северозапад 2023" . Титлата "Мис Северозапад" спечели 19-годишната Грети Къшева от Бяла Слатина. Тя е първа подгласничка на местния конкурс в родния град и факта, че не го печели, я надъхва да се запише за участие в "Мис Северозапад". Грети признава, че никога не е била фен на конкурсите за..

публикувано на 06.10.23 в 15:00

Видинчани благодариха на шампионката Йоана Георгиева с крупно дарение

Най-добрата българска състезателка по кану-каяк в момента - видинчанката Йоана Георгиева, получи неочаквана награда за своите постижения. Група видинчани събраха и дариха на световната шампионка в знак на признателност 10 000 лева.  2023-а е най-успешната засега година за Йоана Георгиева. Тя спечели два медала - златен и сребърен, от Световното..

публикувано на 28.09.23 в 11:37

В „Музикална зона" слушаме Джордж Бейкър Селекшън

    Нещо много приятно ще ни се случи на 11 септември преди обед! На прозореца ни почуква един бял гълъб. И тази птица, символ на чистотата  на човешката душа, ни припомня една популярна песен от 70-те години на миналия век.   "Una paloma blanca" и групата "George Baker Selection"  ще ни донесат  много настроение в септемврийския предиобед...

публикувано на 11.09.23 в 09:00

В Международния ден на театъра слушаме Тодор Колев в "Музикална зона"

Ако не ти е писано да си актьор или музикант, не ти остава друго, освен да се радваш на дарените с тези таланти. Един от хората, който ги притежаваше и който не спира да ни възхищава, е човекът с "опасния чар"- Тодор Колев. И в театъра, и в киното, и от телевизионния екран, и с неговите песни, в които се казва всичко за нас и за живота ни. Той..

публикувано на 27.03.23 в 09:00