Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Йонко Иванов, СПАМП: Лобистките намерения показват, че няма политика на тема пътища от години

Йонко Иванов
Снимка: БГНЕС


За ревизия в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" призовават браншови организации, а причината - предложени изменения в Наредба 37, която регламентира дейността им.

Автоинструкторите смятат, че липсата на компетентност в агенцията затруднява работата на учебните центрове, а с това - понижава и качеството на обучение. Сред залегналите в наредбата промени, която касае условията и реда за обучение на кандидатите да придобият правоспособност за управление на моторно превозно средство, е и увеличаването на броя часове по кормуване.

От 14 май влязоха в сила промени и в Наредба 38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидат-водачите, както и на изменението на Методиката за провеждане на изпитите.

За спиране въвеждането на подготвените промени настояват от Съюза на центровете на авто-мото подготовка.

"Снощи (бел. ред понеделник) стартирахме разговори по покана на служебния министър. Диалогът е породен от това, че има проблеми: липсата на диалог с "Автомобилна администрация" и желанието да се вкара електронната система за контрол. На фона на тези разговори - споделихме нашите притеснения и че искаме ревизия на "Автомобилна администрация". Създадени бяха проблеми с Наредба №38, която променя изпита. Кандидатите се явяват на изпит, допуснат грешка, трябва да бъдат санкционирани, но системата е така устроена, че може да ви скъсат на първата минута, а вие трябва да карате още 35 минути. Не е удобен вариант, поражда агресия. Има грешки в изпитните тестове, това го обсъдихме също. Решението, което взехме, е до края на седмицата да дадем предложения, а другата седмица да проведем нов диалог и да вземем решения", обясни председателят Йонко Иванов.

Автоинструкторите се обявяват за възстановяване на диалога с агенцията, който беше прекъснат заради недоволството им от предложените изменения на Наредба 37.

"Спекулира се, че качеството на обучение е лошо, че ние учим калпаво. Като започнем от чистач и стигнем до политик - ние сме ги обучавали всички тези хора. Обаче политиците преди да заемат длъжност не са ни обвинявали, не са си изказвали мнението. Ние не даваме книжка, тя се дава от изпита. Имаме над 70 % успеваемост. Никой не говори, че да стигнеш до Видин трябва да минем два тунела за час и половина все едно сме в соца. Пътищата от Видин до София са двулентови, кога ще станат четирилентови? Нямат знаци. Друг проблем е безсмисленият контрол, който просто цели да събира пари. Никой не отговаря как, на какъв принцип, са разположени радарите и камерите. Сложени са на места, на които няма концентрация на ПТП-та, но има възможност за превишаване на скоростта. За миналата и по-миналата година за превишена скорост има петима загинали. Всичко останало е несъобразената скорост, за която не съществува дефиниция. Няма политика на тема пътища от години. Слагат хора, които не са експерти. "Автомобилна администрация" обра всичко, което изгониха от Пътна полиция. Хора, които знаят "строй, преброй се", но когато му говори майстора - обръща се на другата страна".

Промяната в методиката с действащата от 14 май Наредба 38 посочва, че "Изпитът се прекратява при повторна намеса на комисията, когато действията на кандидата са опасни за другите участници в движението и при допускате на ПТП". 

Преди промяната изпитът се прекратяваше веднага след първото сериозно нарушение на правилата за движение от страна на кандидат-водача.

След като бъде скъсан за тежкото нарушение на правилата за движение по време на практическия изпит кандидат-водачът има право да подаде жалба с молба да му бъде назначен втори изпит. Тогава той се явява на изпит пред тричленна комисия. Ако обаче и тя установи, че изпитваният допуска тежки нарушения на правилата за движение и също го скъса -  с последното изменение в Наредба 38 той вече има право да се обърне директно пред изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация".  Тогава, независимо от негативните резултати на двата практически изпита, директорът на агенцията може еднолично да реши проблема.

За да се повиши качеството на обучение, трябва да има по-голям брой часове за движение по автомагистрала и за движение в извънградски условия, категоричен е Йонко Иванов.

За да могат да се увеличат часовете по кормуване, трябва да се измени Наредба 37 за обучението, в която има изискване за електронна система за проследяване на практическите часове. За целта се изисква и интернет достъп, а сигналът се губи почти непрекъснато, посочи още той.

"Никой не обръща внимание на рейтинга на учебните форми. Една фирма, която има 40-годишен стаж, не си е сменила името, и една фирма, която е на година - те не трябва да имат равнопоставеност в обществото, когато кандидатстват за кредити. В момента имаме толкова нова система, че на места ни казват, че не могат да ни обслужат. Говорим, че намаляваме хартия, но Наредба №38 набута още хартия. Ако някой не отговаря на критериите, да си ходи. Електронизацията е проблемна, защото около Видин на всеки 2-3 км има дупка на интернет. В София е същото: 20 минути трябва да търсиш достъп до сигнал преди да тръгнеш. GPS система, селфита и такива неща - искат да следят поведението на ученика. Спекулира се с личните данни на кандидата. В училище дават ли ви онлайн? Това е автомобил. Това е лобистки текст, който не беше обсъден с нас. Питайте майсторите може или не, но тук е системата на партийния секретар, която те изслушва и си прави каквото иска. Това не е електронизация. Всичко е комерсиализъм. Служебното правителство трябва да преразгледа нещата, затова потърсихме министъра. Искаме ревизия на "Автомобилна администрация". 40 години не се направиха обходни пътища по магистралите. Е-79 е най-тежкият път. Вие нямате магистрали, но имате най-тежката инфраструктура. Когато колеги излизат с ученици, точно там ще се научат на поведение".

През септември миналата година автоинструктори планираха протест срещу Наредба 37, определяйки я като лобистка. Практически ефект от въвеждането на промени в наредбата, според противниците и, е оскъпяването на курсовете за кандидат-водачи с над 300 лева.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Александър Михайлов: Летаргично общество сме, което е загубило протестната си енергия

Петият вот на недоверие към правителството влезе в парламента.  Акцентът му е провал на правителството в секторите вътрешна сигурност и правосъдие, който води до задълбочаване на проблема със завладяната държава, до липса на справедливост и до обедняване на българските граждани.  59 народни представители са вносители, но се очаква подкрепа от..

публикувано на 18.09.25 в 11:00

Плащат ли навреме данъците си жителите на Северозапада?

Голяма част от българските общини имат значителни резерви за по-високи приходи от местни данъци без да вдигат ставките, а просто като подобрят събираемостта им. Това показва традиционното проучване на Института за пазарна икономика за събираемостта на данъка върху недвижимите имоти и на данъка върху превозните средства във всички 265 общините..

публикувано на 17.09.25 в 10:45

Събужда ли се Европа?

Европа трябва да се бори за своето място в света, за своето бъдеще и за свободата сами да определяме съдбата си. Такива са част от посланията на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която произнесе своята реч за състоянието на Съюза.  "Сега е моментът за Нова Европа, за да може Съюзът да оцелее и да запази своето място..

публикувано на 16.09.25 в 11:50

Приключили са ремонтите в училищата в община Ружинци

Извършени са необходимите ремонтни дейности в трите училища в община Ружинци , така че да посрещнат на 15 септември децата в нормални условия, каза общинският кмет Александър Александров. Ремонтите са извършени със средства на училищата. "Дворовете се поддържат в много приличен вид, така че да е приятно на всички деца. Детските градини са..

публикувано на 15.09.25 в 10:35
Трайка Трайкова- началник на РУО-Монтана

Над 11 хиляди са учениците в област Монтана

Училищата и детските градини в област Монтана са готови да посрещнат своите деца и ученици, каза Трайка Трайкова- началник на Регионалното управление на образованието в Монтана: "Тази година на училище тръгват 11 275 деца, от които близо 900 са първокласници. Като най- многобройни са децата в община Монтана, следвани от Лом и Берковица."..

публикувано на 15.09.25 в 10:10
Лорета Колева, началник на РУО-Враца

РУО-Враца: Най-много ученици има в община Враца, най-малко – в Хайредин

Учениците в област Враца за учебната 2025-/2026 година са 15 772-а. Това е прогнозен брой на базата на миналогодишните данни, така че е възможно да има известна динамика, каза Лорета Колева- началник на Регионалното управление по образованието във Враца. "Ние на 15 септември до обяд събираме точна информация и тогава бих могла да съм съвсем..

публикувано на 15.09.25 в 10:05

Веселка Асенова, началник на РУО-Видин: "Нямаме намаляване в общия брой ученици"

Близо 6419 са учениците в област Видин, които ще прекрачат днес училищния праг. Първокласниците в област Видин са 499. В най-голямата община Видин са и най-много учениците- за учебната 2025/2026 са 4591, а първокласниците са 321. Миналата учебна година са били 4646, а първокласниците- 346. Тази учебна година най- малко са учениците в община..

публикувано на 15.09.25 в 10:00