Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Васко Громков - 40 години на диджейската сцена

3
Снимка: Васко Громков Личен архив



Днес отбелязваме за 20-ти път Световният ден на диджея. Подценяването на тази професия като лековата и несериозна е грешка, защото диджейството е сериозна работа, която далеч надминава стандартния 8- часов работен ден. На първо място е работата в клуба – няколко часа при високи нива на звука, обикновено в задимена обстановка и голям стрес. Когато за всички нощта свършва и съвсем безгрижно се отправят към леглото – диджеят тепърва има да събира техника, след което често спи по 3-4 часа, а след това се качва в колата и кара понякога и няколкостотин километра до местоположението на партито за следващият ден. Добрият диджей трябва да разбира от физика и математика. А ако е отличник по тези дисциплини помага много, защото задължително трябва да има понятие от неща като децибели, звуково налягане, херци, честота на семплиране, хедруум, средна и пикова мощност. Това са само някои от нещата, които не само трябва добре да познава, а и да може да приложи конкретно за "клуба", в който е поканен да пуска. За да е на ниво, диджеят прослушва стотици парчета на седмица, като накрая ако успее да извади десетина парчета от целия огромен поток е истински късметлия. 100% от DJ-те от старата школа могат да миксират наистина. Просто преди не е имало как грамофоните или CD плейърите сами да "вкарват" парчетата едно в друго. Емблематичен диджей за цялата страна още от 80-те години, особено в Северозапада е Васко Громков. Той е журналист, изпълнител, поет, актьор, промоутър, PR, радио и ТВ-водещ, селекционер. Носител на 11 награди от национални конкурси за диджеи през 80-те години на миналия век. В клубните среди е известен още като DJ VaGro. Той практикува тази професия от цели 40 години


През зимата на 1982 година, още като ученик, той реализира първото си училищно DJ шоу. Две години по-късно идва и първата регионална DJ – награда, трето място на окръжния преглед на дисководещите "Видин’83“. През 1985 Васко Громков за първи път работи като DJ в нощен клуб – "Телеграфкапия“. Участва в националния DJ-конкурс "Каваци’85“ и печели специалната награда на журито. Веднага след казармата, в края на 1987, той заема първо място в конкурса за DJ на Северозападна България. Запазва същото място и на конкурсите през 1988 и 1989 година. В този период защитава "Втора артистична категория“ пред Държавната атестационна комисия, специалност "Дисководещ“. 


В края на 80-те, като студент в София, Васко Громков започва да пише речетативи и да ги репетира върху готови инструментали на популярни дискотечни хитове. След като негово демо парче "Спонсор" се завърта с успех във видинска дискотека, той решава да запише цял демо албум в домашни условия. На 15 януари 1994 година, Васко Громков реализира първото издание на предаването "Музикални вести и клюки" по Телевизия Видин. Пет години и половина по-късно то отбелязва 250 издания в ефира на медията. В същата година, той открива клуб за подготовка на DJ-непрофесионалисти към Младежки дом – Видин и работи като диджей във "Венециански склад“ и бар "Зодиак“. Организира и два градски конкурса за DJ-непрофесионалисти. 












" В онези времена, когато всичко беше доста стегнато, затворено, но пък ние във Видин имахме благородния късмет да сме близо до Югославия, тогавашната Югославия и най-новата музика и чрез радиото и чрез грамофонни плочи пристигаше при нас и точно това даде начало и обособи емблематичната за 80-те години видинска диджей школа. Безспорно, да не кажа номер едно в страната, но поне ТОП 3... 40 години на диджей сцената и голямата ми мечта и цел сега е през лятото да си ги отбележа във Видин на "Телеграфа", защото там е мястото където трябва да се отбележат... 84-та е някак знакова и емблематична според музикалните специалисти, всички останали смятат, че в ТОП културата, това е била най-креативната година. Песните които са издадени тогава са претърпели най-много кавъри след това през годините, има страшен бум и на модата и на киното, на абсолютно всичко през тази 84-та. И аз си я избрах за любима, не знам защо. Имах награда от Националния фестивал за диджей, имах  предложение за работа... Когато започнеш да се занимаваш професионално с това нещо на 15-ет години си имаш едни увлечения, след това се появяват други. Аз първоначално движех с една банда метъли, след това преминах на брейди, спрях в new wave, и после дойде диското и всички останали неща и накрая за капах започнах и да рапирам. Започнах да рапирам още през 82- ра, когато никой не беше чувал за рап в България, то и в световен мащаб имаше само няколко изпълнители, но така откривахме програмите си и други диджеи го правеха...и след това вече записвахме нещата... Ние като МС-та, като диджеи от старата школа, които говореха между песните, не като сегашните, намерихме място в радиата, бяхме подготвени на практика за радио водещи, освен това и технически бяхме добре. И така като се замисля от видинската школа абсолютно всички минаха през радиата... Всичко се промени от 21-ви век, когато започна, но не спира да се променя и технически. Сега вече с един лаптоп... аз например работя с 15 хиляди песни, които ги знам наизуст, дори не ползвам слушалки последните 5-6 години, защото знам траковете наизуст. Това беше невъзможно преди, когато работехме с магнетофонни ролки, с плочи, с касети, с дискове след това. Сега нещата са по-опростени. Един Spotify ти дава готова сет листа, която можеш да пуснеш в заведението и това елиминира диджея на практика. Друг е въпросът, когато един опитен диджей стои на пулта със своята харизма, с всичко това, което може да даде, да реагира на публиката е - той тогава измества тази перфектно направена сет листа, пак казвам по електронен път. Самата публика се промени, разбира се. Знам сега какво се слуша, особено в България. От една страна е този ориенталски кючек стил, който се налага вече 30-ет години, което е смазало абсолютно всичко. От другата страна тези модерните течения - трапове, регетони, и хаус, и афро, и пеенето от долу и какво ли не. Аз карам на олд скул все още и най-изненадващото е, че младата вълна прие тези неща. Аз смятах, че през 2022 след пандемията, никой няма да обърне внимание вече на класическите ретро хитове от 70-те, 80-те и 90-те години и в края на 20-ти век и съм супер приятно изненадан, че хора на 20 - 22 години си пожелават уникални песни от едно време и се разцепват да танцуват на тях. Дори в момента е адски модерно диското в края на 80-те. The Pointer sisters, Gloria Gaynor, Dayana Rose, Donna Summer, Village People и т.н. на тези песни абсолютно всичко избухва и има надежда за праведната музика, така я наричам аз.", разказа Васко Громков. 


2017 година в цифри за DJ VaGro изглежда така: над 90 участия като DJ, над 60 организирани концертни участия на български изпълнители и водещ и жури в първото издание на международния фестивал за изпята поезия – Sofia Singer Songwriter Fest 2017. Поканен е за резидент-диджей и ивент-менажер на столичния клуб "Social Café Bar & Kitchen“. Върхът е написването и издаването на първата му полубиографична книга "Аз бях DJ“ (книга първа: през 80-те). Тя е първата засягаща DJ-културата, издадена в България и на Балканите. Книгата е представена в над 20 телевизии и радиостанции, плюс много промоции в различни градове на страната. Същото се случва и в средата на 2018-а, когато излиза втората част "Аз бях DJ“ ( през 90-те). През месец октомври двете книги са представени на сръбски език в Белград, в рамките на международния фестивал за независими творци "Indirect“. След което издава и третата част от единствената книга, посветена на диджейската култура в България, която обхваща период от цели 20 години - първите две декади на XXI век. Историята продължава да е наполовина автобиографична и наполовина документална, както и в първите две части. Засегнати са почти всички области на развлекателния шоубизнес в страната, като са споменати няколко хиляди реални личности. В близо 500 страници, авторът споделя преживяванията си по клубове, дискотеки, концертни зали и стадиони, театрални сцени, радио и телевизионни ефири.


През 2019 година, Васко Громков слага край на продължилия 10 години, супер успешен DJ Retro Fest – Vidin. Поканен е за главен сценарист към празничната програма на Българска Национална Телевизия – "БНТ на 60“. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

"Неделник" от 26 октомври 2025 година

В неделния ефир на БНР отбелязахме Димитровден – празника на Видин , с едно специално издание на предаването „Неделник“ , посветено на духа, историята и хората на крайдунавския град. Слушателите усетиха магията на Видин чрез разказа за Катедралния храм „Св. Димитър“ – един от символите на града, чиято история е неразделна част от..

публикувано на 26.10.25 в 13:51

Слово за свети великомъченик Димитър Солунски

Днес е Шеста неделя след Неделя подир Въздвижение . Настана светлият празник на Христовия воин и мъченик Димитър, който с вярата си светло озарява всичко и с любовта си подбужда към вечния живот. Този преблажен мъченик за Христа, Димитър, от млада възраст придоби знания и израсна като доброплодна лоза, напоявайки всички с духовна сладост, а..

публикувано на 26.10.25 в 08:00

Виждали ли сте "Градска самодива"

Помните ли трилогията „Змей закрилник“ на Симона Панова ? Помните я, разбира се. Е, каквото и да сте си мислели след финала ѝ, нищо не е свършило. На ход са самодивите! Романът „Градска самодива“ е ново начало за видинските безсмъртни – закрилници и врагове. Той поставя началото на нова история, следваща събитията от „Змей закрилник“...

публикувано на 24.10.25 в 16:55

Научна конференция хвърли нова светлина върху миналото на Видин

Научна конференция се проведе във Видин. "Археологически и исторически проучвания на Видин и Видинския край" бе темата на форума, който събра представители на научни институти, музейни работници и любители на историята. Поводът бе навършването на 100 години от рождението на археолога Йордана Атанасова и 115 години музейно дело във Видин...

публикувано на 24.10.25 в 16:33
Панайот Панов, реставратор

Панайот Панов: Реставрацията връща стойността на картината

Реставраторът Панайот Панов е ръководител на лабораторията по консервация и реставрация към Регионалния исторически музей в София. С него разговаряме за процесите на реставрация на една картина или икона и как правилно да съхраняваме картините си у дома. "... Реставрацията е професия, която възвръща стойността на произведението, което е..

публикувано на 24.10.25 в 16:05

Котараците Сарчо и Пухи – братя и приятели

Трудно ли е да си бяла ангорска котка на село? Никак не е лесно. Как да се опазиш чистичък и беличък - ето това е трудното. Но двамата братя Сарчо и Пухи са доказателство, че може.  Когато се родили, ги мислели за момиченца, но... се оказва, че са момчета и сега се радват на любовта на Иван Трифонов и съпругата му във видинското село..

публикувано на 24.10.25 в 15:05

Ученици организират благотворителен базар и спектакъл в Дреновец

Дванайсетокласници от училище "Никола Й. Вапцаров" в село Дреновец организират благотворително събитие в подкрепа на деца в неравностойно положение. Подготвят театрален спектакъл. Представлението ще е на 29 октомври в киносалона в селото. Със средствата, които са събрани, ще бъдат осигурени коледни подаръци за децата, каза Йордан Александров,..

публикувано на 24.10.25 в 14:42