Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мистериозните кутии - покупка на шанс, оказваща се лъжа

Кога имаме право на рекламация?

Снимка: Радио ВИДИН



Измама с мистериозни кутии като част от забавна игра залива интернет. Търговци предлагат кутии с изненади срещу сериозни суми, но вместо обещаните подаръци - в тях обикновено няма почти нищо. Вместо предполагаемите закупени скъпи стоки, измамените получават евтини фалшиви продукти. Избягвайте подобни оферти, съветват от асоциация "Активни потребители". Комисията за защита на потребителите трябва да намери доказателства, за да обяви тази практика за нелоялна, казва директорът на асоциацията Богомил Николов:

"Мистериозната кутия е нов вид търговска практика, която разчита на изкушението на потребителите да получат нещо скъпо срещу малко пари. Организаторите определят минимална гарантирана стойност - т.е ти казват, че за 10 лева вътре ще намериш нещо скъпо. Обикновено следва изненада - отваряш и вътре има кабел, химикал или нещо дребно, струващо 0.50 лева. Ако се обърнете към търговеца и го питате, защо ви е измамил, той ще ви отговори, че цената е реална. На здрав разум съветвам да разчитат потребителите. Да не се подвеждат. Не е ясно колко пъти в тези кутии може да се появи скъп предмет. Бъдете умни и внимателни. Комисията за защита на потребителите ще се нуждае от няколко месеца, за да издаде заповед за забрана".

През последната година в КЗП са постъпили приблизително 4 хиляди жалби, свързани с покупки онлайн. Модата наречена “mystery box” тръгва от големите световни сайтове за продажби и достига до малки съмнителни групи в социалните мрежи у нас. Предлаганите кутии са в различни варианти за мъже и жени, и на различни цени. 

Пазаруваме ли онлайн, съществува риск да не останем доволни от получения продукт. Имаме право на рекламация при всяко несъответствие на стоката с договореното от нас, включително за стоки втора употреба, когато след доставката, при първоначалния преглед или при съхранението, монтажа, изпитванията или експлоатацията са открити несъответствия с договора за продажба. Като потребители имаме право да предявим рекламация на стоката или услугата, независимо от това дали производителят или търговецът ни е предоставил търговска гаранция на покупката. 

Законовата гаранция ни дава право да направим рекламация на стоката."Имаме срок за връщане на даден срок без да посочваме причина - 14 дни, когато сме купили стоката онлайн или извън търговския обект. Четете закона, защото потребителите се смятат за измамени. Пак повтарям: когато пазаруваме онлайн или извън обекта. Втори важен момент е, когато купим стока, която е дефектна. Тогава имаме право на рекламация - тя се предивява в търговския обект или в магазин на веригата. Търговецът е длъжен да регистрира тази рекламация - дали е основателна и дали ще я удоволетворят, това е друга тема. Имаме право на ремонт или на замяна в 30-дневен срок. Ако е невъзможно поради някаква причина - имаме право да си получим парите обратно или пък да уговорим отстъпка от цената. Потребителите трябва да се обръщат към търговците добре подготвени".

При подаване на рекламация задължително прилагаме и документите, на които се основава претенцията.

"Трябва да бъде пазен документът, с който е придобита стоката - касова бележка, квитанция от карта, платежно нареждане. Търговецът с пълно основание ще откаже рекламация, ако не му бъде представен документ. Търговците често не удоволетворяват дадена рекламация, казвайки че причината за дефекта е потребителят. Такива спорове са чести, трудно се установява истината".

Правото да предявим рекламация произтича от законовата и евентуално от търговската гаранция, с която е защитена покупката на потребителска стока.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

9-годишна туристка от Козлодуй със златна значка от БТС

9-годишно момиче от Козлодуй посети всички 100 места, включени в Движението "Опознай България - 100 национални туристически обекта" и получи Златна значка от Българския туристически съюз /БТС/. От съвсем малка Калина Христова обикаля със семейството си най-хубавите места в страната - природни забележителности, исторически обекти и музеи. Така..

публикувано на 08.08.25 в 17:31

„Гаснеща светлина“ – мрачен реализъм с хаплив хумор от Шотландия

Според всички негови колеги, детектив-сержант Логан Макрей, познат още като „Лазар“, от Грампианската полиция в Абърдийн е много добър полицай. Е, поне според повечето от колегите му. Както се очаква, има и такива като детектив инспектор Нейпиър, които са намразили Логан от пръв поглед и половин дума. Надхвърлиш ли едно определено ниво на..

публикувано на 08.08.25 в 17:05

Ани Димитрова: Модният дизайнер мисли като артист, твори като архитект

Ани Димитрова е моден дизайнер. Дълги години е работила в чужбина, след това със съпруга си се връщат в България и се установяват в град Годеч. Участва в прет-а-порте във Видин, на което бяха представени модни колекции на дизайнери от Северозапада. Казва, че професията е творческа, модният дизайнер мисли като артист, но всъщност е архитект, който..

публикувано на 08.08.25 в 16:25

Среща с Миха и Бела в Международния ден на котката

8 август е Международен ден на котката. Избрахме да ви разкажем за две видински котки- майка и дъщеря, порода "Британска късокосместа". Майката се казва Миха, на 8 години, а дъщеричката е на 2 години и се казва Бела. Двете женски котки отначало съжителстват трудно на една територия, разказа Мария-Надежда Миленова: "И съответно малката е на..

публикувано на 08.08.25 в 15:40
Богомил Николов

Богомил Николов: Умението да пестиш от електроенергия е преди всичко навик

С повишението на температурите през лятото се увеличава и разходът на електрическа енергия.  Можем ли обаче да се насладим на комфортна прохлада, без да се притесняваме за по-високи сметки за ток? Този въпрос си задаваме всяка година между юни и септември, когато зачестяват продължителните периоди на високи температури. Ежедневието на всяко..

публикувано на 08.08.25 в 15:24

25 души от Видинско са одобрени за модерни помощни средства

Общо 25 души от област Видин очакват да получат своите високотехнологични помощни средства . Това е нова социална услуга, която се предоставя по Националния план за възстановяване и устойчивост. Срокът за изпълнение е краят на 2025 година, каза Венцислав Боянов , директор на Регионалната дирекция "Социално подпомагане"- Видин. "На територията на..

публикувано на 08.08.25 в 14:00

Богата програма за панаира в Оряхово

Традиционният оряховски панаир и тази година ще зарадва жители и гости на града. От 13 до 24 август са планирани широка палитра от различни събития, отговарящи на интереса на всички възрастови групи. Предвидени са концерти, различни културни и спортни събития. Панаирните дни в Оряхово имат почти 100-годишна традиция, като през 2025 г. ще е 94-тото..

публикувано на 07.08.25 в 14:00