Отбелязваме 8 септември като Международен ден на грамотността, което е и повод да се замислим какво съдържание влагаме в понятието "грамотност". То идва от гръцкото gramma-буква. Затова най-общо приемаме, че грамотността е способността ни да пишем и четем. По-обширна е дефиницията на ЮНЕСКО, Организацията на обединените нации за образование, наука и култура:
"Грамотността е способността човек да идентифицира, разбере, интерпретира, създаде, комуникира, пресметне и използва отпечатани и написани на ръка материали, свързани с различни видове контекст. Грамотността включва продължителен процес на учене, който позволява на човек да постигне целите си, да развие знанията и потенциала си, както и да участва пълноценно в общността и обществото, към което принадлежи."
И докато в България около Освобождението едва 3-4% от хората са били грамотни, сега процентът е 98,4, което ни поставя на 50 място в света. В миналото, когато казвали грамотен човек са имали предвид образован, учен, но тогава малцина имали достъп до училище. Сега образованието, поне основното е задължително, но достатъчно ли е за да четем и спазваме правописа? Каква е мярката за грамотност, коментира Красимир Михайлов, дългогодишен преподавател на най-малките ученици:
"Според мен е малко трудно да се правят кардинални обобщения, тъй като във всички общества има хора, които са относително грамотни и такива, които не съвсем. Може би повечето хора под грамотност разбират способността да пишеш правилно, да се изразяваш правилно. Това наистина е много важно, но според мен грамотността има един доста по-широк аспект. Например грамотният човек би могъл да се ориентира добре в това дали една новина е фалшива или дали трябва да и повярваме. Той умее да чете между редовете, защото разсъждава, защото много е чел, много е мислил. Разговарял е с много и различни хора. Грамотният човек има такава силна интуиция, че той може би, когато се срещне с някого, когото не познава, би могъл до голяма степен да разбере дали това е човекът, с когото би искал да общува. В този смисъл смятам, че едно обобщение грамотни ли сме или не, не би било много правилно. Просто всичко е много индивидуално. По отношение на младите хора, ако говорим за тях, имам наблюдение от най-малките ученици от първи до четвърти клас, пък и от по-големите. Разбира се всяко поколение е много различно от предишното. Общо взето по-възрастните са склонни да се връщат назад и да казват: "по наше време беше ето така", но това е неправилно, защото всяко време отглежда своите потомци и понеже времето е специфично, развитието на тези хора е различно. Тъй като моите ученици, които учих до преди година, на практика бяха през едно, даже две поколения от моето лично, но аз се научих така да бъда широко скроен, че да мога да разбирам и тези - най-малките. Аз се учех от тях, фактически аз ги учех на моята грамотност, а те ме учеха на тяхната. Така аз самият придобих по-голяма сетивност. Надявам се, че по същия начин отдадох такава и на тях."
Какво значи да сме грамотни, потърсихме отговор от видинчани:
"Означава да пишем, да четем, да изговаряме добре думите... Според мен да си грамотен означава да имаш разум, да преценяваш някои неща по-добре от другите и да можеш да четеш да пишеш, да смяташ... Първо трябва да бъдат културни хората, а след това грамотни. Това е изискуемо от живота... Преди всичко да можем да говорим и да пишем правилно, без правописни грешки, а също и пунктуационни. Във времето, в което живеем, е напълно належащо да сме компютърно грамотни... Непременно трябва да можем да четем и пишем, без това сме за никъде… Човек, който не чете, според мен е беден човек."
8 септември е обявен от ОНН за Международен ден на грамотността през 1965-та г. и е честван като такъв още на следващата година. Целта е да се засилят действията на обществото за ограмотяване на нуждаещите се.
По данни на ЮНЕСКО все още около 793 милиона са възрастните по света, които не знаят да четат и пишат. Повечето от тях са момичета и жени.
Народно читалище (НЧ) "Възраждане" в Бойчиновци прави звукозаписно студио . Изграждането му започва с дарение, което културното средище получава от Българското национално радио (БНР). Новата придобивка става възможна благодарение на съдействието на д ългогодишния тонрежисьор в БНР, който сега е част от екипа на читалището, Филип Наков, разказа..
Търпение, постоянство и упоритост са необходими, за да може човек да стане лекар, смята началникът на Отделението по анестезиология и интензивно лечение на видинската болница "Св. Петка" д-р Вилхелм Елисеев . Неговият професионален път започва през 1984 година, след като година по-рано завършва медицина. Придобива специалност "Анестезиология и..
Под епидемичните нива се задържа заболеваемостта от характерните за сезона остри респираторни инфекции , сочат данните на Регионалната здравна инспекция във Видин . Досега не са установени случаи на грип, каза директорът на дирекция "Надзор на заразните заболявания" д-р Пепа Цветанова . "Заболеваемостта през последните две седмици, в..
На проведената в петък сесия на Общински съвет – Берковица бе разгледана докладна за актуализиране на промилите за Такса битови отпадъци (ТБО). Мотивите са, че таксата за битови отпадъци не е актуализирана повече от 10 години, като в този период разходите за дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване, поддръжка на депа и рециклиране са..
Ясна е вече празничната програма (виж тук ) във Видин за месец декември. Тя стартира днес, 2 декември, със запалване на коледните светлини на пл."Бдинци" в града. Тържеството започва в 17:30 часа, каза за Радио ВИДИН заместник-кметът Борислава Борисова : "Очакваме да има много деца, както, разбира се, и техните родители - ще има много..
Днес в рубриката "Децата на фокус" ще говорим за така нареченото "тръшкане". Състояние, с което всеки родител се е сблъсквал в някакъв момент. Често изникват въпроси дали това поведение е нормално и случва ли се на всички деца. Отговор на тези въпроси ни дава психологът Лидия Николова : "Тръшкането се наблюдава през целия период на..
Днес си припомняме за личността на Христо Даскалов - възрожденски и следосвобожденски учител, просветител, читалищен деец и общественик, оставил ценни сведения от първо лице за икономическото, политическо, културно и просветно развитие на Враца през 70-те и 80-те години на XIX век. Преди дни в Регионалния исторически музей в областния град..