Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма да има ефект от промените в Тол таксите, твърдят превозвачи

Снимка: Радио Видин

Второкласните пътища вече са платени за тежкотоварния трафик, а размерът на Тол таксите за автомагистрали и първи клас пътища ще се увеличи на две стъпки. Досега ставката за втори клас пътища беше нула стотинки. Решението за промените е взето еднолично от министър Караджов и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), без да се уважат желанията и исканията на превозвачите, обясни за радио Видин Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи. Според него трябва да вземем пример от европейските практики и Тол таксите да се поемат от онези, които най-много ползват пътищата - камионите.

"Знаете, че Министър Гроздан Караджов, след многократни разговори, обяви: Ние се договорихме. Фактически ние не се договорихме. Това беше решение на министъра и съответно министерството. Нашите претенции бяха различни, не бяха взети под внимание. Не бяхме съгласни и с начина, по който се увеличават цените, нито с увеличението, размера на увеличението, защото смятаме, че това е злоупотреба, извращаване на смисъла на Тол таксите. И се позовавам на практиката в европейските държави, която ние като превозвачи защитаваме и искаме да бъде въведена в България. Просто никакви екзотики, никакви експерименти с българските превозвачи и с българския народ. Простичко и ясничко след като сме в европейския съюз толкова години, да въведем тази практика, която тези хора, очевидно след продължителен опит,  са сметнали и приели за най- удачна. А тя е следната - Тол таксите се дължат преди всичко на магистралите, много малко в европейските държави за първокласни пътища, които пътища са така наречени транзитни. Тук спорихме с министерството. Нямало характеристика на понятието транзитни пътища. От просто по-просто, Видин-Капитан Андреево е транзитен път. Русе-Капитан Андреево е транзитен път. Тоест това беше формален претекст да не стигнем до единодушие и да се отклони нашето искане, и да се отклоним от европейската практика, и да създаваме тази безумна екзотика в България, която е единствена екзотика, тоест единствена практика в европейските държави. Простичко казано пътните такси да се поемат от онези, които най-много ползват - това са камионите. Това нещо не се прие, не стигнахме до консенсус. Въпреки това министъра обяви: Ние се договорихме. Не, не се договорихме. Направи се онова, което те вече бяха решили, че ще направят."

Петър Захариев даде и няколко примера, как ще се отразят ценово промените и какъв ще е ефекта от тях. 

"Например: Монтана през Арчар за Видин един тежкотоварен камион досега плащаше 2,51, от днес плаща 9,10. Министърът обяви трикратно увеличение, разделено на две. От 1-и юли половината, тоест един път и половина, от 1-и януари останалото един път и половина. От 2,50 до 9,10 е почти 4 пъти увеличение и въпреки това 9,10 лева не е кой знае колко. В смисъл не е релевантно на таксите, които плащат въпросните камиони в Европа. За да бъда по ясен като пример, посочвам ви. Калотина-Капитан Андреево, тоест транзитен път в България, до сега се плащаха 25-30 евро от въпросния тежкотоварен автомобил за километри, които са 356. В момента по новата цена плащаме 81,80 лв. от днес. За почти същите километри в Унгария или в Австрия цената е 160 евро. Тоест вместо 40 в България въпросния камион в онези държави, в Сърбия релевантно толкова скъпо, както в Унгария и Австрия, ще плати 4 пъти повече. Защо в България да плаща толкова малко, след като казваме трябва да съберем парите, за да можем да поддържаме пътищата. За автобусите положението е същото. Автобусите, както примерно в Германия и в други държави не плащат нищо. Можеше и тук да не плащаме нищо, а вместо това да плащат онези, които трябва да плащат. Вместо 40 евро да плащат 160 евро. Създаваме си много грижи с малко ефект. И всичкото това нещо, само и само да не се поеме истинската цена от онези, които трябва да я поемат. А това са т.нар. транзитни коридори, тежкотоварни автомобили. Разбира се нека и там да плащат автобусите."

Петър Захариев посочи и пример, който са му дали от МРРБ:

"Само като пример, дадоха го от министерството. За миналата година турските тир-ове, които са пресекли България в двете посоки са 700 000. Всеки един българин може да си направи сметка. 700 000 тир-а по 30 до сега, по 40 по новата цена, вместо 700 000 по 160. Разликата е огромна. 

Необходимо е вдигането на Тол таксите за камионите, но трябва да има и качествени пътища за целта, според Андрей Андреев, превозвач от Видин.

"Едно отиване до София и връщане на един тир, както го казват хората, ще струва 100 лева, а е струвало 45. Няма да се отрази сигурно от днес веднага, но в рамките на няколко дни ще започнем да го таксуваме това нещо, защото си е доста. Нямаме нищо против да се вдигнат Тол таксите, знам необходимо е, но какво ни предлагат за вдигането на Тол таксите. Към момента до София път няма."

От 1 януари 2023 г. цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Неофициална среща или политически митинг - спорове около протеста в Ружинци

Приключи общото събрание на протестиращите жители на три села в община Ружинци , което бе свикано по повод проекта за изграждане на фотоволтаични системи върху общинска земя. "Макар и със засилено полицейско присъствие срещата премина нормално", каза за Радио Видин народният представител от "Възраждане" Вера Александрова ,..

публикувано на 11.01.25 в 16:00

Млад мъж е в болница след ПТП с каруца

Млад мъж е в болница с тежки наранявания след катастрофа между автомобил и конска каруца във Врачанско. Инцидентът е станал снощи около 18 часа на пътя между Кнежа и оряховското село Селановци, съобщиха от ОД на МВР. Лек автомобил "Шкода Октавия", зад волана на който бил 34-годишен оряховчанин, блъснал от дясната страна неправилно излизаща от земен път..

публикувано на 11.01.25 в 14:30

Дрогиран шофьор обърна тир край Враца

Шофьор на тир, пренощува в ареста, след като обърна големия камион с товара си тази нощ край врачанското село Бели извор. Заради ПТП-то трафикът по международния път Е-79 остана блокиран за 3 часа, а движението между София и Видин беше отбито през Криводол, съобщиха от полицията във Враца. Инцидентът е станал към 22 часа снощи и при все още неизяснени..

публикувано на 11.01.25 в 13:32

Светът отбелязва Деня на думата "Благодаря"

Днес отбелязваме Световния ден на думата "благодаря“ - символ на признателност и добрина. Тази дата ни напомня за силата на простия жест на благодарност. Думата „благодаря“ обединява култури и езици по света, като носи топлина и позитивност. Колко често казват благодаря видинчани и важно ли е за тях да я получават от другите: "Работя като..

публикувано на 11.01.25 в 11:45

Откриват ски сезона на връх Ком

Ски влека на пистата под връх Ком в Берковския балкан ще бъде пуснат днес за първи път този сезон. Над 50 сантиметра е снежната покривка. Влекът, тип "котва" ще качва желаещите, които могат да се пускат по пистата. Съоръжението ще работи от 9.30 до 16.30 часа през почивните дни. Пистата под връх Ком е дълга около 800 метра. Освен от скиори има..

публикувано на 11.01.25 в 09:15

Във Враца е готов приюта за кучета

Очаква се приютът за кучета във Враца да отвори врати през месец февруари. Сградата вече е въведена в експлоатация и е оборудвана, но още не е пусната в действие, тъй като липсва лиценз за работа по Закона за ветеринарно-медицинската дейност. Няма и конкретен ползвател на обекта, която да го стопанисва според изискванията на общинската управа. Но..

публикувано на 11.01.25 в 09:00

Снимката на 10 януари 2025 година

Процедура за приватизация на 70% от дяловете на Многопрофилна болница за активно лечение "Проф. д-р Георги Златарски"  ще бъде открита след решение на Общинския съвет в Белоградчик.  Решението е взето по предложение на кмета на общината Боян Минков, който се мотивира с лошото финансово състояние и реалната опасност от фалит и затваряне на лечебното..

публикувано на 10.01.25 в 18:00