Как всъщност се сформира и какви фактори оказват влияние на цената на "Гражданската отговорност" за автомобилите, както и има ли реално увеличение, коментира за Радио Видин Нина Колчакова- генерален секретар на Асоциацията на българските застрахователи:
"Гражданската отговорност всъщност е една социална застраховка, чиято цел е да обезщети невиновно пострадалите лица при пътно транспортно произшествие. Тоест, ако някой е предизвикал пътнотранспортно произшествие нанесъл е щети на автомобил, на пътна инфраструктура, ... наранил или убил друг участник в движението, тези пострадалите лица или техните наследници да получат обезщетение, независимо какво е финансовото състояние на виновния водач. Това е идеята на тази застраховка, тя и затова е задължителна... Цената ѝ се формира от това всъщност какви обезщетения тя трябва да бъде в състояние да изплати. Всяка година застрахователите изчисляват риска, така грубо казано на наш език, който представлява тази застраховка и заделят резерви, които трябва да са им достатъчни за всички щети които те трябва да платят. А риска зависи от това колко са чести пътнотранспортните произшествия в съответната държава и колко са големи щетите, които те нанасят... За съжаление, България е на първо място по пътно транспортни пътешествия в Европа или второ, разменяме си ги с Румъния първите две места всяка година. Не съм гледала статистиката на МВР за 2021 година, но обикновено сме на първо или второ място по пътно транспортни произшествия, по пътен травматизъм и по пострадали лица, и по загинали хора на глава на населението. Това е изключително тъжна статистика, но освен емоцията, която предизвикват тези цифри, всъщност те предизвикват и високата цена на гражданската отговорност. От една страна постоянно се вдигат обезщетенията, които съдилищата присъждат, нормално - вдига се дохода на хората и когато те го изгубят, съответно поради загуба на живот или на трудоспособност, съответно съда ще присъди повече пари, отколкото би присъдил през 2010 година за същия казус. Вдигат се и цените и на сервизните услуги и на резервните части, и на труда. Нормално е постепенно с вдигането на цялото ниво на цените в една държава да се вдигат и обезщетенията, които се плащат, и цената на гражданската отговорност... Конкретно за последната година, обаче, цената не представлява някакъв необичаен скок - тя просто се връща на нивата от 2019 и началото на 2020-та година. При локдауна, който беше през март 2020 година имаше едно намаляване на активността на живота, включително имаше и много голямо намаление на циркулация на коли в България, много по-малко се ползваха автомобилите, съответно намаля и щетимостта, както ние застрахователите наричаме по тази застраховка. И цената ѝ през 2020 година много намаля от предишните нива, които беше достигнала... Всъщност тя все още не е достигнала нивата от 2019-та, предполагаме, полека лека ще върви и към тези нива. Не трябва да забравяме, че и последните месеци на 2021 година доста цени скочиха и на сервизните услуги, и на авточастите и така нататък, които все още не са отразени в цената на застраховката. Не искам да съм песимист, но предполагам с още едно 5 - 10 процента би било нормално шофьорите да очакват гражданската отговорност да продължи да се качва, докато достигне нива, които да са в състояние да покриват обезщетенията, които се плащат от застрахователите".
Фотоизложба "От Антарктида до биотехнологията в България" е подредена в Народно читалище "Постоянство-1856" в град Лом. На нея са показани 27 фотографии от участието на гл. асистент д-р Снежана Русинова в 31-вата Национална антарктическа експедиция и част от експерименталната ѝ работа след експедицията. "Изложбата отразява няколко..
Консорциум с участието на Северозападно държавно предприятие /СЗДП/ - Враца ще изпълнява редица дейности за възстановяване на популацията на черните и брадатите лешояди в България. Ивайло Ангелов е координатор на проекта от страна на СЗДП. Водещата организация са "Зелени Балкани", които имат традиции в работата по възстановяване на видове...
СУ "Никола Войводов" стана първото екоучилище в град Враца. Учебното заведение получи зелен флаг- символ за отлични екологични показатели. Главният учител Дафина Сарафска разказа, че през годините са се включвали в подобни инициативи, свързани с опазване на околната среда и това са дейности, които децата вършат с желание. "До финала на..
Множество активиности за деца организира това лято Регионалният исторически музей (РИМ) във Враца. Интерактивно-образователните игри започват от юли месец. Част от тях включват "Кюар код приключение", "На лов за стари сгради и забележителности във Враца", "В обувките на археолога", "Търсачи на загадки и артефакти", обясни за Радио ВИДИН Тихомир..
Настолните игри преживяват ренесанс през последните години, завладявайки вниманието на хора от всички възрасти и социални прослойки. Те са се превърнали в популярна форма на забавление, специализация и обучение. Този тип игри има дълга история, която започва още в древността. Игрите, като шаха например, са съществували още преди хиляди..
Талантливи художнички от училище "Св. св. Кирил и Методий" във видинското село Ново село ще представят съвместната си изложба, озаглавена "Талант в цветове и багри" във Видин днес, 27 юни. Идеята за експозицията се заражда, след като възпитаниците на клуб "Арт ателие" в учебното заведение напредват бързо и доразвиват вече заложения си талант към..
Военноморските сили на България отбелязват 145 години от тяхното формиране, както и 140 години от създаването на представителния им духов оркестър. Честванията започват днес, 27 юни, от Видин. Повече за отбелязването на годишнината в града разказа за Радио ВИДИН началник на щаба на Военноморските сили Ваньо Мусински : "Видин е по Дунава,..