Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

В защита на един български учител

| обновено на 23.05.22 в 17:37
Снимка: Радио ВИДИН


Броени часове след като Радио ВИДИН публикува новината за инцидента с ударения ученик в Математическата гимназия във Видин инж. Ивайло Дичев написа имейл до нас. Работещият като трафик инженер за голяма американска компания мъж преди години е бил ученик на преподавателя Валери Цветков и се обърна към нас, за да подкрепи своя учителГосподин Цветков е велик човек, пише Дичев, когото потърсихме за телефонен разговор:

"Той ни накара да заобичаме математиката. Знаете, дисциплината не е най-харесваната от всички ученици, но човекът даде всичко от себе си и успя да направи математиката интересна. Впоследствие много от нас продължихме в реномирани учебни заведения в България, а в момента се занимаваме с инженерни дейности, работим на инженерни позиции. Това не би могло да стане, ако ние нямахме добра основа и добра подготовка".

Ивайло написал мейла, защото се почувствал зле, когато разбрал за случилото се:

"По никакъв начин не ми стана хубаво, особено след като знам човекът какъв е в действителност и какво му е коствало през годините да ни обучи, да ни изтърпи. В крайна сметка сме били деца, не светци, човекът винаги търпеливо подхождаше с разбиране...  Никога не си е позволявал да се държи по такъв начин, когато ни е преподавал. Не ми го побира главата. Никога не сме го виждали в такава светлина. Човекът е усмихнат, лъчезарен. Това не му е нормалното състояние".

Дичев посочва, че учителят винаги е проявявал индивидуален подход към всеки ученик.
"Контролните бяха с отделна задача за всеки. Дори преди толкова години, когато принтери и скенери не бяха разпространени, той подготвяше за всеки отделна задача. Представете си колко време му е коствало да подготви, след това да провери. Не мисля, че това би го направили човек, който не се интересува от учениците си".

Бившият възпитаник на Математическата гимназия потвърди подкрепата си за своя бивш учител:

"Просто да не обръща внимание на това, което ще се изпише по негов адрес. Знам, че няма да е лесно, но всички го подкрепяме. В Интернет не видях мнение на хора, които да го упрекват. Всички са с него".

След публикуването на новината за инцидента на страницата на Радио Видин във Фейсбук тя бе коментирана от стотици и болшинството от коментарите са в подкрепа на учителя, което ни провокира да си зададем въпроса - учителят или ученикът е жертва в случая? Защото обикновено говорим за ученици, подложени на тормоз от свои съученици, но има една тиха агресия и тормоз, за които не се споменава - тази от ученик към учител. Моделът "Парите следват ученика" направи учениците недосегаеми и често учителите са подложени на унизително отношение, срещу което нямат реални полезни ходове, освен, може би, търпението, което понякога се изчерпва и складираната с години горчивина се излива. 

Агресията в училище обикновено става важна обществена тема единствено след случаи, които са публично отразявани. Когато се говори за агресия, фокусът е основно върху санкциите, но без да се коментират нейните първопричини и как тя да бъде предотвратена, каза Юлия Найденова, училищен психолог на ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин:

"Във всяко едно училище има разписана процедура, според която се действа в такива ситуации. Изслушват се двете страни, спрямо процедурите се действа. Всеки един случай е различен. За същността е твърде повърхностно да се каже "това и това" е причината. Този проблем е наболял, все по-често се случва във все повече училища. Ако трябва да разсъждаваме от психологически гледна точка, корените на проблема започват може би от съвсем ранното развитие на ученика/детето и как родителите стоят като авторитети за него, каква е неговата привързаност, каква ценностна система изгражда, за да се стигне до онзи момент, който прекрачва границата на уважение спрямо възрастния.

Никой няма да право да посяга физически и вербално, да обижда и да вика, обясни закона още тя.

"Често разговарям с нашите учители на тази тема. Наистина има много трудности относно мотивирането, относно задържането на вниманието, запазването на интереса към конкретен урок. Често сме си говорили какви може да са причините, какво се случва със съвременните деца, какъв е проблемът. Аз не мисля, че проблемът е в едните или другите. Получава се така, че съвременните деца са по-различни от ние, които сме били като ученици. Може би подходът на нашите педагози има нужда от адаптация спрямо тези промени".

Как може да се процедира срещу агресията в училище?

"Аз мисля, че от няколко години образователната система е започнала стъпки. Има доста промени в справянето с такива проблемни ситуации. Училището стои вече не само като институция, която да дава знания, но се вкарва и постепенно елемент на подкрепяща към развитието на учениците. Мога да визирам Механизма за приобщаващо образование. Много училища вече развиват клубове по интереси. Стъпките са много, но ще дадат резултат".

За да бъде прекъснат порочния кръг на насилие, се изисква екипна работа от страна на училищния психолог и тази на педагозите, както и да е налице съдействие от страна на родителите.

Припомняме, че случаят от ППМГ Видин се оказа "режисиран": учениците са провокирали учителя, за да си направят шоу. Шоу, което излезе доста солено на един от най-обичаните преподаватели. И изобщо не беше смешно.

Повече - в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

"Моя вина" или на другите

Романът „Моя вина“ на испанската писателка Мерседес Рон на пръв поглед е пълен с клишета, характерни за романтичните истории, предпочитани от тийнейджърите през последните години. Момиче с тъмно минало среща момче с тъмно настояще. И двамата имат какво да крият. И двамата имат причини да не се харесват. Привличането, разбира се, е..

публикувано на 17.10.25 в 17:05

Венцислав Нинков: Човекът, който рисува душата на Видин

В навечерието на Международния ден на художника ви срещаме с видинчанина Венцислав Нинков - човек, за когото изкуството не е просто работа, а път, по който върви цял живот. Венци рисува, откакто се помни. Завършил е училището по изкуствата в родния си град, където овладява различни техники - от графика и живопис до натюрморт, акварел и..

публикувано на 17.10.25 в 16:30

Пеперудената фея се превърна в един от символите на борбата с рака на гърдата

Пеперудената фея стана един от символите на Националната кампания за борба с рака на гърдата , организирана от Сдружението на жените мотористи "Lady Bikers MPowered Bulgaria" и Българското дружество за борба с рака на гърдата. Зад това приказно име всъщност се крие  розовият трабант на доброволеца Ина Николова от София. С него доброволката, която..

публикувано на 17.10.25 в 16:09

Без седмична грижа ще е дневният център към фондация "Уникалните деца на Видин"

От следващата година отпада една от дейностите, които се изпълняват от фондация "Уникалните деца на Видин". Няма да функционира Дневният център за деца с увреждания - Седмична грижа.  Според приетите промени, дейността не фигурира в Закона за социалните услуги, както не е включена и в Наредбата за качеството на социалните услуги, каза..

публикувано на 17.10.25 в 15:40

Актрисата Иоана Христова: Колкото по-често ходиш на зъболекар, толкова по-приятно ти става

С профилактични посещения в зъболекарския кабинет могат да бъдат избегнати по-големи проблеми. Това каза в    "Час при зъболекаря" актрисата от Държавен куклен театър - Видин Иоана Христова, благодарение на която на сцената оживява Малкото мравоядче - главният герой в най-новия спектакъл на трупата. Актрисата си спомни как самата тя е преодоляла..

публикувано на 17.10.25 в 15:31

Майка и дъщеря стоплят зимата за над 100 животни

Джулиана Цветкова и Камелия Русинова от Видин са майка и дъщеря, които посвещават живота си на това да помагат на животни без дом . Те стоят зад неправителствената организация " Четирикраки ангели " - едно малко, но изключително силно дело, родено от любов, упоритост и огромно сърце. В дома си, намиращ се в село Капитановци,..

публикувано на 17.10.25 в 15:30

Застрашена ли е свободата на словото?

Застрашена ли е свободата на словото в България? Постоянният въпрос, който вълнува в последните декади, изплува на дневен ред през пролетта, когато стана ясно, че страната ни се срива до незавидната 70та позиция в Индекса за свобода на словото на "Репортери без граници". Анализът показва, че свободата на медиите у нас е крехка и нестабилна, а..

публикувано на 17.10.25 в 14:59