Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Начална учителка се бори за правото да бъде класен ръководител

| обновено на 08.02.21 в 16:57
Снимка: Радио ВИДИН

Учителка отправи упрек към директора на Основно училище "Иван Вазов" и Регионалното управление на образованието във Видин, защото е лишена от възможността да е класен ръководител, а вместо нея са предпочетени хора с по-ниска квалификация. Даниела Джонова посочва, че е провокирана да потърси Радио Видин от интервю с началника на Регионалното управление на образование Веселка Асенов за план-приема в училищата за настоящата година.


"Наскоро вие излъчихте разговор с началника на РУО- Видин г-жа Веселка Асенова по отношение на план- приема в училищата. Цитирам нейните думи. Те бяха такива: "През учебната 2020/2021 година  ние направихме изключително балансиран държавен план- прием. Училищата в община Видин, може би по държавен план бяха запълнени на 26 паралелките. Нямаше напрежение между колегите и всичко се случи въпреки малкия брой ученици, по най-добрия начин. Благодаря на колеги и родители." Това беше цитат на от изказването на г-жа Веселка Асенова. Смятам, че за моето училище - Основно училище "Иван Вазов"- Видин това не е вярно, защото изведохме четвърти клас петима учители, като класни ръководители, а по новия план-прием трябваше да останат само трима учители. Следователно двама бяха лишени от класно ръководство. Бяха избрани за класни ръководители по този план - прием, който е актуален сега, трима учители с по-ниска квалификация от неодобрените. В училището бяха избрани такива учители, които са от около 5-6 години в училището, а бяха лишени учители, които са от около 20 години в училището. Предпочетени бяха учители с по-ниска квалификация. Единият избран класен ръководител е с бакалавърска степен. Другите двама са с магистърска степен и четвърта професионално - квалификационна степен. Бяха отхвърлени, между отхвърлените съм и аз, бяха отхвърлени двама учители с магистърска степен и с втора професионално - квалификационна степен. Беше изключително труден период, затова да се твърди, че е нямало напрежение между колеги и всичко се е случило по най-добрия начин, е някак, бих казала недостойно, защото бяха отхвърлени много стойностни хора. Другото нещо, което искам да споделя е, че всичко това, което се случи в нашето училище, то се случи и със съдействието на началника на РУО-Видин г-жа Веселка Асенова, която на някои от моите жалби не отговори, защото аз написах няколко жалби до РУО-Видин, до МОН и до министър- председателя и може би най- голямо раздвижване на нещата се получи, когато написах жалба и до министър-председателя, та на една от моите жалби г-жа Веселка Асенова не ми отговори, но от МОН ми писаха, че тя ще съдейства на директор Цветкова в нашето училище при така създалата се ситуация. Така е съдействала, че както  казах, учители с по-нисък ценз взеха класно ръководство и тези учители са близки на служители в РУО-Видин. Между учителите, директора възникна голямо напрежение. Заведе се съдебен процес... Родители, до около 20 август, не знаеха кои ще бъдат бъдещите им класни на техните първокласници. Обаждаха ми се по телефона. Казваха ми, че от моето училище по решение, естествено на директор Цветкова им казват, че аз няма да бъда класна… Цял  живот съм се подготвяла, за да съм квалифициран учител и случилото се в Основно училище "Иван Вазов" - Видин по отношение на проведения план-прием за първи клас и отнетото ми класно ръководство ме обезверяват по отношение на образователната система. Какъв пример може да даде една образователна институция, която не зачита квалификацията на учителите си, а зачита близки взаимоотношения?"  


Даниела Джонова е обжалвала пред административния съд заповедта за класно ръководство. Сезирала е  и Комисията за защита от дискриминация. 


Потърсихме за коментар по казуса директора на училище "Иван Вазов" Пролетка Цветкова. Тя каза, че класното ръководство се определя от директора в началото на учебната година. Специално за първи клас то е на базата на подадени заявления. Категорична е, че не желае да влиза в задочен спор. Коментира също, че подобни действия уронват авторитета и престижа на институцията, в която работят. 


Според Регионалното управление по образование твърденията на Даниела Джонова са неоснователни. В подкрепа посочват Решения на Административния съд във Видин и на Върховния административен съд по жалбата на Даниела Джонова. Производството пред Административен съд- Видин е образувано по жалба на г-жа Джонова против Заповед № ПД- 03 от 23.10.2020 година на началника на Регионално управление на образованието- Видин. След като разглежда подадената жалба по същество, първоинстанционният Административен съд постановява определение, с което отхвърля жалбата като неоснователна. Върховният административен съд образува производство по частната жалба, с което се оспорва определението на Административен съд- Видин. Върховният административен съд намира, че частната жалба е процесуално недопустима и не подлежи на разглеждане. Прекратява производството по административното дело № 13089/2020 г. на Върховен административен съд, пето отделение. От РУО Видин уточниха, че конкретният разговор, излъчен по Радио Видин, който е повод Даниела Джонова да ни потърси, е за държавния план-прием, т.е не касае началния курс. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Курс за творческо писане за ученици започва във Видин

Във Видин започва курс за творческо писане за ученици.  Целта е децата да развият уменията си за литературно писане - от идеи до завършени текстове. Преподавател  е Тодоринка Тодорова, учител по английски език, с творчески псевдоним Тедирут. Тя споделя за своята идея:  "Винаги търся начин ида общувам с млади хора и да им бъда..

публикувано на 25.11.25 в 15:05

В гимназията във Владимирово учат в симулативна среда

Професионална гимназия по транспорт в село Владимирово има нова придобивка. Това е автотренажор, който дава възможност на учениците да попаднат в реална среда на пътната обстановка или т.нар. симулативна среда, а целта е да стане обучението още по-качествено. С новия и модерен автотренажор учениците ще могат да практикуват по-добре своите умения..

публикувано на 25.11.25 в 14:15

Валентина Иванова: За мен най-важно е да изградя връзка с учениците

Валентина Иванова - старши учител по математика и информатика, e сред десетте  изявени български учители, получили наградата на МОН „Константин Величков“ за принос към образованието. Отличията бяха връчени от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев на тържествена церемония. За наградата си Валентина Иванова казва:  " Бях номинирана..

публикувано на 25.11.25 в 13:10

Книгата "Врачански тиквеник Марин" в Бяла Слатина

Мариета Цолова представя второто преработено издание на книгата си "Врачански тиквеник Марин" в читалището в Бяла Слатина днес.  През 2017 година книгата предизвика голям интерес и за една година тиражът ѝ бе изкупен. Сега тя отново я преиздава, но с нови моменти и герои.  Авторката е от село Търнава, обича родния си край и невероятния..

публикувано на 25.11.25 в 12:00

Данъци и обществена полза - вечният въпрос

Във Видин май се задават по-солени местни данъци . На обществено обсъждане представиха предложение имотният данък за хората да скочи от 1,6 на 2,2 промила - тоест да стане колкото този за фирмите. Говори се и за промени в данъците за колите, така че ако Общинският съвет каже „да“, видинчани ги чакат нови правила съвсем скоро. Заложено е и..

публикувано на 24.11.25 в 17:05

платена публикация
Готово е научното съдържание за нова постоянна експозиция в музей "Конака"

Изготвена е документацията за постоянна експозиция на музей "Конака" във Видин. Предстои да бъде внесена за съгласуване в Министерството на културата, откъдето е основното финансиране. Документацията, подготвена от екипа на Регионален исторически музей - Видин, е от близо хиляда страници, каза ръководителят на проекта Ваня Ставрева...

публикувано на 24.11.25 в 16:39

Тайната на успешния разговор с дете – правилният момент

Поставяме фокус върху една от най-деликатните теми в общуването между родители и деца – моментът . Онзи малък, почти невидим детайл, който решава дали разговорът ще бъде чут… или ще се превърне в спор, обида, затваряне на вратата . Всички сме били там: опитваме се да обясним нещо важно, но детето е уморено, разстроено или просто не е „в този..

публикувано на 24.11.25 в 16:30