Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Очаква се ръст с 5 до 10 %

Скача ли цената на "Гражданска отговорност"?

Автор:


Очаква ли се повишение на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"- въпрос, който всеки собственик на автомобил вероятно вече си задава, заради публикации, че има ръст на цената спрямо миналата година. Това увеличение на цената ли е или завръщане към нормалната ѝ себестойност, след като през 2020 година се наблюдаваше спад и според застрахователи, заради локдауна тогава, цената на застраховката у нас е "ударила дъното". 


Как всъщност се сформира и какви фактори оказват влияние на цената на "Гражданската отговорност" за автомобилите, както и има ли реално увеличение, коментира за Радио Видин Нина Колчакова- генерален секретар на Асоциацията на българските застрахователи:  


"Гражданската отговорност всъщност е една социална застраховка, чиято цел е да обезщети невиновно пострадалите лица при пътно транспортно произшествие. Тоест, ако някой е предизвикал пътнотранспортно произшествие нанесъл е щети на автомобил, на пътна инфраструктура, ... наранил или убил друг участник в движението, тези пострадалите лица или техните наследници да получат обезщетение, независимо какво е финансовото състояние на виновния водач. Това е идеята на тази застраховка, тя и затова е задължителна... Цената ѝ се формира от това всъщност какви обезщетения тя трябва да бъде в състояние да изплати. Всяка година застрахователите изчисляват риска, така грубо казано на наш език, който представлява тази застраховка и заделят резерви, които трябва да са им достатъчни за всички щети които те трябва да платят. А риска зависи от това колко са чести пътнотранспортните произшествия в съответната държава и колко са големи щетите, които те нанасят... За съжаление, България е на първо място по пътно транспортни пътешествия в Европа или второ, разменяме си ги с Румъния първите две места всяка година. Не съм гледала статистиката на МВР за 2021 година, но обикновено сме на първо или второ място по пътно транспортни произшествия, по пътен травматизъм и по пострадали лица, и по загинали хора на глава на населението. Това е изключително тъжна статистика, но освен емоцията, която предизвикват тези цифри, всъщност те предизвикват и високата цена на гражданската отговорност. От една страна постоянно се вдигат обезщетенията, които съдилищата присъждат, нормално - вдига се дохода на хората и когато те го изгубят, съответно поради загуба на живот или на трудоспособност, съответно съда ще присъди повече пари, отколкото би присъдил през 2010 година за същия казус. Вдигат се и цените и на сервизните услуги и на резервните части, и на труда. Нормално е постепенно с вдигането на цялото ниво на цените в една държава да се вдигат и обезщетенията, които се плащат, и цената на гражданската отговорност... Конкретно за последната година, обаче, цената не представлява някакъв необичаен скок - тя просто се връща на нивата от 2019 и началото на 2020-та година. При локдауна, който беше през март 2020 година имаше едно намаляване на активността на живота, включително имаше и много голямо намаление на циркулация на коли в България, много по-малко се ползваха автомобилите, съответно намаля и щетимостта, както ние застрахователите наричаме по тази застраховка. И цената ѝ през 2020 година много намаля от предишните нива, които беше достигнала... Всъщност тя все още не е достигнала нивата от 2019-та, предполагаме, полека лека ще върви и към тези нива. Не трябва да забравяме, че и последните месеци на 2021 година доста цени скочиха и на сервизните услуги, и на авточастите и така нататък, които все още не са отразени в цената на застраховката. Не искам да съм песимист, но предполагам с още едно 5 - 10 процента би било нормално шофьорите да очакват гражданската отговорност да продължи да се качва, докато достигне нива, които да са в състояние да покриват обезщетенията, които се плащат от застрахователите".


Според някои видинчани увеличението на цената на застраховката не е оправдано: 

"Всичко трябва да се намалява, не да се увеличава. Не трябва да се плаща повече, цените трябва да падат, защото заплатите са ниски... Задължително трябва да се увеличи, щом се увеличава нещо - помага... Не. Трябва всичко да се намалява, с тия нашите заплати, какво да правим... Когато оправят пътищата, нека да вдигнат и гражданската отговорност. Не е зле да я вдигнат, всичко се вдига - трябва да я вдигнат, но нека да оправят пътищата".

Защо младите шофьори, които са до 21 години, според оценката на застрахователните дружества би трябвало да плащат по-висока цена на застраховката, особено, ако карат по-мощен автомобил и защо се бави въвеждането на системата бонус-малус- чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

31-вата Антарктическа експедиция през погледа на д-р Снежана Русинова

Фотоизложба "От Антарктида до биотехнологията в България" е подредена в Народно читалище "Постоянство-1856" в град Лом. На нея са показани 27 фотографии от участието на гл. асистент д-р Снежана Русинова в 31-вата Национална антарктическа експедиция и част от експерименталната ѝ работа след експедицията.  "Изложбата отразява няколко..

публикувано на 27.06.24 в 16:24

Как Северозападно държавно предприятие- Враца ще помага за възстановяване на лешоядите

Консорциум с участието на Северозападно държавно предприятие /СЗДП/ - Враца ще изпълнява редица дейности за възстановяване на популацията на черните и брадатите лешояди в България. Ивайло Ангелов е координатор на проекта от страна на СЗДП. Водещата организация са "Зелени Балкани", които имат традиции в работата по възстановяване на видове...

публикувано на 27.06.24 в 16:18

Първото екоучилище във Враца е "Никола Войводов"

СУ "Никола Войводов" стана първото екоучилище в град Враца. Учебното заведение получи зелен флаг- символ за отлични екологични показатели. Главният учител Дафина Сарафска разказа, че през годините са се включвали в подобни инициативи, свързани с опазване на околната среда и това са дейности, които децата вършат с желание. "До финала на..

публикувано на 27.06.24 в 16:08

Музеят във Враца предлага занимания за децата през лятото

Множество активиности за деца организира това лято Регионалният исторически музей (РИМ) във Враца. Интерактивно-образователните игри започват от юли месец. Част от тях включват "Кюар код приключение", "На лов за стари сгради и забележителности във Враца", "В обувките на археолога", "Търсачи на загадки и артефакти", обясни за Радио ВИДИН Тихомир..

публикувано на 27.06.24 в 14:00

Увеличава ли се интересът към настолните игри?

Настолните игри преживяват ренесанс през последните години, завладявайки вниманието на хора от всички възрасти и социални прослойки. Те са се превърнали в популярна форма на забавление, специализация и обучение.  Този тип игри има дълга история, която започва още в древността. Игрите, като шаха например, са съществували още преди хиляди..

публикувано на 27.06.24 в 10:45

Млади таланти от Ново село представят дебютна изложба във Видин

Талантливи художнички от училище "Св. св. Кирил и Методий" във видинското село Ново село ще представят съвместната си изложба, озаглавена "Талант в цветове и багри" във Видин днес, 27 юни. Идеята за експозицията се заражда, след като възпитаниците на клуб "Арт ателие" в учебното заведение напредват бързо и доразвиват вече заложения си талант към..

обновено на 27.06.24 в 10:38

Видин и Козлодуй ще отбележат 145 години от създаването на Военноморските сили

Военноморските сили на България отбелязват 145 години от тяхното формиране, както и 140 години от създаването на представителния им духов оркестър.   Честванията започват днес, 27 юни, от Видин. Повече за отбелязването на годишнината в града разказа за Радио ВИДИН началник на щаба на Военноморските сили Ваньо Мусински : "Видин е по Дунава,..

обновено на 27.06.24 в 10:34