Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомени за строежа на един от най-красивите съвременни мостове на Дунав

Снимка: Светослав Цветанов

Днес в "Думата имат старейшините" ни гостува бившият началник на "Пътно управление" Видин инженер Иван Иванов. Той е на 70 години от село гара Орешец, участвал е в контрола по строителството на Дунав мост 2, а в момента и на отсечката от Макреш до Бела- част от магистралата Видин-Ботевград. Иван Иванов  завърша строителния техникум във Враца, а след това и висше образование във ВИАС.


"Във ВИАС завършвам като пътен инженер. Постъпвам на работа в "Пътно управление" Видин и така да се каже, целият ми трудов стаж протича там, последните 7- 8 години заместник - директор, след това 5 години директор. Навремето Пътните бяха доста големи, значи едно 800, 1000 човека бяхме. Като ние по принцип в началото пътните управления си проектираха, инвестираха и строяха пътищата. 93-та година от Пътното се отдели пътната фирма, която пое строителството и на тях им предадохме асфалтови бази, кариерите и цялата техника...  Последните години може би нашия край както винаги е било, той се гледаше с малко по-друго око изостанал край, така беше и с пътищата. Но аз искам да подчертая, че отсечката от Макреш до Бела, това са 14 км., до 1-ви ноември ще бъде пусната тази отсечка като магистрала. В момента аз съм строителен надзор точно в този участък. Значи тази отсечка е най-сложната отсечка от целия участък, смисъл от Видин до Ружинци. Значи там от изкоп влизаш в насип, от изкоп влизаш в съоръжение. Има 11 съоръжения, виадукти, мостове с големи отвори с по 33 м. Просто нещо уникално като терен... Цялата магистрала от Видин до Ружинци ще стане готова 2024 г."


За Дунав мост 2 инженер Иван Иванов споделя, че е един от най-красивите съвременни мостове на реката:


Дунав Мост 2


"Наистина голямо съоръжение и един от най-красивите мостове на Дунава. Сега не може да сравняваме да кажем с тези мостове там на Будапеща, които са красиви като архитектура. Но от съвременните мостове този е най-красивият. Мостът е дълъг 1400 м. от българския бряг до румънския. Целият мост е строен от българската страна, румънците не са участвали, те са правили само пътя от моста до КПП-то, което съществува там на тяхна територия. Самият мост е много интересен, там плавателната част, която е, са 4 отвора, по 180 метра дълги, надолу в Дунава се пробиваха пилоти на 94, 95 м. дълбочина. Доста сериозно нещо, там един комплект от пилоти, които са 4 реда по 6, 24 пилота общо и върху тях се изгражда пилотна шапка и от нея нагоре това, което е видимо, това са колоните, които отиват нагоре. И тези вантите, въжетата, които вече поддържат тази от моста, която е над плавателна част на Дунава. И вече там от острова до българската страна разстоянието между колоните е по-малко от 80 метра. Там няма въжета, самите кахони, които съединяват носещата част те се напрягат от вътрешната страна с въжета..."


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Торлашките къщи вдъхновиха приказки за малки читатели

Детска книжка, вдъхновена от старите торлашки къщи и техните истории, излезе от печат. Автор е преподавателят по архитектура доц. Милена Маркова от Училището по архитектура към университета в Портсмут, Великобритания. Вече две години доц. Маркова и ръководен от нея екип от млади учени проучват торлашките къщи във Видинско и съседния пограничен..

публикувано на 30.07.25 в 15:10

Лозята в сезона на градушките- грижа и превенция

Поредно лято с високи температури - все по-редки са валежите, а градушките не са изключение. Те са едно от най-непредсказуемите природни явления, които могат да нанесат сериозни щети върху лозовите насаждения само за минути. Затова и адекватните действия след градушка са особено важни за възстановяване на лозето и минимизиране на загубите, каза в..

публикувано на 30.07.25 в 14:40

Да избереш живота на село - когато земята е дом

Все по-често говорим за обезлюдяването на селата, за младите хора, които заминават в търсене на по-добър живот и за това как земята остава пуста. Но все още се срещат и други истории, като тази, която ще ви разкажем. Истории за хора, които избират да останат, да се върнат към корените си и да градят бъдещето си там, където други виждат само..

публикувано на 30.07.25 в 14:09

„Кармина Бурана“ ще огласи сцената край крепостта в Белоградчик

Броени дни остават до началото на десетото издание на фестивала "Опера на върховете" в Белоградчик. Сцената вече е изградена в подножието на крепостта "Калето" и е една от най-големите в България. За публиката са осигурени 720 седящи места. Фестивалът ще бъде открит на 1 август, петък, със спектакъла на Държава опера Русе "Зоро" - мюзикъл с..

публикувано на 30.07.25 в 14:00

Книга представя български художници, творящи настроение

Първата българска книга за арт наив изкуството за последните почти 40 години ще бъде представена официално в Белоградчик. "Съвременни български наивисти" съдържа портрети на 20 творци и 10 доайени на наивистичното изкуство у нас. Съставител е Даниела Осиковска, която преди 6 години заедно със своя съпруг арх. Георги Георгиев създава именно в..

публикувано на 30.07.25 в 13:00

Александрина Попова: Жената, която пътува, за да разказва истории

Днес ще ви срещнем с Александрина Попова , родом от Стара Загора, където прекарва първите пет години от живота си. По-късно съдбата я отвежда в Пловдив, където живее близо три десетилетия, а от две години насам е жител на столицата. Интересното е, че любовта я среща в лицето на мъж от Видин, поради което тя с усмивка се определя като "видинска..

публикувано на 29.07.25 в 17:40

Планинско катерене - новото предизвикателство за видинчанина, който изкачва върхове

Видинчанинът Светослав Евгениев, запален планинар, за когото Радио Видин писа  преди две години , че за два дена е изкачил четири алпийски четирихилядника, се завърна от поредното си приключение в Австрия. Планинско катерене е новото предизвикателство, което предприемат той и неговите приятели. Те участват в два сравнително сложни маршрута в..

публикувано на 29.07.25 в 15:10